Förstärka akterspegel för ankarspel.

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
dvraptor
Guldmedlem

Förstärka akterspegel för ankarspel.

Inlägg av dvraptor » ons 24 jun 2015, 21:04

Håller på att montera ett ankarspel i ett stuvutrymme som utvändigt är akterspegel. Plasten är cirka 5mm tjock och känns i klenaste laget, tänkte därför plasta upp en skiva i glasfiber/polyester som jag sedan limmar på insidan med epoxyspackel.

Tänkte göra förstärkningen 8mm, frågan är hur mycket av insida stuv/akterspegel som behöver täckas för att stå emot dom krafter som uppstår.
Bilderna är på likadana båtar, en med likadant ankarspel, tyvärr har jag ingen aning om hur det ser ut med eventuella förstärkningar på insidan.

Båten är en Jeanneau 36i, och ankarspelet ett Power IL 1000w inside
Inside_1000_hovedbilde_2.jpg
Inside_1000_hovedbilde_2.jpg (16.56 KiB) Visad 2418 gånger
Aluminiumplattan sitter på insidan och förstärker även den men anliggningsytan är endast 20x15cm, räcker det?
36228.jpg
36228.jpg (12.34 KiB) Visad 2418 gånger
Anliggningsytan är välvd:
ankar1.jpg
Min placering av genomföringen är mer centrerad:
ankar2.jpg
Sett från insidan, ungefärlig placering av genomföringen i röda krysset, hur stor del av ytan bör man förstärka?
ankar3.jpg

Användarvisningsbild
typhoon
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Förstärka akterspegel för ankarspel.

Inlägg av typhoon » tor 25 jun 2015, 10:39

Planen med en limmad skiva låter utmärkt.

Jag hade även varit nog med att göra en riktigt lång avfasning ut mot kanterna för att inte skapa nya "hot-spots" utan istället en mjuk övergång, kanske 1:12 i förhållande till skivans tjocklek, ca 100 mm i ditt fall.

Personligen hade jag inte snålat utan mer tänkt att den skall hålla för ett worst-case. Te.x. när motorn lagt av, tampen halkat av knapen och vinden trycker på. Då är det inte så fräckt om ankarspelet hoppar ur akterspegeln. Kanske 40x30 + marginal för fasning?
Renovering och elkonvertering av en dansk klassiker. Läs mer på grinde-19.se

Skriv svar