Havsseglande bostad max 5000 kr?
Havsseglande bostad max 5000 kr?
Hej! Tänkte fly den svenska vintern å ankra på nåt varmt ställe. Vad krävs det för att korsa havet å ha utrymme nog att bo minst över ett halvår?
Kollat lite på blocket men är osäker på storlek. Båten ska vara hanterbar för en amatör, gärna oöm å inte för djup för de små vikarna.
Stortrissar finns det många på blocket. Ser trevlig å enkel ut men liten med ca 5.5 meter. Känns som att 7-8 meter kunde vara lämpligt men naturligtvis kommer boytan ändå att variera mycket beroende på båtkonstruktion.
Behöver plats att sova å stuvutrymme för bensin å vattendunkar i stort.
Kollat lite på blocket men är osäker på storlek. Båten ska vara hanterbar för en amatör, gärna oöm å inte för djup för de små vikarna.
Stortrissar finns det många på blocket. Ser trevlig å enkel ut men liten med ca 5.5 meter. Känns som att 7-8 meter kunde vara lämpligt men naturligtvis kommer boytan ändå att variera mycket beroende på båtkonstruktion.
Re: Havsseglande bostad max 5000 kr?
Varför inte en vega för 8000, går kanske att pruta till 5000
http://www.blocket.se/stockholm/Albin_V ... m?ca=7&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Albin_V ... m?ca=7&w=3
Webmaster www.sunwindklubben.se
Har kollat lite nu å både Vega, Havsidra, IF å en sån där 77 verkar ligga bra till. Nån som vet hur kostnad på tex segel skiljer sig från dessa båtar till den mindre å lättare Stortrissan?
En annan tanke är att en gammal inombordare kan vara dyr att laga å ersätta medans en liten utombordare känns både lättare å byta ut samt få lagad.
En annan tanke är att en gammal inombordare kan vara dyr att laga å ersätta medans en liten utombordare känns både lättare å byta ut samt få lagad.
Alla de båtar du nämner är i första hand byggda för inomskärssegling, med undantag för Havsfidra, även om det finns exemplar som korsat atlanten. Stortrissen tror jag inte hört talas om någon som tagit på långsegling, det krävs nog väldigt mycket skicklighet om man skall överleva i en sådan på de stora haven.
Skall man förbereda en IF eller Vega för en jorden-runt-segling kommer det nog att kosta ganska mycket pengar. Exempel på svaga punkter är det utanpåhängande rodret som måste förstärkas rejält för att klara brottsjöar. En utombordare är inte att tänka på att ha på akterspegeln, den måste isåfall plockas bort och förvaras inne i båten när man seglar på havet. Jag hade en utombordare på min IF en gång när jag seglade till danmark och jag var orolig att hela akterspegeln skulle åka med när motorn blev träffad av vågorna. Fönstren är andra svaga punkter som måste förstärkas, dessutom måste båten byggas om invändigt med ett bättre kök som går att använda när det lutar, samt extra vattentankar etc. Listan kan göras lång.
Poängen är att även om du får en båt gratis, kommer det att ha kostat dig ganska mycket pengar innan båten är klar för en långsegling. En IF i standardkonfiguration är en båt som seglar väldigt fint, men den kommer inte att hålla länge i en storm om den inte är rätt förstärkt och utrustad.
Skall man förbereda en IF eller Vega för en jorden-runt-segling kommer det nog att kosta ganska mycket pengar. Exempel på svaga punkter är det utanpåhängande rodret som måste förstärkas rejält för att klara brottsjöar. En utombordare är inte att tänka på att ha på akterspegeln, den måste isåfall plockas bort och förvaras inne i båten när man seglar på havet. Jag hade en utombordare på min IF en gång när jag seglade till danmark och jag var orolig att hela akterspegeln skulle åka med när motorn blev träffad av vågorna. Fönstren är andra svaga punkter som måste förstärkas, dessutom måste båten byggas om invändigt med ett bättre kök som går att använda när det lutar, samt extra vattentankar etc. Listan kan göras lång.
Poängen är att även om du får en båt gratis, kommer det att ha kostat dig ganska mycket pengar innan båten är klar för en långsegling. En IF i standardkonfiguration är en båt som seglar väldigt fint, men den kommer inte att hålla länge i en storm om den inte är rätt förstärkt och utrustad.
X-342 SWE 18 "Kexet"
Tack för synpunkter. Så en havsfidra i bra skick blir det enda valet i 'min' prisklass, eller finns det nåt annat flytetyg som är robust nog?
Behöver inte kosta mycket att långfärdsanpassa en Vega, om man har låga krav. Läs om Vegan Berserk som seglades i Norra Ishavet bl a (om jag minns rätt
Alla borde ha skägg
Du kan ju också kontakta Thomas Grahn, som rustade en Vega och seglade över Atlanten tillsammans med den legendariske Sven Yrvind.
Han skulle kunna ge bra info om både vad man bör förbättra inför en sådan resa och även vad det kan kosta....
Han skulle kunna ge bra info om både vad man bör förbättra inför en sådan resa och även vad det kan kosta....
-
Spikifoten
- Guldmedlem
Nu har det ju börjat dyka upp båtskrotar, så kanske det kan gå lättare att få tag i begagnade delar till vettigare priser framöver. Min erfarenhet är annars att det brukar försvinna 7-800:- direkt när man besöker hjertmans eller motsvarande butik, även om man bara skulle köpa några saxpinnar egentligen.
Någon som lyckats göra några skrotfynd ännu?
Själv är jag på jakt efter en bra skottmonterad kompass och det borde ju inte vara så svårt att hitta. Sitter ju i varenda segelbåt, utom min då förstås.
Någon som lyckats göra några skrotfynd ännu?
Själv är jag på jakt efter en bra skottmonterad kompass och det borde ju inte vara så svårt att hitta. Sitter ju i varenda segelbåt, utom min då förstås.
Läste nyss En världsomsegling.com om resan som blev boken 'Alla sa att vi skulle dö'. Dom var rätt många i Vegan som mest. Alltså verkar den onödigt stor för mig ensam. Är redan lite kär i Havsidran kortare men bred. Nån som har mera erfarenheter av den?
Nån som har koll på Hurley? Har sett 18, 20 å 22 på blocket till bra priser.
Re: Havsseglande bostad max 10000?
odysseus skrev:Hej! Tänkte fly den svenska vintern å ankra på nåt varmt ställe. Vad krävs det för att korsa havet å ha utrymme nog att bo minst över ett halvår?
Hej odysseus.
Du kan FÅ en VEGA om du vill
En kollega till mig har en stående som är brukbar men motorn funkar inte (släng ut den o häng på en utombordare) samt att efter ett inbrott i vintras så är inredningen delvis fuktskadad (endast ett kosmetiskt problem - inget som en avfuktare och lite färg inte kan fixa).
Båten finns för avhämtning i Göteborg/Björlanda - Grefab vill nog att man sjösätter båten snart. Annars får man betala avgift för landplats över sommaren.
Hör av dig med ett PM om du är intresserad.
Du kan FÅ en VEGA om du vill
En kollega till mig har en stående som är brukbar men motorn funkar inte (släng ut den o häng på en utombordare) samt att efter ett inbrott i vintras så är inredningen delvis fuktskadad (endast ett kosmetiskt problem - inget som en avfuktare och lite färg inte kan fixa).
Båten finns för avhämtning i Göteborg/Björlanda - Grefab vill nog att man sjösätter båten snart. Annars får man betala avgift för landplats över sommaren.
Hör av dig med ett PM om du är intresserad.
Det är ett intressant förslag! Måste bara själv fundera på båtplats först. Å hur är seglen förresten?
Skåda inte en given häst i munnen! Om någon erbjuder dig en båt GRATIS, kan du inte börja fråga om seglen, åk och titta på båten istället och håll kritiska tankar för dig själv!odysseus skrev:Det är ett intressant förslag! Måste bara själv fundera på båtplats först. Å hur är seglen förresten?
X-342 SWE 18 "Kexet"
Instämmer i vad Fredrik påpekar.
Seglen skall vara OK och båten är som sagt brukbar, motorn undantagen. Fast de motorer som sitter i gamla Vegor brukar gå att ruska liv i.
När det gäller båtplats så kan en Vega ligga nästan var som helst - även på platser inte avsedda för segelbåtar då djupgåendet är tämligen begränsat (mindre än 1,2m).
Om du tvekar på Vegan som båttyp för den typ av segling du verkar vara ute efter:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Albin_Vega
Men du får nog fundera färdigt snart för ägaren behöver bli av med båten och fungerande "gratis-båtar" växer inte på träd...
Seglen skall vara OK och båten är som sagt brukbar, motorn undantagen. Fast de motorer som sitter i gamla Vegor brukar gå att ruska liv i.
När det gäller båtplats så kan en Vega ligga nästan var som helst - även på platser inte avsedda för segelbåtar då djupgåendet är tämligen begränsat (mindre än 1,2m).
Om du tvekar på Vegan som båttyp för den typ av segling du verkar vara ute efter:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Albin_Vega
Men du får nog fundera färdigt snart för ägaren behöver bli av med båten och fungerande "gratis-båtar" växer inte på träd...