Det man inte tänker på i det här fallet är att startmotorer vanligen är serielindade och drar (när det går tungt) mer ström än vad som anges nominellt. Därför blir ett amperetal grundat på nominell effekt litet missvisande.SteX skrev:Jag använder ett litet Silver-kalciumbatteri 45 Ah från Biltema sedan våren 2013 till VP MD2020, aldrig haft några problem, Vikt 12,5 kg, passar kanonbra för min First 31.7.
Handboken Volvo Penta MD2020D säger att startmotorn är på ca 0,7 kW (700W), i normalfall (12V) blir då strömmen I = 700/12 = 58,3A
För att ha lite marginal vid start i sträng kyla (men vem seglar då?) lägg på 20% vilket ger resultatet 70 A.
Det betyder att absoluta minsta ström ska vara ca 60A men mer än 70 A behövs inte.
Vi har väl alla lärt oss att när motorn inte startar på bilen, så lägger man i växeln och kör bilen från järnvägsspåret med startmotorn? Det här ställer helt andra krav på strömåtgång än motorstart; ändå fungerar det. Startmotorer är konstiga djur och KAN dra mycket ström, det ingår i konstruktionen. Därav de stöddiga säkringarna (om man ens har en säkring?) mellan startmotor och startbatteri.
Detta sagt, för en båtmotor av rimlig storlek, som är i skick, drift på sommarhalvåret och med en bra laddregim - så skall ett "litet standardbatteri" räcka bra.
Anekdot: Jag har/hade ett överblivet Fordbatteri (typ, 55 AH, biltema, inte nytt) som startbatteri till en fyrcylindrig Yanmar i flera år. När detta batteri frös sönder (