Neus/Silva lod

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Puff
Diamantmedlem

Neus/Silva lod

Inlägg av Puff » mån 18 aug 2014, 12:17

Plötsligt behagar det inte längre ge uppgifter om djup. Bara streck! Finns det hopp om ett 15 år gammalt lod? Är det givaren, eller förstärkaren (transducern) som lagt av - något som har tips om felsökningsmetodik.

Funderar vid eventuellt byte att satsa på Raymarine, dock annan dimension på genomföranden ( ch vill gärna undvika borra mer), och undrar om givarenhet som fästs på insida skrov funkar ok?

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Neus/Silva lod

Inlägg av AndersGustafsson » mån 18 aug 2014, 16:28

Säg gärna vilken typ av lod. Såvida du inte kan laga det själv är det dock tveksamt om det lönar sig att laga. Jag reparerade visserligen ett gammalt NASA lod för ett par år sedan, men det var dålig timpenning på det :)
/Anders G

paliswe
Diamantmedlem

Inlägg av paliswe » mån 18 aug 2014, 19:20

Puff skrev:Funderar vid eventuellt byte att satsa på Raymarine, dock annan dimension på genomföranden ( ch vill gärna undvika borra mer), och undrar om givarenhet som fästs på insida skrov funkar ok?
Olika fabrikat har olika frekvenser, Garmin kör med 50/200 kHz och det fungerar att sätta på insidan av skrovet med sika eller i någon oljekopp (finns massor av trådar som behandlar detta ämne) medan andra fabrikat sänder med högre frekvens som har svårare att ta sig igenom skrovet. Tag reda på vilken frekvens givaren använder för det fabrikat du tänkt dig.

Puff
Diamantmedlem

Inlägg av Puff » mån 18 aug 2014, 22:02

@anders; det är ett vanligt gammalt Silva-lod som integreras i Nexus-system med Silva/Nexus server. Och info visas på deras Multiinstrument där du kan välja wind, navigation, depth. Problemet är väl det klassiska – att börjar jag rota med det ena är det väl lika bra att byta allt,

Puff
Diamantmedlem

Inlägg av Puff » mån 18 aug 2014, 22:10

@anders; det är ett vanligt gammalt Silva-lod som integreras i Nexus-system med Silva/Nexus server. Och info visas på deras Multiinstrument där du kan välja wind, navigation, depth. Problemet är väl det klassiska – att börjar jag rota med det ena är det väl lika bra att byta allt,

gvs
Diamantmedlem

Inlägg av gvs » tis 19 aug 2014, 06:18

Jag hade samma fel på min , eller snarare ett sporadiska sådant. Jag bytte förstärkarboxen som sitter mellan givaren och skärmen. Har kvar den gamla boxen som funkade sporadiskt om du vill ha den för att testa. Finns att hämta på Hisingen...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 19 aug 2014, 06:57

Är ekolod din enda funktion? Då kan du väl byta till vad du vill ?

Är det så att du har andra funktioner i ditt Nexus-system kommer det en fråga till: ar du det äldre systemet (Nexus) eller det nyare (NX2) ? Chansen att det bara handlar om givaren finns, och där har Silva/Nexus en del info att ge avseende vilka äldre delar som passar till nyare, och en givare kan du nog hitta begagnad.

Lod med en extra låda handlar antagligen om ett Silva Direction (ännu tidigare modell), med en extra mellanlåda mellan instrumentet och givaren. På de nyare loden kopplas givaren direkt till serverlådan med tunna trådar och stift. Jag anar att signalhanteringen sker i givaren på nyare lod, med mellanboxen som ett steg på vägen från de tidigaste loden.

Kommentar: Man vill nog ha ett ekolod, men har man ett integrerat system är det inte integrerat ekolod som är den viktigaste delen, medan det kan vara behändigt att ha vind och hastighet i samma instrument (särskilt i en segelbåt).
Anders S

Puff
Diamantmedlem

Inlägg av Puff » tis 19 aug 2014, 08:10

@gvs: Precis samma erfarenhet – började bli lite "svajigt" först, och sedan inga värden alls. Testar gärna.

@anders s; Vill gärna minimera antalet instrument i sittbrunnen och tänkte eventuellt satsa på ett Raymarine A67 där jag får både plotter men även möjlighet till att visa info från andra givare. Men förstås de har NMEA2000/Seatalk och antagligen går det väl inte att få in signaler från Silva vindgivare som fungerar oklanderligt Lodet är av den gamla typen med en separat förstärkarbox.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 19 aug 2014, 14:34

Puff skrev:@gvs: Precis samma erfarenhet – började bli lite "svajigt" först, och sedan inga värden alls. Testar gärna.

@anders s; Vill gärna minimera antalet instrument i sittbrunnen och tänkte eventuellt satsa på ett Raymarine A67 där jag får både plotter men även möjlighet till att visa info från andra givare. Men förstås de har NMEA2000/Seatalk och antagligen går det väl inte att få in signaler från Silva vindgivare som fungerar oklanderligt Lodet är av den gamla typen med en separat förstärkarbox.
Garmin har ju köpt Silva/Nexus och här finns en låda (gnd10) som har som enda syfte att konvertera från nexus server till NMEA2000. Det kan nog tänkas att om Raymarine har ren NMEA2000 kan det också fungera mot GND10, men det vet jag inte. Men gentemot Garmin 720 fungerar det som smort. Innan du köper på dig Raymarine kanske du skall utvärdera Garmin också?

I mitt fall har jag redan insett att när något av mina instrument går sönder kan en liten Garminplotter vara ett instrument (och extra plotter) - en liten sådan kostar som ett enda Nexusinstrument.
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » tis 19 aug 2014, 14:50

Vill gärna minimera antalet instrument i sittbrunnen
Lovvärt i sig, men samtidigt en "single point of failure"
/Anders G

Puff
Diamantmedlem

Inlägg av Puff » tis 19 aug 2014, 15:25

@anders s; tack för tips gnd10. Var inne och läste deras installationsmanual och där stod tyvärr inget om anslutning till Nexus-server. Enbart uppkoppling direkt från Nexusgivare. Får kolla upp.
@anders g; ja, den tanken ligger och skvalpar också.

Skriv svar