Rodrigg ?
Rodrigg ?
Godkväll,
Var nere och mastade av Ravagen idag ( lekte isbrytare för att komma in till mastkranen ). Har ingen erfarenhet av rodrigg och undrar därför hur man förvarar dessa heldragna vant på rätt sätt ? Skall man kvajla ihop dem på ett speciellt sätt eller ?
Tack /Dan
Var nere och mastade av Ravagen idag ( lekte isbrytare för att komma in till mastkranen ). Har ingen erfarenhet av rodrigg och undrar därför hur man förvarar dessa heldragna vant på rätt sätt ? Skall man kvajla ihop dem på ett speciellt sätt eller ?
Tack /Dan
Som sagt: rakt är bäst, kanske kan du förvara dom inuti masten?
Ska du kvajla dom så måste det vara en stooor kvajl (stor diameter alltså, typ 1,5 meter). Och var beredd på att det är en bra snärt i rodden när du rullar ut den i vår, eller om du tappar taget när du håller på nu... akta ögon och ansikte... och andra kroppsdelar...
/T
Ska du kvajla dom så måste det vara en stooor kvajl (stor diameter alltså, typ 1,5 meter). Och var beredd på att det är en bra snärt i rodden när du rullar ut den i vår, eller om du tappar taget när du håller på nu... akta ögon och ansikte... och andra kroppsdelar...
/T
Om du lägger dem i (aluminium)masten, tänk på att spola masten och roden (roddarna, rodsen?) alldeles ren(a) med färskvatten (för att minska korrosionsrisken). Toppvant och förstag är längre än masten, tänk också på det.
Om du rullar roden med rejäl radie far den inte illa men se till att du också hittar ett ställe att förvara den där ingenting kan skada den. Navtec (http://www.navtec.net/support/faqs.cfm) rekommenderar att aldrig ha mindre diameter på rullen än 200 x diametern - med 7 mm rod blir det 1,40.
Om du rullar roden med rejäl radie far den inte illa men se till att du också hittar ett ställe att förvara den där ingenting kan skada den. Navtec (http://www.navtec.net/support/faqs.cfm) rekommenderar att aldrig ha mindre diameter på rullen än 200 x diametern - med 7 mm rod blir det 1,40.
Anders S
Helt riktigt, det hade lätt fått plats om där inte fanns en massa kablar och annat i maströret. Jag kvajlade ihop vanten och det gick hur bra som helst fast de tar lite plats.Calle C skrev:Hej Dan
Om masten är genomgående bör förstaget rymmas gott o väl.
Det jag är lite orolig för är det faktum att vanten är från 1981, man kan ju undra hur länge heldragna vant håller med normalt slitage??
/ Dan
-
Gäst
Jo namnet är lite speciellt. Det är Niels Jeppesen (pappa till X yachts ) som ritade den samtidigt som X79:an. Den är som en stor stor X79:a på 11,2 x 3,3 meter ( 4,4 ton ). Jag såg en sådan för länge sedan och tyckte mycket om modellen, låg, bred och fören som lyfter lite ovanför vattenytan innan den svänger upp ( som AC båtarna ). Den är ganska extrem i linjerna och antingen tycker man om den eller ej.Anonymous skrev:Det blir ravage, det franska ordet för förödelse! Märkligt namn på en båt. Var är den konstruerad och byggd?
Jag letade egentligen efter en x99:a men efter att ha hittat en massa dåliga exemplar la jag till lite pengar och köpte en mycket välhållen Ravage. Jag tyckte även att X99:an var lite klent byggd, Ravagen har en kölinfästning som inte går av för hackor ! Den byggdes i ca 80 exemplar på Bianca varvet i Danmark.
Den är lite kinkig att få fart på men när man väl hittat skruven skall den röra bra på sig, enligt Niels Jeppesen gör den lätt över 20 knop på slör då det blåser rejält.
Det negativa tycker jag är den komplicerade masten, den har backstag, checkstag, dubbla spridare ( och jag har även fiol ) samt toppvant, mellanvant och undervant.
Jag skall sätta in en bild om jag kommer på hur...
/Dan
-
Gäst
Puh...nu är du ute på hal is, har du inte sett hur många inlägg det ämnet har på forumetAnonymous skrev:Om du vinterförvarade båten med masten på, så slapp du bekymmren med den vanskliga förvaringe3n av rod:en. Se bara till att din vagga håller för de krafter som uppstår och att du inte fäster täckningen i stöttorna.
Saken är den att jag har för vana att plocka av masten, speciellt denna gången eftersom jag köpte båten i sommras och vill ha 100 % koll på läget innan sjösättningen i vår.
Men jag kan lova dig att det var tungt att masta av, höll på att knäcka mastkranens vevanordning. Men som sagt ner kommer den alltid...
/Dan
Hej DanRavage skrev:Puh...nu är du ute på hal is, har du inte sett hur många inlägg det ämnet har på forumetAnonymous skrev:Om du vinterförvarade båten med masten på, så slapp du bekymmren med den vanskliga förvaringe3n av rod:en. Se bara till att din vagga håller för de krafter som uppstår och att du inte fäster täckningen i stöttorna.![]()
Saken är den att jag har för vana att plocka av masten, speciellt denna gången eftersom jag köpte båten i sommras och vill ha 100 % koll på läget innan sjösättningen i vår.
Men jag kan lova dig att det var tungt att masta av, höll på att knäcka mastkranens vevanordning. Men som sagt ner kommer den alltid...
/Dan
Jo jag har sett vilka upprörda känslor "mast av" förespråkar får när en annan som är både lat och oansvarig, hävdat att jag inte haft några problem under de åren jag förvarat båten på land med masten på under några år.
Tyvärr hade jag av någon anledning loggat ur, så att min signatur inte syndes. Loggar man ur automatiskt efter en viss tid?
Jag tycker det är helt ok om du vill ta ned masten, speciellt med de själen du anger. Akta ryggen bara.
Hälsar
en som både har erfarenhet av ryggskott och vinterförvaring med mast på
tommy