Neddragning av fall

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Kontakt:

Neddragning av fall

Inlägg av fribbe » mån 25 aug 2014, 20:26

Brytblock, avlastare och vinschar är inga problem, men hålen genom plastsargen där sprayhooden sitter, hur gör man med dessa?
Man lär ju limma i VP-rör eller liknande men finns det något bra patentknep för att få in en vettig mängd lim mellan hålen och rören? Hålen vill man ju göra med rätt tight passning.
Finns det också något lämpligare än VP-rör att använda? Om man inte lyckas rikta hålen helt exakt i linornas dragriktning så vill man ju inte att rören nöts ner efter några segelhissningar.
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Neddragning av fall

Inlägg av Anders S » mån 25 aug 2014, 20:47

fribbe skrev:Brytblock, avlastare och vinschar är inga problem, men hålen genom plastsargen där sprayhooden sitter, hur gör man med dessa?
Man lär ju limma i VP-rör eller liknande men finns det något bra patentknep för att få in en vettig mängd lim mellan hålen och rören? Hålen vill man ju göra med rätt tight passning.
Finns det också något lämpligare än VP-rör att använda? Om man inte lyckas rikta hålen helt exakt i linornas dragriktning så vill man ju inte att rören nöts ner efter några segelhissningar.

Jomenvisst:

VP-rören byter du mot en längd från t e x denna firma http://www.carbix.se/product.html/glasf ... gory_id=34

Sedan borrar du (rimligt) överstora hål, passar till lagom överlånga rör (för att kunna handskas med dem vid inimningen), trär upp dem på en tamp du inte är så rädd om, (eller klär in fallen med skyddspapper, tejp etc), spänner upp dem redigt och rätt i arbetsläge och passar in rörstumparna med litet glasfiberspackel så skaver det inte. Därefter kan du gjuta in dem, med ful-spackel från Mordor eller med epoxy och fyllmedel från fina Affären (eller något däremellan). Sedan slipar du till önskad finish Poängen är att du då får en god infästning och "rätt uppriktning". Så gjorde jag på min shipman för massor av år sedan - riktningen blev bra, men VP-rören lossnade.
Kanske Toaen har ett recept på sådant som biter på VP-rör, men jag gick bet. Men om man trimmade försiktigt såg det bra ut.

Kanske kan du komma in i vågbrytaren underifrån, då kan du fästa mycket stabilt.
Anders S

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av fribbe » mån 25 aug 2014, 21:23

Tackar för bra tips! Dig kan man lita på :)
Jag kommer använda linor på 6-8 mm så jag hade tänkt mig lite mindre hål/rör. Här fanns det lite fler dimensioner att välja på http://hab-ab.mamutweb.com/Shop/List/Ko ... %B6r/321/1 Visserligen i onödigt exotisk kolfiber men det var inte så blodigt pris på dem heller så det får nog bli något sådant!
Vågbrytaren är helt täckt/Inplastad så det går tyvärr inte att komma åt underifrån.

Det är ingen risk att ett fiberrör "flisar" sig i änden när linorna löper igenom så de blir fulla med otrevliga glas/kolfiberstickor tror du?

edit: fanns ju massor med dimensioner på "din" sida också såg jag...
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 25 aug 2014, 21:39

fribbe skrev:Tackar för bra tips! Dig kan man lita på :)
Jag kommer använda linor på 6-8 mm så jag hade tänkt mig lite mindre hål/rör. Här fanns det lite fler dimensioner att välja på http://hab-ab.mamutweb.com/Shop/List/Ko ... %B6r/321/1 Visserligen i onödigt exotisk kolfiber men det var inte så blodigt pris på dem heller så det får nog bli något sådant!
Vågbrytaren är helt täckt/Inplastad så det går tyvärr inte att komma åt underifrån.

Det är ingen risk att ett fiberrör "flisar" sig i änden när linorna löper igenom så de blir fulla med otrevliga glas/kolfiberstickor tror du?

edit: fanns ju massor med dimensioner på "din" sida också såg jag...
Det kan kanske flisa sig, men plastar du in den redigt kan du göra in- och utgångarna runda och fina.

På Shipman 28:an fick jag till slut ge mig ge mig och ersätte rören med ett upplastat fyrkantigt urtag till slut. Men eftersom sprayhooden täcket det uttaget såg det OK ut. Baksidan var förstås att vågbrytaren (som är en rufftaksbalk också) försvagades, och då är fyra små hål för rör mycket bättre.
Anders S

Skriv svar