Kraftiga vibrationer, axel- eller propellerproblem?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
tamb
Silvermedlem

Kraftiga vibrationer, axel- eller propellerproblem?

Inlägg av tamb » ons 21 okt 2015, 21:22

Fråga till alla motorexperter.

Har en VP2002 med rak axel och originalbackslag. Propellern är bytt för ett par år sedan men vet inte mycket detaljer om den förutom att det är en flexofold foldingpropeller. I utfällt läge är det 28 mm mellan propellerbladet och skrovet, försöker lägga in en bild nedan.

Vid gång runt 2400-2500 varv går den fint utan mycket vibrationer. Över 2600-2700 uppstår relativt kraftiga vibrationer som förstärks markant när man vrider rodret. Även en del biljud. Förra sommaren gick jag mycket för motor och då uppstod läckage vid stödbocken vibrationer. Plastade om den till i år och det gick bra hela semestern tills det blev lite bråttom till en broöppning och jag låg runt 2800-2900 under 30-45 minuter. Då började den läcka igen och man ser en liten spricka nu.

Så frågan är: Är det motorn som är felriktad, axeln som behöver riktas, propellern som är fel eller något annat? Känner någon till någon bra mekaniker som man kan konsultera om sådana här frågor i närheten av Uppsala/norra Stockholm/Västerås-trakten?

tamb
Silvermedlem

Re: Kraftiga vibrationer, axel- eller propellerproblem?

Inlägg av tamb » ons 21 okt 2015, 21:30

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem

Inlägg av Besqua » tor 22 okt 2015, 12:16

Är den vattensmorda lagringen på skäddan ok propellern inte är tokglapp, så skulle jag först ta bort propellern och låta ngn propellerfirma kolla den.
Sedan ta bort axel med propeller och lämna in den för koll av balansen, i Uppsala finns Dione, dom hjälpte mig då jag fick lyftslingen under axeln vid en torrsättning, dom kollade balansen som var ok.
Sedan får man räkna med varvtalsstyrda vibrationer men inte så saker går sönder.
Lycka till.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tor 22 okt 2015, 16:59

Efter att ha kört in en lina i propellern lämnade jag in min axel på riktning hos Svea Bil i Bromma. Inga varvtalsstyrda vibrationer efter det. De berättade att de hade halva toleransen mot nya axlar, dvs den var rakare än ny.

Börja som sagt med att kolla cutlesslager, motortassar och att inte kuggarna på foldingpropellern är slitna innan du plockar ur axeln.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » fre 23 okt 2015, 09:17

2002-an vibrerar en hel del, precis som andra 2-cyl marindieslar. Den är lite lågvarvigare än andra, lite modernare.

Vibrationerna överförs till motorbädden via motorfästena av gummi. Om skrovet runt motorbädden är för elstiskt, kommer skrovet att vibrera och vid vissa varvtal kan det hela komma i resonans.

Ditt problem gissar jag inte i första hand vara obalanser i propeller eller propelleraxel, och hur motor/motorbädd rör sig (vibrerar) vid olika varvtal.
Samma gäller hur stum infästning stödbocken har i skrovet och stumheten i skrovet i det området. Extra förstyvningar kan ev. hjälpa.

Sen är ju frågan om du har rätt propeller, vad har du för varvtal på motorn via absolut fullgas? Ligger detta varv över 3200 så är propellern för liten. Du har trångt mot skrovet, så större stigning kan vara på sin plats. Därmed sjunker ditt marschfartvarvtal i proportion till stigningsändringen....
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

tamb
Silvermedlem

Inlägg av tamb » fre 23 okt 2015, 15:47

Tror inte jag kommer över 3200 rpm om jag minns rätt. Gissar på runt 3100. Kanske stämmer som Seawolf säger att det bara behöver styvas upp mer. Både motor och propeller är ju utbytta men stödbock är original. Man kanske ska plasta upp så bocken får en betydligt större vidhäftningsyta mot skrovet. Hur kollar man skicket på cutlesslagret? Är det ok så länge det inte glappar?

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » lör 24 okt 2015, 17:45

Det som förstyvar både stödbock och motorbädd är att plasta små tvärbalkar, c:a 5-10 cm höga, åt sidorna från dem, på insidan skrovet. Lägg gärna in små elektrikerrör för att vatten skall kunna rinna igenom.
Beroende på hur stödbocken sitter plastad mot skrovet, kan man behöva förtjocka övergången mellan den och skrovet utvändigt, men med strömlinjeform.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 24 okt 2015, 22:17

Jag skulle kunna gissa på att lagringen i stödbocken kan vara litet glapp (eller mjuk). Man skall inte kunna känna något tydligt glapp. Är propellern sedan en smula i obalans kan det här komma kvickt vid ungefär de varvtalen du talar om. Det handlar nog om en sk "harmonisk svängning" som skapas av propellern, skrovet och strömningsförhållandena och sedan förstärks då du lägger kraft på drivlinan. Om vibrationen är så kraftig att stödbocken bryts loss i infästningen handlar det nog inte enbart ogynnsamma motorvibrationer , dessa märker man i båten, men brukar inte gå ut i drivlinan på det sättet. Att det blir värre då du vrider rodret pekar rätt tydligt på propeller/axel/stödbocksproblem (det ändrar strömningen runt propellern en del).

För att bli av med det måste (förstås) axeln vara rak, drivaxeln linjera rätt (mot motorn, motoruppriktningen betyder mycket) och propellern vara balanserad, bladen likformiga och oskadade. Axeln kan också vara så lång att den börjar "orma sig" då du kör hårt. Finns det ett mellanlager ?

Att motor och propeller är nya betyder inte alltid att det här är helt i ordning. Har sedan stödbocken varit lös och plastats fast igen kan den ju ha kommit en smula snett.
Anders S

tamb
Silvermedlem

Inlägg av tamb » sön 25 okt 2015, 13:43

Lyckas inte lägga upp bilder men här är länkar till lite mer bilder. Se nedan. Lagret i stödbocken är inte totalt stumt men det är inget glapp. Har gått runt och känt på andra båtar på klubben och känt flera som känns lösare mer. Axeln är nog ganska kort utan fler mellanlager så det kanske är mindre sannolikt att det är en böjd axel som är problemet. Funderar på att börja med att lämna in propeller för balansering och översyn samt kontrollera axelns inriktning mot motorn. Ska följa Seawolfs råd och plasta riktiga uppstyvningar på insidan av stödbocken. Tänker mig att jag plastar upp som en extra bottenstock där med stödbocken inplastad i centrum.

Om detta hjälper så kanske jag slipper ta loss axeln eftersom det förmodligen innebär att rodret också måste väck, och då måste en grop grävas…

Bättre bild på hur det ser ut utvändigt:
https://secure1.storegate.com/Shares/Ho ... 548dbd373c

Här ser man en mycket liten spricka i plastningen där det läcker in vatten:
https://secure1.storegate.com/Shares/Ho ... e18a2c3486

Axeln invändigt:
https://secure1.storegate.com/Shares/Ho ... 0ec3b3ee03

lonelybird
Trogen medlem

Inlägg av lonelybird » tis 10 nov 2015, 15:15

Så skall du nog inte placera din offeranod. Om offeranoden placeras så pass nära stödbocken reduseras lagrets kylning markant. Lagret kan överhättas med potintiella stora skador som följd. I detta fall kan du gott flytta anoden 4 - 5 cm frammåt utan att dess elektriska egenskaper försämmras. Dessutom bör man ALLTID lägga en ring med Sikaflex runt akseln för att hindra anoden att glida mot stödlagret om anoden blir lös i förhållande till akseln då sesången framskrider. Glider anoden mot stödlagret är ett nedsmält lager (offta med bänd stödbock) en vanlig utgång...
LonelyBird

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tis 10 nov 2015, 19:42

lonelybird skrev:Så skall du nog inte placera din offeranod. Om offeranoden placeras så pass nära stödbocken reduseras lagrets kylning markant. Lagret kan överhättas med potintiella stora skador som följd. I detta fall kan du gott flytta anoden 4 - 5 cm frammåt utan att dess elektriska egenskaper försämmras. Dessutom bör man ALLTID lägga en ring med Sikaflex runt akseln för att hindra anoden att glida mot stödlagret om anoden blir lös i förhållande till akseln då sesången framskrider. Glider anoden mot stödlagret är ett nedsmält lager (offta med bänd stödbock) en vanlig utgång...
Olika experter tycker tydligen olika...
Denna expert företräder nog den allra vanligaste uppfattningen vad gäller en axelanods placering... http://www.watski.se/world/Tips-och-rad ... -korrosion

:o
/T

tamb
Silvermedlem

Inlägg av tamb » tis 10 nov 2015, 22:45

Hur fungerar egentligen packboxen. Går det att skjuta axeln genom den några cm när man lossar axeln från backslaget för att kontrollera uppriktningen?Eller behöver man lossa på slangklämmorna?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 11 nov 2015, 19:30

tamb skrev:Hur fungerar egentligen packboxen. Går det att skjuta axeln genom den några cm när man lossar axeln från backslaget för att kontrollera uppriktningen?Eller behöver man lossa på slangklämmorna?
Efter att ha tittat på din bild bedömer jag att du kan flytta axeln en smula. Du får förstås inte låta den slippa ut ur packboxen, då får du inte in den utan att riskera själva tätringarna (jag gissar på att det sitter två simmerringar i det oljesmorda lagret. Har du redig otur har tätningarna slitit sig spår i axeln, och då kan det bli osäker återtätning då du sätter tillbaka axeln.

Lossar du axeln så den går ur packboxen är det lika bra att lossa slangen och sätta samman allt igen med försiktighet, och då vill du ha packboxen lös i handen för att kunna sätta på den med intakta tätringar. (i det läget, byt tätringar till nya). Men tar du det nätt skall det gå bra. Sätter du en anod lagon nära stödbocken stoppar det ju axeln att gå för långt tillbaka.

Angående att lossa roderaxeln: Det finns båtar som har ett hål i rodret, som man drar axeln igenom om den måste ut.

Det kan ju tänkas att båtkonstruktören också har riktat motorn någon eller några grader snett (det gör man i så fall för att motverka propellerkraften i sidled vid framdrift på marschvarv) och då kan det gå att dra ut axeln utan att lossa rodret. Det är inte mycket som behövs.
Anders S

tamb
Silvermedlem

Inlägg av tamb » ons 11 nov 2015, 20:52

Tack för råden! Jag tolkar svaret som att det är säkrast att göra detta när båten står på land.
Anders S skrev:
tamb skrev:Hur fungerar egentligen packboxen. Går det att skjuta axeln genom den några cm när man lossar axeln från backslaget för att kontrollera uppriktningen?Eller behöver man lossa på slangklämmorna?
Efter att ha tittat på din bild bedömer jag att du kan flytta axeln en smula. Du får förstås inte låta den slippa ut ur packboxen, då får du inte in den utan att riskera själva tätringarna (jag gissar på att det sitter två simmerringar i det oljesmorda lagret. Har du redig otur har tätningarna slitit sig spår i axeln, och då kan det bli osäker återtätning då du sätter tillbaka axeln.

Lossar du axeln så den går ur packboxen är det lika bra att lossa slangen och sätta samman allt igen med försiktighet, och då vill du ha packboxen lös i handen för att kunna sätta på den med intakta tätringar. (i det läget, byt tätringar till nya). Men tar du det nätt skall det gå bra. Sätter du en anod lagon nära stödbocken stoppar det ju axeln att gå för långt tillbaka.

Angående att lossa roderaxeln: Det finns båtar som har ett hål i rodret, som man drar axeln igenom om den måste ut.

Det kan ju tänkas att båtkonstruktören också har riktat motorn någon eller några grader snett (det gör man i så fall för att motverka propellerkraften i sidled vid framdrift på marschvarv) och då kan det gå att dra ut axeln utan att lossa rodret. Det är inte mycket som behövs.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 12 nov 2015, 09:12

tamb skrev:Tack för råden! Jag tolkar svaret som att det är säkrast att göra detta när båten står på land.
Så är det naturligtvis.

Försöker du dig på att göra det i vattnet, så kan du antagligen sätta en slangklämma på axeln, som yttersta säkring, men tappar du ut propelleraxeln kommer det in mycket vatten, fort. En plugg med rätt mått är inte helt fel att då ha till hands (och telefonnummer till lyftkransfirman - men hur kommer du till kajen, utan motor... då får man segla!)

Frågan är ju också hur anoden sitter idag. Sitter den helt nära stödbocken (som den skall, enligt T:s länk) hindrar den ju rörelsen i axeln redan från början. Samtidigt KAN det ju tänkas att den korroderat (förbrukats) så pass att den glider på axeln, så man kan inte lita på något, ju...

Ytterligare att tänka på: Många båtar rör sig en smula, i vattnet och på land - och däremellan. Den perfekt inriktade drivlinan kan därför vara något annat på land än i sjön.

Men på din bild ser det ut som att den kritiska, första kollen skall vara mellan driv- och medbringarflänsen på den stela kopplingen. Den kan du förstås lossa i sjön (dvs, mellan motor och medbringare, inte på axeln. Om motor och axel då inte linjerar perfekt börjar man ju där (dvs, man skruvar på fötterna tills motorn sitter "rakt på").

Sedan KAN du ju fundera på om du har plats till en "halvstel" medbringare med en gummikoppling och prova med en sådan innan du förtvivlar helt, om nu en noggrann inriktning (i vattnet) inte fungerar. Är fötterna till motorn mycket mjuka kan detta vara behövligt.
Anders S

Skriv svar