Batteriövervakning
Batteriövervakning
Har numer både solceller, kyl, värmare mm i båten - värsta lyxen!
Men då kommer ju oron på batteriernas status. Funderar på om man skall vara lyckligt ovetande, eller om man ska skaffa övervakning. Enbart en voltmeter känns för snålt, samtidigt känns de övervakare som finns på båttillbehörsaffärerna allt annat än prisvärda. Jag fick då en snilleblixt och kollade på Ebay och hittade den här, http://www.ebay.com/itm/DC-5-40V-0-100A ... 2a347c7530
Vad tror Sailguide´s samlade kunskaps-elit om denna?
Bra eller anus?
Men då kommer ju oron på batteriernas status. Funderar på om man skall vara lyckligt ovetande, eller om man ska skaffa övervakning. Enbart en voltmeter känns för snålt, samtidigt känns de övervakare som finns på båttillbehörsaffärerna allt annat än prisvärda. Jag fick då en snilleblixt och kollade på Ebay och hittade den här, http://www.ebay.com/itm/DC-5-40V-0-100A ... 2a347c7530
Bra eller anus?
Alla borde ha skägg
Re: Batteriövervakning
Jag har också kyl å värmare samt div andra förbrukare men faktiskt ingen solcell. Det finns även en batteriövervakning/mätare i instrumentbrädan som berättar hur många Ah som går in och ut ur batteribanken. Men ska jag vara ärlig så fäster jag ingen större vikt vid denna, jag tycker fortfarande om den vanliga voltmetern som också sitter i panelen. Jag brukar slänga ett öga på den lite nu och då, mest för att se ifall det ligger under 12,5 V för detta är en indikering på att jag trots allt förbrukat en del.
Nu ska jag samtidigt säga att det väldigt sällan, på gränsen till aldrig, är något problem med elkraften. Jag använder båten på ett sådant sätt att den får laddning via motorns generator en stund varje dag och blir jag stillaliggande (dåligt väder) är det ofta i en gästhamn där det finns landström. Så för min del tillför inte en batteriövervakare någon större livskvalité.
Nu ska jag samtidigt säga att det väldigt sällan, på gränsen till aldrig, är något problem med elkraften. Jag använder båten på ett sådant sätt att den får laddning via motorns generator en stund varje dag och blir jag stillaliggande (dåligt väder) är det ofta i en gästhamn där det finns landström. Så för min del tillför inte en batteriövervakare någon större livskvalité.
Så kan det ju vara. Jag har å andra sidan ingen landströmsladdning, båtplatsen jag har saknar el och jag ligger ytterst sällan i gästhamn utan är beroende av solcellernas laddning. Dessutom har jag en relativt liten batteribank på 150A. Så - vi använder båtarna annorlunda du och jag.
Åter till ursprungsfrågan - är detta ett vettigt köp för att övervaka batterierna?
Åter till ursprungsfrågan - är detta ett vettigt köp för att övervaka batterierna?
Alla borde ha skägg
Jag har provat den modellen, och en snarlik. De duger inte utan skapar lika mycket frågetecken och kunskapsbehov som de skulle ha löst.
Köp en NASA BM1 i stället, de är hyggligt prissatta i t.ex. UK, och drar mycket mindre ström.
Köp en NASA BM1 i stället, de är hyggligt prissatta i t.ex. UK, och drar mycket mindre ström.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Jag har också båten fylld med massor av prylar, men nån övervakning har jag inte, mer än en voltmeter som är inbyggd i GPSen
Ett enklare alternativ till voltmeter (om man nu inte har det i GPSen) är en comfort-indikator från Ctek som har tre små blinkande dioder, grön, gul och röd. Blinkar det rött kopplar man in en laddare i uttaget, finns för panelmontage också. Kostar några hundralappar.
Ett enklare alternativ till voltmeter (om man nu inte har det i GPSen) är en comfort-indikator från Ctek som har tre små blinkande dioder, grön, gul och röd. Blinkar det rött kopplar man in en laddare i uttaget, finns för panelmontage också. Kostar några hundralappar.
- Bilagor
-
- Comfort Indicator Panel M8 1,5m_0.jpg (8 KiB) Visad 8206 gånger
Peter_K skrev:Har numer både solceller, kyl, värmare mm i båten - värsta lyxen!
Bra eller anus?
Visar den rätt kommer du IOFS långt med de två värdena, men drar den mycket ström (svårt att tro, men har Seawolf testat stämmer det säkert) är det inte så bra. Jag har en BM1, och den mätarens laddnings- respektive spänningsmätning säger det mesta när man känner sin båts elkarakteristika. Man lär sig snabbt att avgöra om den låga spänningen beror på svagt batteri (på riktigt) eller för att kylen precis gör ett ryck (ser likadant ut, just då). BM1:s AH-räkning behöver omkalibreras emellanåt och är inte särskilt precis. Den kostar runt tusenlappen, så skillnaden räcker till ett batteri till.
Anders S
Bäst att förtydliga. Den drar omkring 10ggr mer än BM1. Man kunde nog leva med detta om man har solceller.
Men båda de modeller jag provat, vardera med lite olika mjukvara räknar olika och konstigt. den ena nollställer sin Ah-visning då man växlar mellan förbrukning och uttag. Båda har kalibrerdata som inte är stabila, och som är oklart dokumenterat hur de funkar. Vidare har de inget gränsvärde för hur små strömvärden de skall använda för sin Ah-visning, så om man lämnar dem så ökar eller minskar Ah-värdet på sätt som inte kan motsvaras av verkligheten.
De verkar endast vara gjorda för situationer då man antingen laddar utan förbrukning, alternativt urladdar utan laddning. Den situationen har ju inte en semesterbåt med kyl och solcell, där man ena stunden har nettoladding, andra har nettoförbrukning, och man sällan har varken fullt eller tomt.
Slutligen är manualerna ofullständiga och verkar vara maskinöversatta från kinesiska till engelska, och det är en rätt stor insats att i efterhand försöka lista ut hur de egentligen tänker.
Men båda de modeller jag provat, vardera med lite olika mjukvara räknar olika och konstigt. den ena nollställer sin Ah-visning då man växlar mellan förbrukning och uttag. Båda har kalibrerdata som inte är stabila, och som är oklart dokumenterat hur de funkar. Vidare har de inget gränsvärde för hur små strömvärden de skall använda för sin Ah-visning, så om man lämnar dem så ökar eller minskar Ah-värdet på sätt som inte kan motsvaras av verkligheten.
De verkar endast vara gjorda för situationer då man antingen laddar utan förbrukning, alternativt urladdar utan laddning. Den situationen har ju inte en semesterbåt med kyl och solcell, där man ena stunden har nettoladding, andra har nettoförbrukning, och man sällan har varken fullt eller tomt.
Slutligen är manualerna ofullständiga och verkar vara maskinöversatta från kinesiska till engelska, och det är en rätt stor insats att i efterhand försöka lista ut hur de egentligen tänker.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Liksom du har jag solcell, 150 ah batteribank och en kyl. Och seglar som du till naturhamnar. När kylen var nyinköpt förra säsongen drog den ur batterierna alldeles för snabbt, så jag investerade i våras i en bättre regulator (MaxPower) och en NASA BM-1C batterimonitor, samt drog om en del av kablaget (och tänker ta resten kommande vinter). För min del tycker jag än så länge att det varit ett lyft med en batterimonitor. Inte för absolutvärdena (är inte säker på att jag kalibrerat korrekt) men för att kunna se tendenserna. Det är, med tanke på förra årets batteritorsk och därmed varm mat i kylen, betryggande att se hur batteribanken långsamt återhämtar sig efter den initiala belastningen när jag kommit ut till båten och slagit på kylen. Jag har visserligen bara haft den en kort tid så egentligen är det väl för tidigt att komma med några slutgiltiga bedömningar. Men än så länge är jag mycket nöjd med investeringen.Peter_K skrev:Så kan det ju vara. Jag har å andra sidan ingen landströmsladdning, båtplatsen jag har saknar el och jag ligger ytterst sällan i gästhamn utan är beroende av solcellernas laddning. Dessutom har jag en relativt liten batteribank på 150A. Så - vi använder båtarna annorlunda du och jag.
Har i princip samma som Nils_D och min kyl är en Isotherm Compact Classic. Hade endast voltmeter tidigare, men i och med Nasa BM1 tycker jag nu att amperemetern underlättar att överblicka vad de olika förbrukarna egentligen drar. Har bytt till LED-belysning och det är nästa "larvigt" vad förbrukningen har gått ner. GPS:en har även volt, men visar lite fel, dock är det bra att se att motorn laddar eller som idag när en vattenpump torrkörde (pga av krängning och luft i systement) gjorde att jag misstänkte att något drog ner volten. Har dock en brytare på bägge pumparna som jag glömt stänga av. Stapeln i % ger en fingervisning vad som finns kvar. Bra för landkrabbor som har noll koll på 12.00V och 12.7V eller 14,2V utan det är bara att peka på stapeln att "Nu är det slut på surfandet på datorn...
Jag ser saken så här:
Man lär sig mycket snabbt att integrera och visualisera den samtidiga informationen från A- och V-mätning. En snabb blick på instrumenten ger en bra indikation på kapacitetsläget. Man kan dessutom se sådant som hög ström, låg spänning (=lågt batteri, stor laddning) och hög spänning, låg laddning) (= nu börjar det bli fullt). Så hade jag det i många år med hjälp av en SUFA-panel med relativt enkla A och V-mätare. En sådan uppsättning mekaniska mätare går på ett par hundra, eftersom strömmätningen lär behöva en shunt (för att den skall få lämplig skalning). Med BM1 får jag i princip samma information OCH en kontroll av att det stämmer genom att BM1 gör enkel "bokföring" av uttag och insättning på (batteri)banken. I mitt fall vet inte BM1 hur mycket som bogpropellern respektive ankarspelet använt; å andra sidan används dessa sällan utan stöd från generatorn).
När Seawolf nu berättar att de föreslagna instrumenten har en dålig eller svårbegriplig beräkningsalgoritm innebär det troligen mest att bokföringen in/ut inte kommer att fungera. Skulle dessutom absolutvärdena på ström (in, ut, styrka) respektive spänning (det låter det som) vara osäkra eller variera utan anledning blir instrumentet rätt meningslöst. BM1:s beräkningsalgoritm är inte glasklart redovisad, den heller, men den visar, som jag förstår det, rimligt rätta värden på momentandisplayen.
Den allra enklaste övervakningen kan i så fall vara en 100-kronors multimeter, (som kanske redan finns) - den ger samma information som Cteks comfortindikator.
Man lär sig mycket snabbt att integrera och visualisera den samtidiga informationen från A- och V-mätning. En snabb blick på instrumenten ger en bra indikation på kapacitetsläget. Man kan dessutom se sådant som hög ström, låg spänning (=lågt batteri, stor laddning) och hög spänning, låg laddning) (= nu börjar det bli fullt). Så hade jag det i många år med hjälp av en SUFA-panel med relativt enkla A och V-mätare. En sådan uppsättning mekaniska mätare går på ett par hundra, eftersom strömmätningen lär behöva en shunt (för att den skall få lämplig skalning). Med BM1 får jag i princip samma information OCH en kontroll av att det stämmer genom att BM1 gör enkel "bokföring" av uttag och insättning på (batteri)banken. I mitt fall vet inte BM1 hur mycket som bogpropellern respektive ankarspelet använt; å andra sidan används dessa sällan utan stöd från generatorn).
När Seawolf nu berättar att de föreslagna instrumenten har en dålig eller svårbegriplig beräkningsalgoritm innebär det troligen mest att bokföringen in/ut inte kommer att fungera. Skulle dessutom absolutvärdena på ström (in, ut, styrka) respektive spänning (det låter det som) vara osäkra eller variera utan anledning blir instrumentet rätt meningslöst. BM1:s beräkningsalgoritm är inte glasklart redovisad, den heller, men den visar, som jag förstår det, rimligt rätta värden på momentandisplayen.
Den allra enklaste övervakningen kan i så fall vara en 100-kronors multimeter, (som kanske redan finns) - den ger samma information som Cteks comfortindikator.
Anders S
Denna har jag köpt på Biltema och modifierat så den passar i instrumenteringen med en liten brytare
43332 Batterimonitor 12/24 V
43332 Batterimonitor 12/24 V