Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
-
jojosurf
- Silvermedlem
Tja alla!
Idag var jag och far vid båtklubben för att testa min gamla utombordare som jag inte använt på ca 4-5 år.
Den har stått i varmgarage under tiden för jag håller på att renovera segelbåt som är nästan klar nu. Vi rengjorde tändskift och den startade efter andra gången jag drog i startsnöret men jag stängde den på en gång eftersom den inte var i vattnet. Jag hade växeln på "neutral". Det var alltså inga problem att starta den.
Men men....enligt min far låter den inte som en utombordare ska göra. Det var ganska mycket gnissel under den lorta tiden. Jag kan inte bedöma det eftersom jag är döv. Den behöver nog service. Impeller, olja osv behöver bytas ut. Jag vill göra det själv för att hålla kostnad nere och det är ju alltid bra att kunna göra det själv.
Vet någon om det finns bra info om hur man gör det själv bild för bild eller video och var kan man köpa delarna?
Utombordare jag har heter:
Evinrude 8hk "Yachtwin" årsmodell -98
Tacksam för hjälp.
/J
-
Bilagor
-

-

-
Fredrik
- Diamantmedlem
Det är en ganska stor risk att du har bränt upp impellern om du startade motorn på land när den stått så länge. Impellern kan i värsta fall ha varit fasttorkad fast och sedan slitits sönder när du startade motorn. Om inte annat skulle det kunna vara en källa till gnissel. Själv skulle jag inte ha provstartat motorn utan att ställa ned den i vatten eller koppla på en slangmuff först.
I övrigt är det nog bara att köra! Se till att det är fräsch olja i växelhuset och som sagt att den får bra med kylvatten, i övrigt är det inte så mycket som behöver service på en sån motor.
Ett annat tips är att se till att tömma förgasaren nu när du provstartat motorn, annars är det risk att du får problem med avlagringar från bensinen som gör motorn svårstartad om du låter den stå över vintern.
X-342 SWE 18 "Kexet"
-
Coca
- Trogen medlem
Lägg den i vatten och starta och du får se att allt funkar och låter som det ska. Det är stor skillnad i ljudet att köra med eller utan vatten. Impellern tål mycket med än man tror.