Dagseglare- H-båt? Folkbåt??

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Re: Dagseglare- H-båt? Folkbåt??

Inlägg av Fredrik » mån 15 jun 2015, 09:04

Jag skulle nog valt en IF framför en H-båt, mest för att man får mycket större utrymmen och en båt som seglar ungefär lika bra och som är lika vacker att titta på (montera bort fula saker såsom mantåg och motor). Sen beror det ju också på hur viktigt det är att kunna bo bekvämt i båten, ingen av dessa båtar anses särskilt bekväma idag. Kan man tänka sig att leva ännu mer spartanskt finns det ju andra båttyper som är roligare att segla och snygga att titta på, t.ex. drake, andunge eller neptunkryssare.

Själv tycker jag att det finns några "moderna" båtar såsom X-79, Express och tidigare nämnda Comfort 26 som inte är allt för fula med tanke på hur mycket seglingslädje man får för pengarna.

Jag har inte så bra koll på prisläget så jag kan inte svara på hur bra något av mina förslag motsvarar din budget...
X-342 SWE 18 "Kexet"

MantisShrimp
Erfaren medlem

Inlägg av MantisShrimp » mån 15 jun 2015, 09:47

Seglar en If verkligen som en H-båt? Den är ju tyngre, kortare och långkölad, visserligen större försegel. Eller har jag fel?
Men om jag skall välja en långsammare båt en H-båt så ligger nog ändå Misil 1 bäst till så får jag lite Mahogny!

Förövrigt hittade jag den här specialbyggda Späckhuggaren när jag googlade på H-båt, väldigt flott tycker jag http://www.tom.jelsing.dk/anja/picts1/medanja.jpg

millgard
Guldmedlem

Inlägg av millgard » tis 16 jun 2015, 08:36

MantisShrimp skrev:Seglar en If verkligen som en H-båt? Den är ju tyngre, kortare och långkölad, visserligen större försegel. Eller har jag fel?
Men om jag skall välja en långsammare båt en H-båt så ligger nog ändå Misil 1 bäst till så får jag lite Mahogny!

Förövrigt hittade jag den här specialbyggda Späckhuggaren när jag googlade på H-båt, väldigt flott tycker jag http://www.tom.jelsing.dk/anja/picts1/medanja.jpg
IF har genua och är långkölad, i lätta vindar inte lika snabb som H-båten med i hårdare vindar väl så snabb om inte snabbare iom att den är styv som s*tan.

IF har egentligen bara en enda nackdel, och det är obekväma sittbrunnssargar...
Navigare vivere est

caveman
Trogen medlem

Inlägg av caveman » fre 26 jun 2015, 15:33

Självklart skall du ha en H-båt. Den är stabil och lättseglad. Du kryssar förbi betydligt större båtar. Den är enkel på kryssen då den enbart har fock. Jag har klarat mer än en vecka och tre personer i båten. Då båten är så lättmanövrerad klarar man många gånger både till och utläggning utan motor.

Nils_D
Diamantmedlem

Inlägg av Nils_D » fre 26 jun 2015, 17:38

millgard skrev: IF har egentligen bara en enda nackdel, och det är obekväma sittbrunnssargar...
Om vi pratar om jämförelser mellan sittbrunnar i H-båt och IF så håller jag med om att IF har mer obekväma sittbrunnssargar. Men H-båtens sittbrunn är också lite större, så om man i första hand söker en dagseglare är nog en H-båt att föredra. Framförallt om den har den låga storskotskenan som finns på de äldre båtarna (om de inte är ombyggda).

Skriv svar