Triss Norlin ?
-
Gäst
Triss Norlin ?
Goddag !
Är det någon av er som har erfarenhet eller kunskap om hur en Triss Norlin seglar ? Tänkte hotta upp en sådan för kappsegling och senare som första båt till barnen.
De omdömmen jag läst är att den seglar förstklassigt och går bra i alla vindar. Ett sådant betyg rimmar dåligt med ett lystal på 0,89, men som sagt det är en liten båt.
Tacksam för svar./ K.S
Är det någon av er som har erfarenhet eller kunskap om hur en Triss Norlin seglar ? Tänkte hotta upp en sådan för kappsegling och senare som första båt till barnen.
De omdömmen jag läst är att den seglar förstklassigt och går bra i alla vindar. Ett sådant betyg rimmar dåligt med ett lystal på 0,89, men som sagt det är en liten båt.
Tacksam för svar./ K.S
Goddag Gäst.
Min förste kölbåt var en Triss Norlin 570. Det är en mycket fin liten båt.
Sjöstärk och snab for sin storlek.
Jag seglade båda tur och kappsegling med den. Det sidste år jag hade den vann vi 11 ut av 13 kappseglinger. Vi seglade mot ScanPer, Junker 22, Dufour 22, Drabant 22, BB11, Draco Summerwind, Jaguar 22, Maxi 68 m.fl.
Jag har ennu originale brochure, tests etc. Maststötten är det svageste punkt. Check dette, men ännars en fin fin båt som kryssar bra - ochså i 10 m/s +.
Sjöstärk och snab for sin storlek.
Jag seglade båda tur och kappsegling med den. Det sidste år jag hade den vann vi 11 ut av 13 kappseglinger. Vi seglade mot ScanPer, Junker 22, Dufour 22, Drabant 22, BB11, Draco Summerwind, Jaguar 22, Maxi 68 m.fl.
Jag har ennu originale brochure, tests etc. Maststötten är det svageste punkt. Check dette, men ännars en fin fin båt som kryssar bra - ochså i 10 m/s +.
Steen
Danmark
Danmark
Re: Triss Norlin ?
Jag tycker inte att du bör stirra blind på LYS-talet. Du kan inte förvänta dig att den går lika fort som en Express. Har själv dock ej upplevt en Triss och vill därför inte uttala mig. På kappseglingsbanan brukar båtar med lågt LYS har en fördel om vinden dör ut under en viss period. Hastigheten är då för alla 0 men för båtar med hög LYS går tiden fortare.Anonymous skrev:Goddag !
Tacksam för svar./ K.S
-
Gäst
Tack så jättemycket för svaret Steen !
\"MiniME\",
Jag stirrar mig inte blind på lystalet och förväntar mig inte att den skall segla som en Express. Hade jag velat att den skulle segla upp till 1,11 hade jag inte satsat på en Triss Norlin. Jag tyckte bara att de båt tester jag läst inte speglade ett lystal på 0,89 och ville ha andras erfarenheter.
Tack / K.S
\"MiniME\",
Jag stirrar mig inte blind på lystalet och förväntar mig inte att den skall segla som en Express. Hade jag velat att den skulle segla upp till 1,11 hade jag inte satsat på en Triss Norlin. Jag tyckte bara att de båt tester jag läst inte speglade ett lystal på 0,89 och ville ha andras erfarenheter.
Tack / K.S
-
Gäst
Jag tror också att det kan vara ett lyckande koncept att kappsegla med en Triss 570 (som den väl heter på riktigt???). Jag tror nog att den har inte kappseglas så hård och har därför antagligen ett LYS-tal som går att segla upp till.Anonymous skrev:Det kan jag i.o.f.s hålla med om till 100 %. Killar som Curt Gelin är ju lite speciella ibland.MiniMe skrev:Min tolkning av båttester är att de oftast menar att båten bär seglen bra och tar vågorna på ett bra sätt när de skriver "seglar bra".
Lycka till med satsningen! Får jag fråga var du tänkte tävla?