motor temp yanmar
motor temp yanmar
Har en yanmar YSM 12 G undrar nu vilken motor temp som är normalt tycker att min går för kallt ? C:A 60 grader om så är fallet vad göra ? (har bytt termostat)
Med den termostaten bör den vara sjövattenkyld?
I så fall skall du ta det försiktigt med att byta termostat för det är inte bra att höja temperaturen för mycket - du får mer beläggningar och \"pannsten\" ju varmare den är. Börja med att kolla så termostaten fungerar. Om den inte gör det så har du anledningen där. Annars bör du bekräfta med Yanmar att det är OK att byta till en varmare termostat.
I så fall skall du ta det försiktigt med att byta termostat för det är inte bra att höja temperaturen för mycket - du får mer beläggningar och \"pannsten\" ju varmare den är. Börja med att kolla så termostaten fungerar. Om den inte gör det så har du anledningen där. Annars bör du bekräfta med Yanmar att det är OK att byta till en varmare termostat.
Anders S
hej har värme växlare så den är ej direkt sjövatten kyld.en yanmar mek sa att det var väl okej att den ej gick så varm , men de dieslar jag haft har legat runt 80g så jag har bara för mig att de skall gå ganska varmt ???Anders S skrev:Med den termostaten bör den vara sjövattenkyld?
I så fall skall du ta det försiktigt med att byta termostat för det är inte bra att höja temperaturen för mycket - du får mer beläggningar och "pannsten" ju varmare den är. Börja med att kolla så termostaten fungerar. Om den inte gör det så har du anledningen där. Annars bör du bekräfta med Yanmar att det är OK att byta till en varmare termostat.
Precis - det var därför jag frågade. Eftersom du har värmeväxlare bör du nog kunna höja termostat-tempen med tio grader.
En 50 eller 60-termostat sätter man nästan bara i sjövattenkylda dieslar eller motorer med mycket tjockt gods. Tänk på att temperaturen i förbränningsrummet och i lagren inte direkt kan påvisas genom att mäta kylvattentempen.
Om du märker om motorn går för varm (enklast - kolla oljan - varm, inte het) så är det väl inte så svårt att byta tillbaka?
En 50 eller 60-termostat sätter man nästan bara i sjövattenkylda dieslar eller motorer med mycket tjockt gods. Tänk på att temperaturen i förbränningsrummet och i lagren inte direkt kan påvisas genom att mäta kylvattentempen.
Om du märker om motorn går för varm (enklast - kolla oljan - varm, inte het) så är det väl inte så svårt att byta tillbaka?
Anders S
rätt av dig tackAnders S skrev:Precis - det var därför jag frågade. Eftersom du har värmeväxlare bör du nog kunna höja termostat-tempen med tio grader.