Vinterförvaring. Kallt inne eller ute?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
sjöstrand
Silvermedlem

Vinterförvaring. Kallt inne eller ute?

Inlägg av sjöstrand » ons 05 sep 2012, 09:37

Funderar just på hur jag ska göra med vinterförvaringen. Köpte båt i år och den har (nästan) alltid legat utomhus på vintern under sin 29-åriga livslängd. Funderade ett tag på inomhus i värme för att kunna åka dit och jobba lite som jag vill under vintern. Skrinlade de planerna när jag funderat ett tag och insett att det skulle kosta en tiondel av båtens pris.

Återstår då att förvara inomhus i kallhall eller utomhus under min presenning. Kan inte riktigt bestämma mig, vad finns det för fördelar med kallförvaring inomhus jämfört med utomhus? Jag förutsätter att jag då ändå måste tömma båten på alla textilier mm samt att det rent av kan bli ännu kallare att vara där och jobba då solen inte kommer värma. Hur har ni andra resonerat??

Skillnaden i pris mellan de två alternativen jag tittar på är ca 4.000 kr, är det värt det?

/Patrik

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Vinterförvaring. Kallt inne eller ute?

Inlägg av AndersGustafsson » ons 05 sep 2012, 10:02

vad finns det för fördelar med kallförvaring inomhus jämfört med utomhus?
Det är ju lättare att jobba inne i en hall, även om kall, jämfört med ute under pressenning.
/Anders G

jappelino
Silvermedlem

Inlägg av jappelino » ons 05 sep 2012, 10:16

Jag låg inomhus i ca 8 år med avfukting, tyckte det var skönt.
Jag lämnade båten i november och behövde inte titta till den föräns april.

För mej var skillnaden i pris ca 20 000, så jag tycker du fått ett bra pris.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » ons 05 sep 2012, 14:54

Ligger i sjön året runt med en av båtarna.
Ingen värme men bra ventilation.
Madrasser o kuddar står på högkant.
Har inga problem med fukt ombord.
Under vintern är det som torrast.
Liten presenning som skyddar sittbrunnen från snö.

seniorseglare
Platinamedlem

Inlägg av seniorseglare » tor 06 sep 2012, 06:54

sjöstrand skrev:Jag förutsätter att jag då ändå måste tömma båten på alla textilier mm samt att det rent av kan bli ännu kallare att vara där och jobba då solen inte kommer värma. Hur har ni andra resonerat??
/Patrik
Jag har haft min båt i egen kallhall sedan 70-talet och aldrig tagit ut dynor, däremot sett till att de står på högkant eller att luft kommer åt under på annat sätt.
Bra ventilation i båten och i hallen så har du inget problem. Jag använder inte heller avfuktare.
Däremot ska man passa sig noga för att glömma kvar något ätbart - då har du kanske råttor ombord efter ett tag. Jag var i början av just det skälet rädd att just dynor kunde vara intressant för råttor men "peppar-peppar", det har inte hänt hittills.

OlausPetri
Erfaren medlem

Inlägg av OlausPetri » fre 07 sep 2012, 11:38

Min båt stod ute förra vintern med enkel presenning och alla dynor kvar. Dock alla ventiler och stuvluckor öppna och dynorna på högkant. Jag besökte den ibland och där var sällan fuktig luft inne. Textilier förblev torra. Kommande vinter tänker jag försöka med stängda ventiler och fuktslukare.
Varv som tar emot båtar över vintern brukar linda in dem i krympplast. Det funkar utmärkt.
Peppe

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem

Inlägg av Vilse » mån 17 sep 2012, 11:47

Jag har båten ute och tittar till den varannan vecka om vädret är stabilt. annars oftare. Jag har el och med kupevärmare är det väl bara pulsandet i snön som kan vara omständigt men att byta dieseln gick faktiskt bra även ute. Sedan är det en prisfråga, betalar 2200kr för en 9x2,5 båt. Dynor tar jag hem och torkar upp en vecka inomhus, sedan slår jag dem i plast och förvarar i garaget. Jag tar i pincip hem allt i båten för att få bra luftgenomströmmning och tvättar rent hela inredningen för att förebygga mögel. Men skulle jag behöva renovera utvändigt skulle jag nog ta upp den tidigare och sjösätta senare.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem

Inlägg av marede » fre 30 maj 2014, 07:24

Lyfter tråden lite...

Bortsett från prisskillnaden, ser ni några nackdelar med att förvara inomhus kallt mot att förvara utomhus under presenning?

//Martin, som befinner sig mitt uppe i sin första båtaffär och redan börjar planera för kommande vintersäsong. :D
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 30 maj 2014, 10:33

marede skrev:Lyfter tråden lite...

Bortsett från prisskillnaden, ser ni några nackdelar med att förvara inomhus kallt mot att förvara utomhus under presenning?

//Martin, som befinner sig mitt uppe i sin första båtaffär och redan börjar planera för kommande vintersäsong. :D
Nej, knappast. Det är vanligen torrare i en byggnad med tak och väggar än under en presenning, det blåser mindre, presenningen går inte sönder (!), ingen snö blåser in och tinar - etc etc.
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » fre 30 maj 2014, 11:32

att förvara inomhus kallt mot att förvara utomhus under presenning?
Inte om du undviker platsen under svalboet eller hallar med tak som rasar in (vilket har hänt)
/Anders G

Nils_D
Diamantmedlem

Inlägg av Nils_D » fre 30 maj 2014, 22:21

Jag har haft mina två senaste båtar i kallhall med avfuktning. En stor fördel, som vad jag kan se inte har nämnts tidigare i tråden, är att båtens skrov och däck inte blir lika nedsmutsat som om han har den ute. Trots att jag hade bra täckställningar och en vältäckande pressening (inte bara sittbrunnen) tycker jag det är en stor skillnad till det bättre när jag nu har den inomhus. Hur stor skillnad det blir kommer förstås att variera med var man har sin båt och hur mycket föroreningar det är i luften på platsen, men också när jag haft dem i ett litet samhälle vid ostkusten (Loftahammar) utan vare sig nersmutsande industri eller kraftig biltrafik så blev båten under vintern betydligt mer nersmutsad då än när jag nu har den inne.

Sedan är det ju också skönt att aldrig behöva bry sig om problem med snö och vind och vad sådant kan ställa till med.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem

Inlägg av marede » lör 31 maj 2014, 19:37

Tack för värdefull input från er alla! Då lutar det åt inomhus.

Lite kul också att du skrev var du har båten Nils! Jag kommer själv ha båten i just Loftahammar. :) Extra skönt att höra att du är nöjd alltså.

Martin
//Martin
Najad 34 HR -77

sjöstrand
Silvermedlem

Inlägg av sjöstrand » ons 18 jun 2014, 07:19

Kul att tråden kom upp igen. Jag hade faktiskt båten inne förra säsongen, det funkade väldigt bra och fördelarna var många. Dels så blev det ju mindre "onödigt" jobb då jag slapp täcka och täcka av och dels så höll sig båten riktigt ren och fin, det var knappt så jag behövde tvätta den efter vintern. Nackdelen för min del var att inomhusförvaringen låg något för långt bort så i år blev det utomhus, därav att jag mer än mycket uppskattar den vinter jag hade inomhus. Siktar på att hitta en inomhusförvaring till vintern 2014-15. Fördelarna överväger trots ett högre pris.

Skriv svar