Rengöra propeller

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
alfp
Guldmedlem

Re: Rengöra propeller

Inlägg av alfp » sön 10 jan 2016, 17:54

Prova med ättika. Lägg den i en burk som passar och vänd lite då och då.
Alfp
Alfp

lonelybird
Trogen medlem

Inlägg av lonelybird » tor 14 jan 2016, 10:50

Själv har jag utgått ifrån att min Autoprop H6 är utförd i gjutmässing. Detta delvis för att Autoprop har en plats för anod samt för att kulören på metallen i mina ögon får mig att tro att det är så.
Härav drar jag den slutsatsen att en anod är påtvungen. Är detta riktigt? Vet någon av er vilket material Autoprop använder?
Om Autoprop är utförd i gjutmässing, kan en sådan propeller kopparpleteras? Om så, är det tryggt att köra utan anod efter pletering? Hur utförs en dylik pletering?
LonelyBird

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 20 jan 2016, 10:16

Om tillverkaren rekommenderar en anod skall man inte laborera med att köra utan. Troligen kan man kopparplätera alla gulmetall-propellrar, men när tillverkaren rekommenderar en anod finns det ofta ett skäl.

Det finns också anledningar till att tänka sig för litet extra på rörliga propellrar: En fast propeller är en stor klump med massor av yta, där ytan oxiderar en smula, men jämnt, så länge inte elström är med i spelet. Rörliga propellrar "gnuggar" kuggsegment eller lagringar då bladen rör sig, och får på det sättet en färsk yta. Det kan gott tänkas att detta ökar korrosionen, kanske då mest på de utsatta delarna.

Gamla Gori råkade ibland ut för detta, då kuggsegmenten i bladet skadades, utan att något syntes på bladens yttre delar. Här var materialet att skylla på mer än "glömd anod" - vilket framgick av den vackra rosa färgen på kuggarna (som var kvar).
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » sön 24 jan 2016, 10:30

"lonelybird"]Själv har jag utgått ifrån att min Autoprop H6 är utförd i gjutmässing. Detta delvis för att Autoprop har en plats för anod samt för att kulören på metallen i mina ögon får mig att tro att det är så.
Härav drar jag den slutsatsen att en anod är påtvungen. Är detta riktigt? Vet någon av er vilket material Autoprop använder?
Om Autoprop är utförd i gjutmässing, kan en sådan propeller kopparpleteras? Om så, är det tryggt att köra utan anod efter pletering? Hur utförs en dylik pletering?[/quote]

Om Autoprop:
Bladen är kullagrade, troligtvis är kulorna i annan metall.
Anoden var "svindyr" köpte två, skall göra en gjutform i gips av den ena, så jag kan gjuta egna. 8)
Prata med Rodahl Marin de är generalagenter.
http://rodahl.se/

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » sön 24 jan 2016, 10:38

Min propeller är gjord i manganbrons. Jag vet inte vad det är för slags material, men propellern har en 6-kantig ände avsedd för att fästa en zinkanod på den.
Är det samma sak med denna propeller, att man kan kopparplätera den och därmed avstå från zinkanod?

.......Ser nu att manganbrons består till 85-87% av koppar..... Kanske kan avstå från zinkanoden i alla fall...?

Skriv svar