Limma vinyl som har skumbaksida?
Limma vinyl som har skumbaksida?
Jag ska limma vinyl på några plastytor i båten och har gjort så många gånger tidigare, men nu stötte jag på problem
. Denna vinyl som jag valde har några mm skummgummi på baksidan som gör att den är lite mer förlåtande mot ojämnheter, och det kan nog stämma och jag valde cascoflex lim enl Erlandssons rekomendation men det fungerar inte alls. Den faller ner bara av sin egen vikt. Fel lim, eller ska man "kontaktlimma" dvs lim på bägge ytorna när man har denna baksidan? Vinyl utan skummad baksida har jag limmat många gånger utan problem.
Re: Limma vinyl som har skumbaksida?
Det brukar vara väldigt okänsligt för det, men jag tror den var ok. Kan vara nåt att kolla, tack.
Anledningen till frågan är att jag hjälpte en vän att limma matta i hans ruff, och vattenbaserade lim är väldigt temperaturkänsliga.
Alla borde ha skägg
Jag limmade också vinylmatta med skumbaksida i båten för några år sedan. Jag använde något vattenbaserat lim på burk. Minns inte exakt vilket det var men det var av fabrikat Casco så det kan mycket väl ha varit samma.
Det intressanta är dock att i salongen, där jag limmade först var det väldigt svårt att få mattan att fästa och precis som du beskriver föll mattan av av sin egen vikt. Efter mycket om och men höll det dock men det tog lång tid innan den verkligen satt.
I förpiken ett par veckor senare gick det betydligt bättre. Det högg inte direkt som ett kontaktlim men mattan hängde kvar tills limmet torkat på ett helt annat sätt.
Det här var på våren och skillnaden mellan tillfällena var temperaturen så jag tror Peter_K är på helt rätt spår!
Det intressanta är dock att i salongen, där jag limmade först var det väldigt svårt att få mattan att fästa och precis som du beskriver föll mattan av av sin egen vikt. Efter mycket om och men höll det dock men det tog lång tid innan den verkligen satt.
I förpiken ett par veckor senare gick det betydligt bättre. Det högg inte direkt som ett kontaktlim men mattan hängde kvar tills limmet torkat på ett helt annat sätt.
Det här var på våren och skillnaden mellan tillfällena var temperaturen så jag tror Peter_K är på helt rätt spår!
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970
Hoppas ni har rätt. Ska sätta igång värmefläkten under några timmar och f upp tempen rejält s får vi se om det hjälper. Tack för hjälpen.
-
feeling286
- Diamantmedlem
Hej. Jag fick tips om ett lim på sprayburk. Hade kontaktlimmets egenskaper men mildare mot skummet. Köpte det i en textilaffär. Minns att det biter ganska fort . H / Johan
Det fungerade i går, eller rättare sagt, dom satt kvar när jag åkte hem