har en segelbåt med en motor typ VP D1 30f
Motorn larmar efter ca 30 - 60 min när jag kör den. Jag vet inte vad som gör att den larmar Oja/motortemp/laddning.
Jag har fått ett tips om att koppla bort solcellen, kan tydligen vara så att batterierna blir överladdade
Min fråga är, kan jag utan vidare koppla bort cellen utan att den skadas
Har 240 Ah, i varje fall när batterierna var nya. Mäter 14, 4 volt när motorn går.
Eftersom jag ligger vid bryggan och provkör så har jag ingen direkt förbrukning av kyl/värmare/belysning etc
Normalt kör jag bara med motorn in och ut i naturhamnarna.
MVH
Alfp