Seven ocean seglarställ. Hjertmanns

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Spider
Diamantmedlem

Seven ocean seglarställ. Hjertmanns

Inlägg av Spider » ons 14 maj 2014, 05:26

Har läst en gammal tråd om kvalitén på dessa, då tyckte trådskapatren att det var dålig kvalité. Någon med erfarenhet av lite nyare datum? Tänkte köpa jackan till min son, men inte om det är skräp.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Seven ocean seglarställ. Hjertmanns

Inlägg av Anders S » ons 14 maj 2014, 06:40

Jag har släkt i den mer allmänna "sportgrejor-från-kina"-branschen som berättat hur det vanligen går till. Något att tänka på är att firmornas egna märken inte behöver vara likadana mellan beställningarna bara för att de ser likadana ut. Därför är åsikter om kvalitet rätt så osäkra. Modellen kan se likadan ut (Det är ju Hjertmans design) men ha ändrats i specifikationerna, både till det bättre eller sämre (eller vara samma). Därför blir det svårt att gå på vare sig dåliga eller bra recensioner, om det inte handlar om årets modell. Möjligen är de kända märkena litet pålitligare, men där är skillnaden ändå stor mellan prisnivåerna.

Personligen tror jag inte att 7OC behöver vara skräp. Men man kan inte vänta sig samma slitstyrka eller täthet från ett filmbelagt material med foder som för en treskikts jacka med goretexmembran mellan två slitskikt - så är det ju. Sitter man still sliter det mindre, min jolleseglande son slet ut en jacka på kort tid (den lille marodören) medan samma jacka på en stillsammare person (mycket stillsammare) hållit bra. Till en snabbväxande yngling kanske "onödigt hållbar" aldrig lönar sig. Till en mer vuxen son hade jag inte snålat.
Anders S

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » ons 14 maj 2014, 06:50

Tack Anders för kloka tankar, jag tänker som du, därav intresset av nyare intryck. Grabben fyller år och söker en vettig jacka när han helgseglar med sin Maxi 68. Rimligen används den ganska lite och mest i halvdåligt väder. Vid riktigt skitväder tror jag dom inte ger sig ut. Pengarna räcker just nu inte till en Gill eller liknande. Att köpa något riktigt billigt rent regnställ känns inte heller rätt, det är ju ganska skönt att kunna ha jackan även kvällstid när det kanske är uppehåll men lite svalt.

Jonta
Guldmedlem

Inlägg av Jonta » ons 14 maj 2014, 19:15

Köpte ett 7 oceansställ förra säsongen och tycker att det är prisvärt. Hade dock oturen stt trampa på slejfen till byxbenets nerdre del och den lossnade utan att byxan skadades, inte byxans fel utan mitt fel. :(

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » ons 14 maj 2014, 21:14

Det blev köp av en jacka, återstår att se hur sonen gillar den.

Skriv svar