Det kommer vatten från dräneringen i kylskåpet.
Det kommer vatten från dräneringen i kylskåpet.
I dag när jag fyllde båtens vattentank och startade tryckvattensystemet upptäckte jag att kylboxen fylldes med vatten underifrån?!?
Ett hål i botten på kylen leder ner till en slang, jag har tidigare trott att detta var en dränering som rann ut i kölsvinet. Nu när jag följer slangen går den akterut, dit tryckvattenpumpen finns tillsammans med varmvattenberedaren. Närmre än så har jag inte lyckats identifiera den.
Min tanke är att något har frusit sönder under vintern, båten är ny för mig och jag har kanske missat något inför vintern. Varmvattenberedaren tömde jg med vådammsugare genom kranen i pentryt. Kan någon avluftning vara kopplad på något märkligt sätt? Viker jag slangen så stannar tryckpumpen och allt verkar fungera.
Varför skulle man vilja koppla tryckvatten till ett hål längst ner i kylen? Vad kan ha hänt?
Hur fungerar avluftningen i varmvattenberedaren?
Ett hål i botten på kylen leder ner till en slang, jag har tidigare trott att detta var en dränering som rann ut i kölsvinet. Nu när jag följer slangen går den akterut, dit tryckvattenpumpen finns tillsammans med varmvattenberedaren. Närmre än så har jag inte lyckats identifiera den.
Min tanke är att något har frusit sönder under vintern, båten är ny för mig och jag har kanske missat något inför vintern. Varmvattenberedaren tömde jg med vådammsugare genom kranen i pentryt. Kan någon avluftning vara kopplad på något märkligt sätt? Viker jag slangen så stannar tryckpumpen och allt verkar fungera.
Varför skulle man vilja koppla tryckvatten till ett hål längst ner i kylen? Vad kan ha hänt?
Hur fungerar avluftningen i varmvattenberedaren?
Re: Det kommer vatten från dräneringen i kylskåpet.
Det är lite långsökt kanske, men kan du inte ha förväxlat slangarna, så att du kopplat in kylboxen på tryckvattenpumpen och vattenkranen till dräneringsslangen? Jag brukar koppla isär alla slangarna under diskbänken inför vintern för att undvika frostsprängning och då finns det ju en teoretisk chans att det blir fel när man kopplar ihop allt igen. Enligt Murphy kommer det ju att bli fel om det kan bli fel...
X-342 SWE 18 "Kexet"
Jodå, hade jag kopplat slangarna så hade jag nog börjat felsöka där men jag har inte gjort någon förändring alls, jag har inte kopplat isär eller ihop något. Inför vintern körde jag våtdammsugare i kranarna med varmvatten påslaget för att tömma beredaren. Jag misstänker att något inte blivit tomt och sedan fryst sönder.
Det borde väl finnas någon form av avluftning till varmvattenberedaren, hur fungerar den? Är det någon flottör eller liknande historia så kanske det har kärvat där och när beredaren är full så fylls avluftningen.
Varför man sedan kopplar ihop den med kylen är ju en annan fråga men kan jag vara på rätt spår? Jag har aldrig haft varmvatten i en båt innan...
Det borde väl finnas någon form av avluftning till varmvattenberedaren, hur fungerar den? Är det någon flottör eller liknande historia så kanske det har kärvat där och när beredaren är full så fylls avluftningen.
Varför man sedan kopplar ihop den med kylen är ju en annan fråga men kan jag vara på rätt spår? Jag har aldrig haft varmvatten i en båt innan...
Man brukar ha en övertrycksventil till en varmvattenberedare. När vattnet värms upp expanderar det och då skall ventilen öppna och släppa ut överskottet. Kan det vara den som har gått sönder eller fastnat i öppet läge?
X-342 SWE 18 "Kexet"
Det är inte omöjligt, på ett annat forum har tankarna gått åt samma håll, jag skall se över ventilen i morgon när jag är på plats. Är det standardventiler, samma som man har i VVB hemma eller är det specialmaterial de är gjorda av?
Spännande lösning, om det börjar koka i varmvattenberedaren upptäcker man det i kylboxen... Kontraproduktivt att fylla den med varmvatten... Iofs, det är ju ett bra sätt att frosta av på
Spännande lösning, om det börjar koka i varmvattenberedaren upptäcker man det i kylboxen... Kontraproduktivt att fylla den med varmvatten... Iofs, det är ju ett bra sätt att frosta av på
-
oceansailor
- Diamantmedlem
Kan ju vara så att kylboxens dränering är ihopkopplad med övertycksventilens dränering.
Varför de nu skulle vara det?
Låt säga att de är ihopkopplade i ett T och att det är stopp i dräneringen samtidigt som dräneringsventilen står öppen så får man den effekten. Dräneringsventilen har en liten spak ibland. Lämnar man den i fel läge så är det vidöppet.
Låt säga att de är ihopkopplade i ett T och att det är stopp i dräneringen samtidigt som dräneringsventilen står öppen så får man den effekten. Dräneringsventilen har en liten spak ibland. Lämnar man den i fel läge så är det vidöppet.
Har du inte möjlighet att fråga föregående ägare? Han/hon borde kanske veta hur det fungerar även om de kanske inte är de första ägarna?
oceansailor skrev:Kan ju vara så att kylboxens dränering är ihopkopplad med övertycksventilens dränering.
Låter som en mycket trolig förklaring.
Även om övertrycksventilens spak är öppen så måste ett ev stopp gemensam dränering fixas.
Borde väl inte vara omöjligt att följa slangarna...?
Gissningsvis är den dragen ner till kölsvinet eller som i en Fenix min bror hade - till en liten tank/flaska för att samla upp vattnet.
Efter att ha motionerat tryckventilen i VVB så kommer det inte ut något mer vatten den vägen.
Jag kopplade isär slangarna och låter båda rinna ner i kölsvinet. Dräneringen från kylen går via en böj som fungerar som ett litet vattenlås så att kylan kan behållas.
Undrar om det är original från Najad att koppla på detta vis...
Jag kopplade isär slangarna och låter båda rinna ner i kölsvinet. Dräneringen från kylen går via en böj som fungerar som ett litet vattenlås så att kylan kan behållas.
Undrar om det är original från Najad att koppla på detta vis...