Börja segla igen fast inte frun vill

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Börja segla igen fast inte frun vill

Inlägg av Lasse L » ons 15 apr 2015, 07:01

Seawolf skrev:
Lasse L skrev:Marieholm 32an är felkonstruerad.
Proppen sitter bakom rodret.
Mycket svårmanövrerad.
Allt enl kompiss som har en dylik.
Jo det hade ju ägaren till den där http://www.blocket.se/goteborg/Mariehol ... ?ca=11&w=3 märkt också, och därför påpassligt nog satt dit en bogpropeller. Läste du inte det?
Jo, men ville framföra kompissens synpunkter på Marieholm 32.
Han är en erfaren seglare och har ägt 32an i >20 år.

Silverfox
Trogen medlem

Inlägg av Silverfox » ons 15 apr 2015, 07:19

Seawolf skrev:Här är något som ligger åt det håll du spanar.
http://www.blocket.se/goteborg/Mariehol ... ?ca=11&w=3

Storlek, budget, stabil, skapligt utrustad. Lättmanövrerad via bogpropeller.

Mycket mer träff än så blir det nog inte.
Är bogpropellern ett hemmabygge på denna båt?

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » ons 15 apr 2015, 15:47

Silverfox skrev:
Är bogpropellern ett hemmabygge på denna båt?
Det är i vart fall troligen inte ditsatt av Marieholm. Sen om ett varv eller ägaren plastat dit den får du fråga ägaren om.....
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » ons 15 apr 2015, 22:57

Bogpropeller i all ära.... De kan säkert vara bra att ha ibland, men jag håller med min son som jobbar som skeppare på Styrsöbolaget i Gbg. Hans motto är: lär dig köra båt i stället...

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tor 16 apr 2015, 05:09

sangris skrev:Bogpropeller i all ära.... De kan säkert vara bra att ha ibland, men jag håller med min son som jobbar som skeppare på Styrsöbolaget i Gbg. Hans motto är: lär dig köra båt i stället...
Du kan be din son att manövrera sin Styrsöskuta ensam och lägga spring och förtöjningstampar när och där det behövs. När han visat att han fixar det (lättare på en större tyngre båt), så kan han börja öva på en mindre mera snabbrörlig båt i en hamn där det är trångt, och där det inte finns reserverad plats iordninggjord. Fortfarande lika ensam som en skeppare på en fritidsbåt är med en helt passiv fru.

Fixar han inte det ensam på en liten långkölad båt med propellern bakom rodret (inte ens en Styrsöbåt är sådan) i stark sidvind så är nog även han glad över bogpropellern....
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Om bogpropeler (var: Börja segla igen fast inte frun vill)

Inlägg av Anders S » tor 16 apr 2015, 06:31

Bogpropeller är ett tillbehör som är mycket vanligt idag, i synnerhet på motorbåtar men allt vanligare på segelbåtar som är litet större. Jag har en själv, ihop med litet andra förenklande utrustningsdetaljer (*) - det är bekvämt och man kan lösa en och annan manöver litet mer direkt genom att köra litet med bogisen - det går inte att snacka bort. Men i 95 % av situationerna behövs den inte på segelbåtar, som har en rejäl köl, stort roder och (faktiskt) skall kunna seglas till vardags.

Marieholm 32 har som sagt nackdelen att ha propellern bakom rodret, en lösning som liknar Vega, och den lösningen har inga fördelar då det gäller manöver mha propellervatten runt rodret. Om man regelmässigt behöver bryta runt båten med en kraftig propellerström på ett vinklat roder skall man kanske välja en annan båt. Om man kör båten för motor på samma sätt som om man seglar betyder det inget.

(*) förre ägaren seglade tills han var 82.
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tor 16 apr 2015, 06:48

sangris skrev:Bogpropeller i all ära.... De kan säkert vara bra att ha ibland, men jag håller med min son som jobbar som skeppare på Styrsöbolaget i Gbg. Hans motto är: lär dig köra båt i stället...
Varför är då alla Styrsöbolagets båtar utrustade med bogpropp.
Kan inte skepparna köra båt?

+

millgard
Guldmedlem

Inlägg av millgard » tis 19 maj 2015, 10:13

Det med propellern bakom rodret gäller likaså SAMTLIGA segelbåtar försedda med utombordare... Jag ser verkligen inte argumentet att det skulle göra den "svår". Fördelen med en segelbåt är ju att man kan gå in mycket långsamt med bibehållen kursstabilitet och manöverförmåga framåt, även om vinden ligger från sidan.

Försök det med en motorbåt...
Navigare vivere est

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tis 19 maj 2015, 16:56

Med utombordare kan man rikta proppvattnet genom att svänga på motorn.
Så din jämnförelse "haltar".
Har inga problem med min motorbåt att gå in med bibehållen kursstabilitet.
Försök det med en fenkölad seglare.
mina båtar.jpg
Några av mina båtar

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » tis 19 maj 2015, 17:19

Lasse L skrev:
[quote=" är då alla Styrsöbolagets båtar utrustade med bogpropp.
En skeppare som kan köra båt, och har tillgång till en bogpropeller måste ju vara en oslagbar kombination!

+[/quote]

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tis 19 maj 2015, 17:50

oceansailor skrev:
Lasse L skrev:
[quote=" är då alla Styrsöbolagets båtar utrustade med bogpropp.
En skeppare som kan köra båt, och har tillgång till en bogpropeller måste ju vara en oslagbar kombination!
-------------------------------
Jomenvisst är det så, har själv bogpropp.

Skriv svar