Skam ( = GREFAB) går på torra land !

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
paliswe
Diamantmedlem

Re: Skam ( = GREFAB) går på torra land !

Inlägg av paliswe » lör 03 maj 2014, 12:34

Att ta betalt för parkeringen är det nog ingen som motsätter sig, åtminstone inte här i Göteborg där varenda plats där man kan ställa en bil kostar pengar. Men det finns trots det några försämringar i det som Grefab kallar "ökad servicegrad".
1. Parkeringstillståndet gäller enbart för en viss bil. Jag kan alltså inte ta familjens andrabil till hamnen. Har jag parkeringstillstånd för en bil tycker inte jag att det spelar någon roll vilken bil jag parkerar, p-tillståndet gäller en plats oavsett regnr. Jämför med Västtrafiks kontoladdningskort, vem som helst får använda det, tom deras månadskort kan flera personer använda, bara man inte gör det samtidigt. Det är inte personligt.
2. Man har höjt avgiften med 40% och det finns bara ett syfte med det: dra in mer pengar. Någon mer eller bättre service får man inte.
3. Tillståndet gäller bara i en hamn, mot flera tidigare. Det drabbar visserligen bara ett fåtal, men om det nu inte påverkar avgiftsinkomsten i någon större utsträckning så kunde man bjuda på det.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » lör 03 maj 2014, 12:46

Jag antar att GREFAB har olika tillstånd i olika hamnar.
Själv har jag båten i Yttre Saltholmen och mitt P-tillstånd gäller precis som förr:
-Aspholmen, Inre/Yttre Saltholmen, Fiskebäck, Hinsholmskilen, Hovås och Killingsholmen.
Jag behöver bara lägga mitt P-tillstånd i bilen när jag parkerar, jag behöver inte låsa det till ett specifikt fordon.

Priset kan jag inte uttala mig om, jag bara betalar när räkningen kommer, vet inte om priset har gått upp eller ned.

Det jag kan säga om GREFAB är att de just nu verkar ha en personal i kris. Jag pratade med de som arbetade i Fiskebäck där jag har båten vinterupplagd ang. att palla om båten för att komma åt att spackla under kölen. De svarade bara att de inte kunde hjälpa till med någonting på eget initiativ för då riskerade de att få sparken. Man skall ringa huvudkontoret och boka tid när man vill ha någon tjänst utförd. Det känns som att det inte längre är samma glada personer som jobbar i hamnen, undrar hur det påverkar GREFAB på längre sikt.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Göran W
Silvermedlem

Inlägg av Göran W » lör 03 maj 2014, 17:49

Parkeringsavgiften är väl inte mycket att bråka om.

Men hur ska alla de, oftast äldre, båtägare, som saknar dator och därmed internetuppkoppling och som inte heller har mobiltelefon, göra för att betala för p-tillstånd?

Grefabs 8-sidiga brev med en 5-sidig tätskriven detaljerad manual för hur registrering går till innehåller inte ett ord om hur man skaffar p-tillstånd om man inte är uppkopplad. Jag ringde upp parkeringsbolget och fick det besked jag fruktade: "Det går inte".

Detta kallar Grefab "att öka servicen". Vilket hån! Man kommer osökt att tänka på Hitlers propagandaministers, Joseph Goebbels, ord: "Om man upprepar en lögn tillräckligt många gånger blir det en sanning". Grefab är en bit på denna, det tredje rikets väg, nu.

Dags att tänka om Grefab! Såväl kunders som anställdas tålamod börjar tänjas till det yttersta.

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » sön 04 maj 2014, 08:34

Peter_K skrev:Jag håller inte med.
Får se om du hänger med i resonemanget nu...
Att driva en hamn kostar X kr. Man behöver därför minst X kr i intäkter totalt. Man kan då göra på två sätt:
1. Man tar betalt för varje tjänst som erbjuds. Båtägaren kan då själv välja om man vill ha ström, p-plats eller andra tjänster utöver själva båtplatsen.
2. Man kan hyra ut båtplats inkl allt. Då ingår rubbet i det du betalar för båtplatsen.

Eftersom du fortfarande måste dra in lika mycket pengar på alt 1 och 2, dvs X kr, kan man antingen göra som idag, dvs ta betalt för alla tjänster och man kan själv välja om man vill spara en slant och ta bussen eller cykeln till båten, eller så kan man höja båtplatshyran och låta allt ingå. Även för de som saknar landström i båten och bil till parkeringsplatsen man betalar för.

För pengarna måste ju in. Det är ju inte meningen att övriga kommuninnevånare skall vara med att betala för ditt båtliv, eller? Man behöver då balans i ekonomin. Någonstans måste pengarna in i GREFAB. För tredje gången, hur vill du det ska gå till, namne? Vad är ditt förslag? Hittills har du bara sagt vad du vill ha, inte hur du vill betala. Världen ser inte ut så...
Jag vill ha det ( om det nu inte framgått ) att GREFAB sköter sina egna angelägenheter.
Där ingår att man sköter p-platser på ett rationellt sätt. Att el och vatten ingår finner jag självklart, vill du att varje båtägare skall ha ett avtal med VA verket för att kunna öppna vattenkranen ??? Likaså finner jag det självklart att man arrangerar parkeringar för sina besökare, något som varje näringsidkare brukar göra.
Det rationella sättet i björlanda där ingen annat tryck finns och antalet platser är vida större än antalet besökare, och där ett besök
enbart har båthamnen som lockelse, är att låta platsen ingå i båthyran. Alla nästan utan undantag använder bilen för att komma dit.

Det näst bästa alternativet är att lägga en årlig avgigt på taggarna som öppnar grindarna, här blir det inga extra kostnader för automater och lapplisor, endast någon krona per tagg och år. Alla inkommna pengar stannar hos GREFAB, alltså blir avgifterna
mindre, båtägare behöver inte jaga hem "för att p-tiden gått ut".

Det sämsta alternativet, det som ger minst klirr i kassan och som orsakar mest besvär hos båtägarna är att man separerar
båtplatsen från p-platsen och låter ett fristående utpressningsföretag sätta upp p-automater och släpper lös lapplisor som fritt får jaga bilar som står på planen uch som saknar giltigt parkeringsavgift. Här ingår bilar vars ägare är inblåsta i en hamn på väg hem men som inte vill trotsa dåligt väder bara för att komma hem vid plandera tid.

GREFAB har valt det sämsta alternativ, och några nyttiga idioter försöker försvara detta beteende, Jag förstår vare sig det ena eller det andra.Hur kan man försvara att man slösar bort båtagarnas pengar, hur kan man försvara att man gör det besvärligt och osäkert för båtägare med det enda argument jag hört "andra får minsann betala p-plats".

Det kanske blir en lättnad om kommunen säljer GREFAB ( eller styckar upp och säljer delarna). Som det nu är så verkar man driva företaget toppstyrt av talibaner och där ingen som helst hänsyn tas till kunder och andra intressenter.En privat aktör kanske tyvärr vore att föredra. Jag säger tyvärr för vad jag har sett av GREFAB så har det varit ett företag där man bryr sig om kunderna, där man har haft en utsökt bra service och bra hamnanläggningar. Då inget direkt vinstintresse har dränerat företaget så har kostnader varit låga utan att servicen försämrats. Nu verkar det vara nya vindar, allt skall sugas ut. Då kan man lika gärna ha en privat ägare.

Massmediadrevet på GREFAB har naturligtvis inte förbättrat ledningens möjlighet att fortsätta driva företaget, ny ledning verkar inte fokusera på båtlivet utan föredrat formalia och "Standardisering".
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 05 maj 2014, 08:03

Så - vad du säger är egentligen att du gärna betalat lika mycket som du gör idag, fast inte uppdelat, utan i en klumpsumma så allt ingår - på papperet..?
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 05 maj 2014, 09:01

Peter_K skrev:Så - vad du säger är egentligen att du gärna betalat lika mycket som du gör idag, fast inte uppdelat, utan i en klumpsumma så allt ingår - på papperet..?
Om du inte besökt Grefabs hamnar så kan det vara bra att veta att ett par av dem är lokaliserade mycket avsides och där det är mycket opraktiskt att åka kollektivt. För de flesta båtägare kan det vara opraktiskt att åka buss till båten hur som helst.

Sedan finns det två strategier att följa: Det ena är "snuttifieringsprincipen" där man optimerar intäkterna genom att dela upp tjänsten och ta betalt för alla delar separat. Den andra principen är "allt ingår" och man får tillgång till hela paketet, vare sig man behöver eller inte. Ryan Air är ett välkänt exempel på det förra. Om Grefab nu väljer att dela upp debiteringen för sin tjänst i så små delar och för en del av delarna, korta tidspass må det ju vara Grefabs ensak. Men i de fall där det inte finns en alternativ intäkt på (till exempel) parkeringen (och det finns det INTE i Björlanda, som exempel) blir det ju bara småaktigt att debitera totaltjänsten "Båtplats" uppstyckad. Konceptet kan ju förfinas ytterligare: Man kanske inte behöver förtöja i båda akterstolparna, dvs akterstolpar debiteras separat. Kanske man inte är i hamnen så ofta, och behöver kasta sopor? Soptömning via automat! Likadant med toaletten. Kanske det är skillnad på hur man använder vatten - upp med en myntautomat på vattenkranen. Elström likadant.

Min poäng är att det hela oftast blir ett nollsummespel eller något som skrämmer bort kunder. Det senare inträffar dock inte för GREFAB, alternativ finns inte, som regel.

Vad händer om man tar betalt för parkeringen - parkeringen på hamnplan minskar, bilar körs hem eller parkeras där det är "gratis" och totala transportarbetet ökar. Sedan tillkommer frågan om vad det nu frigjorda parkeringsutrymmet skall användas till - finns det någon alternativ intäkt eller nytta. Det man kan misstänka i GREFAB:s Björlandafall är väl att det handlar om att det skall vara lika mellan alla hamnar och att det på en del (andra) ställen finns ett så stort tryck på parkeringarna att det faktiskt går att ta ut en avgift och att avgiften fungerar som en ordning-och-reda-faktor.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 05 maj 2014, 11:26

Anders S - du talar mot dig själv.
Hur kan du köra hem bilen om den nu är nödvändig för att ta sig till båten?
Om man inte bor här; och i så fall - varför skall man betala för parkeringen?
http://www.peabbostad.se/Projekt/Vastra ... da-Brygga/

Om vi talar om principen "småaktighet" så kan jag köpa resonemanget på ett sätt. Samtidigt är det ju inte fel att faktiskt betala för de tjänster man nyttjar, och ibland kan faktiskt det i sig vara en stor besparing att vissa tjänster kostar extra. Exempelvis landström är ett bra sådant exempel (till skillnad från myntinkast på sopor som jag bara ser som raljerande). Om alla platser får fri tillgång till landström gratis kan det bli att fler båtar pluggar in sig när de ligger i hamn i stället för att t ex skaffa solpaneler. om man bortser från de rena miljöaspekterna kan detta innebära den ökade elförbrukningen kräver nya elserviser till hamnen - detta är otroligt dyrt. Så är t ex fallet i vår hamn, och orsaken till att landström inte erbjuds på bryggorna; enbart vid servicebryggorna. Det funkar så gott som uteslutande utmärkt, även om enstaka storförbrukande klubbmedlemmar har gnällt i början innan de anpassat sig.
Alla borde ha skägg

Göran W
Silvermedlem

Inlägg av Göran W » mån 05 maj 2014, 13:17

Peter_K skrev:Anders S - du talar mot dig själv.
Hur kan du köra hem bilen om den nu är nödvändig för att ta sig till båten?
Om man inte bor här; och i så fall - varför skall man betala för parkeringen?
http://www.peabbostad.se/Projekt/Vastra ... da-Brygga/
.
Nej, Peter K, Anders S talar inte mot sig själv. Man kan mycket väl köra hem bilen sedan man kört ut sina grejor och stuvat dem i båten. Sedan det är gjort kör man alltså hem och åker tillbaka till Björlanda kile med spårvagn och buss. Det tar sin rundliga tid från Göteborg med alla spårvagns- och bussbyten samt beställning av buss sista biten från Skra bro. Vi är på bondvischan, remember! Men det går.

Det är just så alla båtägare, som saknar internetuppkoppling måste göra nu, sedan Grefab så omtänksamt höjt sin service och via Göteborgs Parkeringsbolag erbjuder parkeringskort, som endast kan erhållas genom registrering via internet.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 05 maj 2014, 14:05

Göran W skrev: Nej, Peter K, Anders S talar inte mot sig själv. Man kan mycket väl köra hem bilen sedan man kört ut sina grejor och stuvat dem i båten. Sedan det är gjort kör man alltså hem och åker tillbaka till Björlanda kile med spårvagn och buss. Det tar sin rundliga tid från Göteborg med alla spårvagns- och bussbyten samt beställning av buss sista biten från Skra bro. Vi är på bondvischan, remember! Men det går.

Det är just så alla båtägare, som saknar internetuppkoppling måste göra nu, sedan Grefab så omtänksamt höjt sin service och via Göteborgs Parkeringsbolag erbjuder parkeringskort, som endast kan erhållas genom registrering via internet.
Om jag läser tidtabellerna rätt är det 26 minuter med buss från centrum, en buss (nr 22) som går en gång i timmen och stannar mindre än 100 meter från hamnen? Känns inte så oöverstigligt. Om man inte skall på längre turer, utan bara ut på en baddag med motorbåten och gärna tar bussen - är det då bättre att man får betala för att parkera bilen man inte har?
Naturligtvis är det längre resväg för den som bor längre bort och måste göra en massa byten...

Internetuppkoppling och dator finns alldeles gratis på närmsta bibliotek för den som saknar sådant.

Etit, lägger till karta...
bjorlanda.jpg
Alla borde ha skägg

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » mån 05 maj 2014, 14:30

Peter_K skrev:
Göran W skrev: Nej, Peter K, Anders S talar inte mot sig själv. Man kan mycket väl köra hem bilen sedan man kört ut sina grejor och stuvat dem i båten. Sedan det är gjort kör man alltså hem och åker tillbaka till Björlanda kile med spårvagn och buss. Det tar sin rundliga tid från Göteborg med alla spårvagns- och bussbyten samt beställning av buss sista biten från Skra bro. Vi är på bondvischan, remember! Men det går.

Om jag läser tidtabellerna rätt är det 26 minuter med buss från centrum, en buss (nr 22) som går en gång i timmen och stannar mindre än 100 meter från hamnen? Känns inte så oöverstigligt. Om man inte skall på längre turer, utan bara ut på en baddag med motorbåten och gärna tar bussen - är det då bättre att man får betala för att parkera bilen man inte har?
Naturligtvis är det längre resväg för den som bor längre bort och måste göra en massa byten...

Internetuppkoppling och dator finns alldeles gratis på närmsta bibliotek för den som saknar sådant.

bjorlanda.jpg
även med p-bolagets taxa är det billigare att ta bilen än att ta bussen för en familj. För att nu inte tala om hur lång tid det tar
och hur irriterande det är att passa en buss som går en gång i timmen DAGTID( på kvällar och nätter går det ingen buss)

Vad är det du försöker övertyga om peter_k ? Du har glidit från ämnet tycker jag.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 05 maj 2014, 16:08

Jag försöker ge uttryck för att en höjning av en p-avgift med 125 kr/år från rtt pr till ett annat inte är att skam skulle gå på torra land. Jag vill också visa på att man faktiskt måste betala för sig på ett eller annat sätt, och jag tycker det är direkt fel att skjuta över kostnaderpå andra som inte nyttjar en viss tjänst - speciellt när vi talar om lyxkonsumtion som båtliv är, och sannolikt inte mindre bemedlade människor som dessa båtägare är. Jag tycker heller inte att bokning på nätet år 2014 är chockerande, och jag tveksam till att man hamnar på vischan efter 25 minuters busstur från centrum av Sveriges andra största stad.
Jag tycker mest det är en massa gnäll på i-landsproblem.
Alla borde ha skägg

Göran W
Silvermedlem

Inlägg av Göran W » mån 05 maj 2014, 16:09

Peter_K skrev:
Göran W skrev:

bjorlanda.jpg
Peter K, för alla de, ofta litet äldre, båtägare, som aldrig har använt en dator är det en klen tröst att det finns gratis internet på biblioteken. Inte kan du väl tycka att det är rimligt att Grefab plötsligt, efter att ha beviljat cirka 40 års gratis parkering, inför parkeringsavgifter, som inte går att betala på annat sätt än via internet och tarvar en mastig 5-sidig manual för att registrering ska kunna ske. Det är hänsynslöst och fullständigt vettlöst.

Det går an för dig, som är ung och har vuxit upp med datorer, att se internet som en självklarhet. Men så är det inte för oss gamlingar. Själv kommer jag nog till nöds att kunna klara av registreringen, men det bär emot. Vardagslivet måste kunna fungera utan internet. Jag har flera seniorseglarkamrater som är rasande över det här och kommer att få stora problem.

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » mån 05 maj 2014, 16:18

Peter_K skrev:Jag försöker ge uttryck för att en höjning av en p-avgift med 125 kr/år från rtt pr till ett annat inte är att skam skulle gå på torra land. Jag vill också visa på att man faktiskt måste betala för sig på ett eller annat sätt, och jag tycker det är direkt fel att skjuta över kostnaderpå andra som inte nyttjar en viss tjänst - speciellt när vi talar om lyxkonsumtion som båtliv är, och sannolikt inte mindre bemedlade människor som dessa båtägare är. Jag tycker heller inte att bokning på nätet år 2014 är chockerande, och jag tveksam till att man hamnar på vischan efter 25 minuters busstur från centrum av Sveriges andra största stad.
Jag tycker mest det är en massa gnäll på i-landsproblem.
Om du har svårt med läsandet : DET FINNS INGA KOSTNADER FÖR PARKERINGSPLATSERNA I BJÖRLANDA.
Läs och begrunda.

Vad man sysslar med var tidigare inkomstförstärkning, numera ren förföljelse utan att ens förstärka GREFAB's inkomster.

Varför skall man reta upp och göra besvärligt för 3000 båtägare när det inte ens behövs ???
Verför försvarar du så envist de dummaste av alla affärsmodeller ( förfölj de som inte kan försvara sig, gör det gärna utifrån en
styrkeposition ) ??

Göran W
Silvermedlem

Inlägg av Göran W » mån 05 maj 2014, 16:26

Peter_K skrev:

bjorlanda.jpg
Peter K, du läser tidtabellerna som fan läser bibeln. Det är möjligt att buss 22 från Nils Ericssonsplatsen tar 26 minuter till Skra bro. Men hur många båtägare tror du bor vid Nils Ericssonsplatsen? Ingen!

Själv bor jag så gott som i centrum av Göteborg men måste ändå byta flera gånger från och till spårvagn och buss. Dessutom har jag 10 minuters promenad hemifrån till spårvagnen och 10 minuters promenad från bussen till bryggplatsen. När bussen inte går längre än till Skra bro är det 40 minuters promenad som gäller till bryggplatsen.

Med bil tar det för mig 30 minuter från mitt garage till bryggan. Med spårvagn och buss tar det allt från en timme och 10 minuter till två timmar.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 05 maj 2014, 16:46

Jag är jätteduktig på att läsa, peterh. Och att räkna. I ditt första inlägg läser jag:
"Vidare framgår att minsta avgiften för en säsong har ökat från 300 kronor till 425 kronor per år"

Göran, jag säger inte att du skall ta bussen till båten. Som du använder den och som du bor verkar det rätt dumt. Men, du har å andra sidan inte några större problem med p-avgiften verkar det som. Vad jag ville vida på är att det faktüskt är fullt rimligt att ta sig utan bil till Björlanda Kile.
Påstår Peter, som har 4,5 mil enkel väg till båten och aldrig skulle få för mig att åka kommunalt dit...
Alla borde ha skägg

Skriv svar