Måla "ovanpå" VC 17
Måla "ovanpå" VC 17
Den "nya" segelbåten, var målad med VC och ny ströks på i för att snabbt komma i sjön.
Kraftig beväxning i sommar, skall byta till "vanlig" färg till våren.
Tycker att VC färgen är "för dyr".
Skall reklamera färgen, har hört att vissa partier var utan gift!
Måste all VC färg bort?
Skrapa eller slipa?
Tvätta med något starkt?
Färgborttagningsmedel verkar overkill och dyrt.
Synpunkter önskas.
Kraftig beväxning i sommar, skall byta till "vanlig" färg till våren.
Tycker att VC färgen är "för dyr".
Skall reklamera färgen, har hört att vissa partier var utan gift!
Måste all VC färg bort?
Skrapa eller slipa?
Tvätta med något starkt?
Färgborttagningsmedel verkar overkill och dyrt.
Synpunkter önskas.
Re: Måla "ovanpå" VC 17
Jag har haft vc17 på min i 3 år, och det växer i princip ingenting på den. nån enstaka snäcka /inget slem.
Om båten är målad som det står på burken, så är det ett väldigt tunt lager som lätt slipas av med våtslip (400/800)
Det går nästan att skrubba av med grov svamp. Aceton och liknande funkar fint med.
Om båten är målad som det står på burken, så är det ett väldigt tunt lager som lätt slipas av med våtslip (400/800)
Det går nästan att skrubba av med grov svamp. Aceton och liknande funkar fint med.
Senast redigerad av 1 thomask, redigerad totalt 0 gånger.
Beror ju på var båten ligger om VC17 fungerar eller ej. På västkusten, där jag har min båt sedan 10 år tillbaka, så funkar färgen i trakten av Kungsbacka, men inte i Hinsholmskilen i Göteborg. Första året jag hade båten i Hinsholmen hade jag målat med VC17 (västkustkvalité) som jag gjort i flera år tidigare, men när jag tog upp båten på hösten var hela botten täckt av havstulpaner.... Jag reklamerade färgen till International och då bekräftade de för mig att VC17 ligger på gränsen till att klara västkusten. Jag blev uppmanad att använda Micron WQ i stället och fick som ersättning bottenfärg för nästkommande år. Aldrig haft problem med havstulpaner sedan dess (endast några enstaka finns).
Nu till trådskaparens fråga: endast tvätt och lätt slipning av VC17 innan målning med Micron WQ, var Internationals råd.
Nu till trådskaparens fråga: endast tvätt och lätt slipning av VC17 innan målning med Micron WQ, var Internationals råd.
Jag kör Lefant Nautica som också är en tunnfilmsfärg, och den skall fästa på VC17 enligt uppgift (och test av en kompis). Men - om den funkar på västkusten vete tusan, på ostkusten funkar den i alla fall bra.
Alla borde ha skägg
Sangris... Horde eller laste nagonstans att det var nogot fel pa fargen for nagra ar sedan. ??
For mig har det funkat bra, Blir en valdigt hal slat yta, Jag e ratt nojd hitills.
Fanns det "riktig" farg (fartygsfarg), som blev lika slat sa hade det varit perfekt.
For mig har det funkat bra, Blir en valdigt hal slat yta, Jag e ratt nojd hitills.
Fanns det "riktig" farg (fartygsfarg), som blev lika slat sa hade det varit perfekt.
Det är många som i Fiskebäck har använt (hör och häpna!) Biltemas bottenfärg med mycket gott resultat. Inga snäckor och inget slem. Den färgen innehåller kopparoxid och är tillåten från Trelleborg och uppåt västkusten och är relativt billig. Finns i olika färger.
Jag kör VC17 och det funkar mycket bra. Enda beväxningen är nån enstaka havstulpan uppe på rodret + ev lite under kölen där den har stått uppallad. Även om man målar där vid sjösättning så hinner färgen knappt att torka och det blir bara ett lager. VC17 skall enligt tillverkarens rekommendation målas i två lager för att ge fullgott skydd.
Brukar iofs lyft båten nån gång under säsongen för att torka av slemmet som bildas.
Båten ligger i Göteborgs norra skärgård.
Brukar iofs lyft båten nån gång under säsongen för att torka av slemmet som bildas.
Båten ligger i Göteborgs norra skärgård.
Tog upp idag.
Som befarat kraftig påväxt även blåmussla.
Ligger i Hinsholmen.
Byter färg till våren.
Som befarat kraftig påväxt även blåmussla.
Ligger i Hinsholmen.
Byter färg till våren.
Glömt blanda i pulvret i påsen? eller haft den i flera år stillastående?
Känner inte igen dom problemen som du fått på din båt Lasse.
Max en näve med tulpaner har jag fått, förutom propellern då som var igenväxt.
/Thomas
Känner inte igen dom problemen som du fått på din båt Lasse.
Max en näve med tulpaner har jag fått, förutom propellern då som var igenväxt.
/Thomas
Lasse, ungefär så såg min båt också ut efter första året jag hade den i Hinsholmen med VC17M västkustkvalité. Jag gick över till Micron WQ (efte råd från International färg, så som jag tidigare skrivit i tråden). I år hade jag knappast en enda på skrovet. Däremot propellern har varit en populär boplats.....
Pulvret blandades i.
Färgen köpt i år av butiken i hamnen.
Skall ta med tomburken och prata med butiken om reklamation.
Proppellern ok, ej målad bara blankpolerad.
Rak axel utan zinkanod.
Ligger på "grusplan".
Färgen köpt i år av butiken i hamnen.
Skall ta med tomburken och prata med butiken om reklamation.
Proppellern ok, ej målad bara blankpolerad.
Rak axel utan zinkanod.
Ligger på "grusplan".
Mkt märkligt att det kan bli så olika. Måste varit något fel på den burken du fick.
Gammal burk? Jag skrev nåt innan, om att tillverkaren hade väldigt dålig Vc17 något/några år.
Nä.... mera gift i färgen tack!
Gammal burk? Jag skrev nåt innan, om att tillverkaren hade väldigt dålig Vc17 något/några år.
Nä.... mera gift i färgen tack!
Senast redigerad av 1 thomask, redigerad totalt 0 gånger.
Eeehhh..... Vad menar ni med "grusplan"?
Området innan första mastskjulet. Mittemot första mastkranen.sangris skrev:Eeehhh..... Vad menar ni med "grusplan"?
Proppen klarat sej bra.
Jaha ja, då vet jag. Det är jag som är lite trög och trodde "grusplan" var något slanguttryck för något annat.... Hehe...
Jag transporterar hem min båt på kärra och lämnar på så sätt plats åt någon annan på uppställningsplatsen som bättre behöver den.
Jag monterade ny zinkanod på propelleraxeln som nästan är helt borta nu vid upptagningen. Törs inte prova med blankpolerad propeller utan zink, men kommer att ta en diskussion med International om varför deras färg på propellern inte fungerar
Jag transporterar hem min båt på kärra och lämnar på så sätt plats åt någon annan på uppställningsplatsen som bättre behöver den.
Jag monterade ny zinkanod på propelleraxeln som nästan är helt borta nu vid upptagningen. Törs inte prova med blankpolerad propeller utan zink, men kommer att ta en diskussion med International om varför deras färg på propellern inte fungerar