Lanternföring (ännu en gång antar jag)

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Moogmannen
Guldmedlem

Lanternföring (ännu en gång antar jag)

Inlägg av Moogmannen » tis 06 maj 2014, 14:16

Hej, jag har ont om tid och skall snart sticka iväg...Så, mitt problem: Jag har en sammansatt lanterna i masttoppen, den fungerar så segling är inget problem. Däremot vid motorgång så är båten utrustad med röd/grönt en bit upp i masten och en vit ovanför, samt en vit bakåt.

Den vita framåtlysande fungerar inte och kablarna verkar borttagna av förra ägaren. Och jag hinner inte byta kablar i masten.

Kan jag vid motorgång använda ankarlanterna samt de rödgröna en bit upp på masten? Eller kan jag köra den sammansatta topplanternan ihop med ankarlanternan?

Har googlat ihjäl mig, men blir lite förvirrad i och med att det verkar finnas mycket åsikter i ämnet. Har läst på transportstyrelsens sida men hänger ändå inte riktigt med.

Tacksam för svar :-)
Senast redigerad av 1 Moogmannen, redigerad totalt 0 gånger.

Gaidin
Diamantmedlem

Re: Lanternföring (ännu en gång antar jag)

Inlägg av Gaidin » tis 06 maj 2014, 14:21

Jag skulle säga ja på din första idé om att köra med de två sidolanternorna och den vita lanternan i masttoppen (Ankarljus?)
Då får du ju en röd, en grön samt en vit som är minst en meter ovanför de två.

Det vita ljuset blir rundstrålande men i praktiken är ju de två vita man normalt använder även de rundstrålande i kombination.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Lanternföring (ännu en gång antar jag)

Inlägg av Anders S » tis 06 maj 2014, 15:07

Det är dessutom fullt tillåtet att använda en runtlysande vit ihop med (nedre) rödgrön. Detta är godkänt på båtar under 12 meter.

Då har du följande kombinationer:
Trefärg, för segling,
Akter + SB/BB för segling,
Ankar (360 grader) + SB/BB för motorgång
och till sist,
enbart ankar, då vinden tagit slut och motorn stoppat...

Skulle du få svår angst över vit runtlysande, så kan du alltid ordna en motorlanterna som du fäster mer eller mindre tillfälligt på masten (spinnakerringen?) - det räcker, formellt, att topplanternan (heter så) sitter en meter över rödgrön. En sådan kan du krigskoppla vid behov, och sedan har du en ny, fin lantena till nästa år.
Anders S

Skriv svar