NASA Battmeter BM-1 resp BM-2

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Kalle Kula
Diamantmedlem

NASA Battmeter BM-1 resp BM-2

Inlägg av Kalle Kula » mån 15 sep 2014, 12:21

Hej!

Jag har sedan några år en NASA BM-1 installerad i båten. Den klarar att möta 100A över sin mätshunt. Inför stundande ombyggnad av generator/laddning kan jag förhoppningsvis påråkna strömmar högre än så om generatorn i sin nya konfiguration trycker ur sig i närheten av de 120A den kan leverera.

Jag behöver därför byta till en BM-2 som klarar 200A.

Så långt frid och fröjd..nu till frågan.

När jag uppgraderar denna installation...räcker det om jag byter shunt och instrumentet?
Är kablage mellan shunt och instrument likadant för BM-1 resp BM-2?

Latmasken i mig ser en möjlighet att uppgraderingen tar 2 minuter, plug and play - byta shunt och instrument!
...inte att behövs krypa runt och dra om kabeln från batteribanken och hela vägen upp till instrumentet i elcentralen..

Någon som vet?

Med vänlig hälsning,

/Ola

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: NASA Battmeter BM-1 resp BM-2

Inlägg av Anders S » mån 15 sep 2014, 14:45

DEt du vill veta (eller snarare, det du inte ville veta...) står på sidan 2 i http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q= ... GQ&cad=rja

Google är din vän.
Anders S

paliswe
Diamantmedlem

Inlägg av paliswe » mån 15 sep 2014, 15:13

Nu är det så att en generator ytterst sällan laddar mer än 35 A. Batteriet ska kunna ta emot den ström som generatorn ger och storleken beror på spänningsskillnaden mellan generator och batteri samt motståndet i batteri och kablar. Ohms lag.
Dagens båtliv har skrivit om detta i en artikel
http://www.dagensbatliv.se/el-i-baten/g ... ttre-an-50

Man kan också likna det som att det blir inte mer vatten i kranen, bara för att man kopplar in Vänern :)

Kalle Kula
Diamantmedlem

Inlägg av Kalle Kula » mån 15 sep 2014, 15:19

paliswe skrev:Nu är det så att en generator ytterst sällan laddar mer än 35 A. Batteriet ska kunna ta emot den ström som generatorn ger och storleken beror på spänningsskillnaden mellan generator och batteri samt motståndet i batteri och kablar. Ohms lag.
Dagens båtliv har skrivit om detta i en artikel
http://www.dagensbatliv.se/el-i-baten/g ... ttre-an-50

Man kan också likna det som att det blir inte mer vatten i kranen, bara för att man kopplar in Vänern :)

Men det finns det vägar att ta sig runt genom att modifiera generator/regulator att mäta riktigt på batterierna, med temperaturinformation, inställning av batterityp et.c.

Det finns diverse sätt att drastiskt öka outputen från generatorn.

Den externa, intelligenta regulatorn jag skall modifiera in i systemet heter Sterling PDAR.

Mvh

/Ola

Kalle Kula
Diamantmedlem

Inlägg av Kalle Kula » mån 15 sep 2014, 15:23

Anders S skrev:DEt du vill veta (eller snarare, det du inte ville veta...) står på sidan 2 i http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q= ... GQ&cad=rja

Google är din vän.
Tack Anders!

Jag hade redan hittat/har det dokumentet men ville kolla om någon hade mer information i ämnet..
Jag har svårt att se varför det skulle vara skillnad på dem då det ju inte går några starka strömmar i dessa kablar...och de ser väldigt lika ut..

Så frågan kvarstår...
Har någon erfarenhet...från verkligheten - är det skillnad på dem?

Mvh

/Ola

paliswe
Diamantmedlem

Inlägg av paliswe » mån 15 sep 2014, 16:08

Kalle Kula skrev: Men det finns det vägar att ta sig runt genom att modifiera generator/regulator att mäta riktigt på batterierna, med temperaturinformation, inställning av batterityp et.c.

Den externa, intelligenta regulatorn jag skall modifiera in i systemet heter Sterling PDAR.

Mvh

/Ola
Jadå, man kan blåsa på med hur mycket som helst, tills batteriet kokar eller exploderar. Vet man var gränsen går för att inte förstöra ett batteri kan man ju experimentera. Vi andra får lita på vad batteriladdar- och generatortillverkarna erbjuder oss.

Kalle Kula
Diamantmedlem

Inlägg av Kalle Kula » mån 15 sep 2014, 16:28

paliswe skrev:
Kalle Kula skrev: Men det finns det vägar att ta sig runt genom att modifiera generator/regulator att mäta riktigt på batterierna, med temperaturinformation, inställning av batterityp et.c.

Mvh

/Ola
Jadå, man kan blåsa på med hur mycket som helst, tills batteriet kokar eller exploderar. Vet man var gränsen går för att inte förstöra ett batteri kan man ju experimentera. Vi andra får lita på vad batteriladdar- och generatortillverkarna erbjuder oss.
Precis, så är det!

Detta är dock ingen raketforskning precis..
Generator/regulatortillverkaren och i sista hand din motortillverkare har gjort många kompromisser i sättet hur "Din" generator fungerar och är konfigurerad.

Detta då de inte vet hur stor batteribank Du har, bara ett startbatteri eller något helt annat, inte hur tjocka/långa kablar Du har, inte vilken batterityp Du har, inte vilken temperatur batterierna har, inte vet vilken spänning Du laddar med på batterierna snarare än ut från generatorn, inte vet temperaturen på din generator, et.c

För att inte koka sönder Dina batterier på grund av ofullständig info och mätning så kör de alltså minst sagt safe...och anpassar laddkarakteristiken till för dem ett "worst case scenario".

En extern intelligen regulator har all denna information och kan därmed göra ett mycket bättre jobb än den kompromissfyllda originalkonfigurationen.

Jag har en batteribank om ca 550 Ah, jag vill ha så mycket laddning som möjligt under de motoretapper vi gör mellan öarna. Min generatorleverantörs uppfattning är att med en intelligent reglering på det sätt Sterling PDAR medger kommer att möjliggöra för min 120A generator att vid halvtom bank trycka på med väl över 100A initialt och kanske under en 30 minuter för att sedan styra ut 70-80 A en tid innan det gradvis, precis som vanligt, sjunker neråt.

Jag har flera båtägare i vänkretsen som genomfört dessa modifieringar. Alla med gott resultat! Ingen med sönderkokta batterier eller brunnen generator.

Hoppas det ger mig vad jag eftersöker!

Med vänlig hälsning,

/Ola

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 15 sep 2014, 17:03

Kalle Kula skrev:
Anders S skrev:DEt du vill veta (eller snarare, det du inte ville veta...) står på sidan 2 i http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q= ... GQ&cad=rja

Google är din vän.
Tack Anders!

Jag hade redan hittat/har det dokumentet men ville kolla om någon hade mer information i ämnet..
Jag har svårt att se varför det skulle vara skillnad på dem då det ju inte går några starka strömmar i dessa kablar...och de ser väldigt lika ut..

Så frågan kvarstår...
Har någon erfarenhet...från verkligheten - är det skillnad på dem?

Mvh

/Ola
Hur tänker du nu? Om NASA själva talar om att DET ÄR SKILLNAD, så skall du väl inte ens fundera i banor av att det kanske inte är så och att det går lika bra ändå?
Böj nu knä för uppgraderingsgudarna och tillbe dem, under durkar, genom hål och upp igenom otänkbara och svåråtkomliga irrgångar.

En ren sidokommentar:

Men har du inte redan handlat BM-2:an (jag köpte ju BM-1, och så kom BM-2:an strax därefter, först via Skyllermark) så fundera litet till: Jag tyckte ju "attans" men sedan sansade jag mig: Jag trodde att mitt sällananvändande av bogisen (utan subtraktion) skulle vara förödande för precisionen, men det är det inte, varken förödande eller precision, kan man säga. BM-1 är helt OK i förhållande till priset, men den driver med tiden hur man än använder den, så man måste uppdatera den rätt ofta. Därför spelar det ingen roll om den missar litet input, det är ju inte det kritiska mätfelet, om det uppstår.

Jag hade kanske själv heller inte räknat med över 100 A från generatorn även om den nominellt skulle kunna lämna detta vid max. Bland annat krävs då god kylning och remmar och remskivor som kan överföra effekten och sedan batterier som tål att man fläskar på med 100A + över tid (det senare inte minst viktigt). Det vore ju kanske ide att kolla upp först, om du någonsin kommer att se 100A på BM1:an, innan du byter, i alla för sakens skull. Du går ju inte miste om ström, utan du får bara ett litet beräkningsfel, och i så fall bara en kort stund.
Anders S

Kalle Kula
Diamantmedlem

Inlägg av Kalle Kula » mån 15 sep 2014, 20:25

Anders..

Jag tror nog fortfarande att kablaget mellan shunt och instrumentet är likadant..det är ju bara för den rena mätningen samt strömförsörjning till själva instrumentet. Några starka strömmar går inte där..
Däremot är säkerligen kabeln mellan shunt och batteri en annan dimension på. Därav nog texten "shuntkablaget" i manualen vi båda har läst..

Kommer att kolla och mäta upp det hela, chansa ligger inte för mig. Kan jag slippa tiden att dra om kabeln så trivs latmasken gott...

Har tänkt som Dig med att kanske börja med att använda den befintliga BM-1...det jag inte förstått ordentligt är bara vad som händer om strömmen går över de 100A den är specad för. Är det bara mätningen som blir inexakt eller riskerar shunten att förvandlas till en smältsäkring..?

Det vill man ju inte och därför kanske bytet är befogat..

När det gäller skivor och remmar så är det väl sörjt på min motor som i standard alltså var försedd med en 120A generator. Motorn är bara snart två år gammal, en Lombardini FOCS1404, 4-cyl, 40hp. Ventilationen är planerad för just detta och friskluften kommer rakt in på generatorn. Dessutom har ju då den externa regulatorn tempsensor på generatorn och slår ifrån monsterladdningen om det blir för varmt. Då återgår generatorn till sin egen standardfunktionalitet.

Med vänlig hälsning,

/Ola

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 15 sep 2014, 21:16

Kalle Kula skrev:Anders..

Jag tror nog fortfarande att kablaget mellan shunt och instrumentet är likadant..det är ju bara för den rena mätningen samt strömförsörjning till själva instrumentet. Några starka strömmar går inte där..
Däremot är säkerligen kabeln mellan shunt och batteri en annan dimension på. Därav nog texten "shuntkablaget" i manualen vi båda har läst..

Kommer att kolla och mäta upp det hela, chansa ligger inte för mig. Kan jag slippa tiden att dra om kabeln så trivs latmasken gott...

Har tänkt som Dig med att kanske börja med att använda den befintliga BM-1...det jag inte förstått ordentligt är bara vad som händer om strömmen går över de 100A den är specad för. Är det bara mätningen som blir inexakt eller riskerar shunten att förvandlas till en smältsäkring..?

Det vill man ju inte och därför kanske bytet är befogat..

När det gäller skivor och remmar så är det väl sörjt på min motor som i standard alltså var försedd med en 120A generator. Motorn är bara snart två år gammal, en Lombardini FOCS1404, 4-cyl, 40hp. Ventilationen är planerad för just detta och friskluften kommer rakt in på generatorn. Dessutom har ju då den externa regulatorn tempsensor på generatorn och slår ifrån monsterladdningen om det blir för varmt. Då återgår generatorn till sin egen standardfunktionalitet.

Med vänlig hälsning,

/Ola
När det gäller shunten, ingen fara. Jag tar ut mer än 100A när jag kör bogpropellern (3 Kw, ung 250A), och det händer inget. Där har jag en 300A smältsäkring till batteribanken och jag tror den går före shunten, men har inte provat.
Anders S

Kalle Kula
Diamantmedlem

Inlägg av Kalle Kula » tis 16 sep 2014, 06:11

Kanon, tack för det svaret Anders!

Då kan jag avvakta med att byta till BM-2 och se om laddningen faktiskt sticker upp till 100A...då kan det ju var kul, intressant och roligt att se vad generatorn faktiskt ger ifrån sig där i början med en stor hungrig batteribank..
:D

magnuznilzzon
Erfaren medlem

Inlägg av magnuznilzzon » tis 16 sep 2014, 11:50

Jag misstänker att shunten till 200A-versionen har en lägre resistens helt enkelt, så att spänningsfallet över den vid 200A blir samma som spänningsfallet över 100A-shunten vid 100A. Detta för att A/D-omvandlaren i själva BMSen är anpassad så att denna spänning ska mätta den, för högsta precision i hela mätområdet. I signalkablarna från shuntens båda ändar ska det i idealfallet gå 0mA, då det endast är spänningen man mäter.

Kalle Kula
Diamantmedlem

Inlägg av Kalle Kula » tis 16 sep 2014, 13:21

magnuznilzzon skrev:Jag misstänker att shunten till 200A-versionen har en lägre resistens helt enkelt, så att spänningsfallet över den vid 200A blir samma som spänningsfallet över 100A-shunten vid 100A. Detta för att A/D-omvandlaren i själva BMSen är anpassad så att denna spänning ska mätta den, för högsta precision i hela mätområdet. I signalkablarna från shuntens båda ändar ska det i idealfallet gå 0mA, då det endast är spänningen man mäter.
Vilket då stärker min oprövade teori om att kablaget mellan shunt och instrument är likadant i både varianterna.
Shunt och kabel mellan shunt/batteri behöver skiftas...samt instrument.

Men latmasken vädrar morgonluft..
:-)

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » tis 16 sep 2014, 14:56

Om generatorn är på 120 A (kallvärde) så kan Du räkna med att Du får ut max. 90A när den är varm, vilket den blir ganska omgående. Med 550Ah så kommer Du säkert kunna trycka på med 70-90 A i upp mot en timme om batterierna är nere på 50%. Ingen risk för att Du förstör några batterier. Tvärt om!

Kan varmt rekommendera att Du installerar en regulator som har en sensor som slår av laddningen om generatorn blir för varm. Balmar tillverkar en sådan. Som option finns en sensor som monteras på generatorn. Ett enkelt och bra skydd av generatorn mot överhettning. Balmar har även en option för temp sensor på batteribanken vilket gör att man kan optimera laddningen eftersom man vet hur varma batterierna är.

När det gäller kablaget till BM1 så tror jag att det är likadant. Har ingen erfarenhet av BM-1, men på en Mastervolt funkade det bra att bara byta shunt.

Kalle Kula
Diamantmedlem

Inlägg av Kalle Kula » tis 16 sep 2014, 15:53

oceansailor skrev:Om generatorn är på 120 A (kallvärde) så kan Du räkna med att Du får ut max. 90A när den är varm, vilket den blir ganska omgående. Med 550Ah så kommer Du säkert kunna trycka på med 70-90 A i upp mot en timme om batterierna är nere på 50%. Ingen risk för att Du förstör några batterier. Tvärt om!

Kan varmt rekommendera att Du installerar en regulator som har en sensor som slår av laddningen om generatorn blir för varm. Balmar tillverkar en sådan. Som option finns en sensor som monteras på generatorn. Ett enkelt och bra skydd av generatorn mot överhettning. Balmar har även en option för temp sensor på batteribanken vilket gör att man kan optimera laddningen eftersom man vet hur varma batterierna är.

När det gäller kablaget till BM1 så tror jag att det är likadant. Har ingen erfarenhet av BM-1, men på en Mastervolt funkade det bra att bara byta shunt.
Tack för synpunkter!
Har fastnat för en Sterling PDAR som är försedd med tempsensor både på batteribank och generator som standard. Har flera vänner som installerat den med gott resultat!

Skriv svar