Måttanpassad icke-rektangulär solcell
Re: Måttanpassad icke-rektangulär solcell
Precis så gissade jag att det borde vara. Är utbildad elektriker för 100 år sedan, men tänkte att nåt märkligt händer när vi pratar solceller.
För att krångla till det (helt i onödan, men...) så kan detta inträffa om man (mot all förmodan) inte har en diod integrerad i panelen. Då drar den skuggade panelen ström från den oskuggade - solceller jobbar på det viset. Skulle då panelen som skuggas ha mindre mot-EMK än regulatorn, så kan det bli en större effektförlust än strängt taget nödvändigt (den skuggade lär inte sörpla i sig allt).Spider skrev:Precis så gissade jag att det borde vara. Är utbildad elektriker för 100 år sedan, men tänkte att nåt märkligt händer när vi pratar solceller.
Med dioder fungerar det utmärkt, men de ger ju ett litet spänningsfall. Det är annars är det ett gott argument för att sektionera solpanelerna, två 50-wattare är inte riktigt så bra som en perfekt 100-wattare (dioden!) men mycket bättre om det skuggar en smula på bara den ena.
Anders S
(+) i den övre vajern och (-) i den undre.LapplandsCohan skrev:Det var ju också ett alternativ att fundera på. Spontan fundering blir hur man fixar kabeldragningen i så fall.jaba skrev:Har du funderat på att använda vanliga på mantågen?
En däckskontakt invid en mantågsstötta borde kunna fungera bra.

Mackey
Haver på den "nya" båten 2 "lösa" solpaneler som riggas efter solen, ej fast monterade, ännu.Mackey skrev:(+) i den övre vajern och (-) i den undre.LapplandsCohan skrev:Det var ju också ett alternativ att fundera på. Spontan fundering blir hur man fixar kabeldragningen i så fall.jaba skrev:Har du funderat på att använda vanliga på mantågen?
En däckskontakt invid en mantågsstötta borde kunna fungera bra.
Mackey
Och 2 ovanstående däckskontakter.
Ansluter 1 eller 2 paneler när solen och båtens läge "stämmer".
Fungerar Ok.
Men när panelen är "lös", så är hankontakten från panelen späningsförande, varför försiktighet bör iakttagas.
Ni som vill veta mer om solceller, ta en titt på www.solcellforum.se
Där finns det svar på det mesta.
Igår var jag på första långturen med nya bilen till Flensburg och hämtade hem två solpaneler till mitt projekt som beskrivs på solcellforum.se under "projekt Ellösgatan Gbg".
Där finns det svar på det mesta.
Igår var jag på första långturen med nya bilen till Flensburg och hämtade hem två solpaneler till mitt projekt som beskrivs på solcellforum.se under "projekt Ellösgatan Gbg".
Calle
Se gla ut
Se gla ut