Förhindra masthaveri

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Skriv svar
sangris
Diamantmedlem

Förhindra masthaveri

Inlägg av sangris » tor 17 sep 2015, 21:32

Med tidningen På Kryss, som kom i min postlåda idag, följde med ett blad med info från SXK och Svenska Sjö.
Där står bl.a. att man inte ska segla hårdare eller trimma hårdare än vad båten med marginal tål av.
Jag ställer mig då frågan: Var går gränsen för vad båten tål och hur ska jag veta när jag når den gränsen?
Självklart beror det ju på vilken båt det handlar om, men hur ska man kunna veta...? När masten gått överbord, då vet man förståss

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Re: Förhindra masthaveri

Inlägg av T » tor 17 sep 2015, 22:00

sangris skrev:Med tidningen På Kryss, som kom i min postlåda idag, följde med ett blad med info från SXK och Svenska Sjö.
Där står bl.a. att man inte ska segla hårdare eller trimma hårdare än vad båten med marginal tål av.
Jag ställer mig då frågan: Var går gränsen för vad båten tål och hur ska jag veta när jag når den gränsen?
Självklart beror det ju på vilken båt det handlar om, men hur ska man kunna veta...? När masten gått överbord, då vet man förståss
Är båten rätt konstruerad och riggen likaså och dessutom rätt ansatt, så ska den klara allt man utsätter den för. Sen kan det ju hända att seglingen inte blir så effektiv med 60 gr lutning eller ständiga broachar... Ramlar masten ner beror det på att något i systemet har gått sönder och för att i viss mån skydda sig mot konsekenserna av detta, har man en försäkring. Här verkar det som man på något väldigt luddigt vis vill friskriva sig från såna händelser. Var går gränsen? Om man drabbas av överfallsväder och vinden ökar från 8 m/s till 22 m/s och samtidigt vrider 180 gr... hur lång tid har man på sig innan man anses gå över gränsen? Handlar det om sekunder, eller minuter? Hur många? Just detta med plötslig vindvridning och ökning från en skön bris till en tuff kuling, har jag varit med om men masten blev kvar.
Jag har inte Svenska Sjö, så jag hoppas det inte berör mig... och hade jag Sv Sjö, skulle jag nog byta...

:o
/T

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » tor 17 sep 2015, 23:23

Att riggen inte har några kända skador och är rätt ansatt, så har jag också utgått från att den ska klara allt. (Ungefär som att förtöjningsknaparna ska vara så dimensionerade att du kan lyfta båten i dom).
Därför blev jag fundersam när jag läser vad Svenska Sjö skriver...
T, har du andra erfarenheter av sv.sjö som gör att du skulle byta bolag i sådant fall?

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » fre 18 sep 2015, 06:27

"Fick" masthaveri, skulle stå för 30% av kostnaden, Sv Sjö.
Ny rigg skulle gå på 90000 Skr.
Köpte begagnat och då blev det inget avdrag.
Har nu bytt försäkringsbolag.
http://lasselundell.se/adagio.html
masthaveri2.jpg

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » fre 18 sep 2015, 07:08

Lasse L, vilket bolag har du gått till?

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » fre 18 sep 2015, 07:26

sangris skrev:Lasse L, vilket bolag har du gått till?
Alandia.
De har kontor i Önnered.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 18 sep 2015, 07:30

sangris skrev:Att riggen inte har några kända skador och är rätt ansatt, så har jag också utgått från att den ska klara allt. (Ungefär som att förtöjningsknaparna ska vara så dimensionerade att du kan lyfta båten i dom).
Därför blev jag fundersam när jag läser vad Svenska Sjö skriver...
T, har du andra erfarenheter av sv.sjö som gör att du skulle byta bolag i sådant fall?
Riggen klarar ju det mesta om den är i ordning, när den ramlar ner är något "fel". Att en sunt, konservativt dimensionerad båt skall tåla att ha fulla stället uppe vid en plötslig vindby måste man kunna räkna med. Annat är det med marginaliserade rejsbåtar, där man (det vet vi ju) kan segla ner masten på klantighet och stora skor. Frågan är ju om Svenska Sjö jämställer en Starbåt med en (i princip skottsäker) IF i detta? Samtidigt KAN man ju ställa till det genom att fumla med backstagen om man seglar en "vanlig båt", när otur, sjöförhållanden och vindstyrka blir "fel". Vidlyftigt trim på riggen kan ju böja en vanlig mast, och sammanfaller för stor mastböj med stora dynamiska laster (som ovan) kan det hända grejor, plötsligt.

Nu har jag inte detaljerna helt klara i Lasses fall (bokstavligen, fall) men såvitt jag kan förstå var det hamnbolaget som ställde till det. Nu blir situationen snabbt komplicerad när hamnbolaget ställer krav på att Lasse har en försäkring och därmed tar ansvaret för deras lyft och något sedan händer. I villkoren brukar det finnas med att försäkringen gäller för lyft och transport, men dessvärre blir det då en fråga om villkoren, avdrag för ålder och annat sådant.

Själv har jag Pantaenius (stavning?) just för att de inte diskuterar åldersavdrag på rigg eller annan utrustning. Att totalförlust (läs brand eller sjunkning) innebär "överenskommet värde" är en annan bra grej, och det skall mycket till om en dyr reparation övergår i en oönskad inlösen. Hoppas jag aldrig behöver testa villkoren.
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » fre 18 sep 2015, 07:50

Det var hamnen som klantade till det.
De skyllde på den hala bottenfärgen VC17, fast det var styrbordsstöttan som placerades för långt ut.
Båten skulle upp för att byta propelleraxeln.
Hamnen betalade "bara" min självrisk.
När de fakturerade upptagningen vägrade jag att betala, räkningen ströks.
Sv Sjö var reko.
Efter att jag bevisat min kompetens fick jag lov att reparera själv.
Fick timmpeng som var helt ok.
Bensinpengar Gbg - Lidingö - Gbg för att köpa mast, som via biltaket transporterades hem.
Segelsäsongen blev fördröjd en månad.

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem

Inlägg av Seagull » fre 18 sep 2015, 08:30

Frågeställarens ursprungsfråga; Var går gränsen för vad båten tål och hur ska jag veta när jag når den gränsen? Detta är ingen lätt fråga att svara på och jag har själv funderat i dessa banor utan att egentligen komma fram till något. I teorin håller en korrekt ansatt rigg, på våra vanliga familjebåtar, säkert gott och väl för de vindstyrkor som den utsätts för i våra vatten. Men när den havererar beror det oftast på att någon länk i kedjan brister –och det är där svårigheten kommer in; Hur tusan ska man veta att allt är helt OK? Att alla vajeransluningar är helt intakta, att masttoppfäste, spridarfästen, vantskruvar mm är OK? Man kan under påmastning göra en visuell besiktning men knappast upptäcka dolda skador eller småsprickor. Det finns metoder för att leta dolda fel också men dessa är inte något som gemene man har tillgång till. Ibland har jag funderat på att byta t.ex stag i förtid för att gardera mig men även ett nytt sådant kan ju råka bli felpressat. Det enda man kan göra själv är just att gå igenom riggen visuellt, lämpligen vid påmastningen och ifall båten vinterförvaras med masten på så får man försöka besiktiga så gott det går genom att klänga i riggen åtminstone 1 gång per år.

Skriv svar