Dynema i akterstag

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Spider
Diamantmedlem

Dynema i akterstag

Inlägg av Spider » tis 22 apr 2014, 14:54

Vilket är lämpligaste lösningen i änden på ett akterstag i dynema? Den är ju lätt att splitsa, men räcker det med en ögla,eller splitsar ni in än kaus också?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Dynema i akterstag

Inlägg av Anders S » tis 22 apr 2014, 16:25

Hur ser infästningen ut?

En kaus är i sig en liten risk för skav, och dyneema är såpass tunn att även riggbultar och schacklar oftast ger en tillräcklig radie, så man behöver inte alltid en kaus. Kan man göra en dubbel ögla runt infästningen hjälper det mycket bra. ( http://en.wikipedia.org/wiki/Cow_hitch ) En variant är att använda en blockring ( http://www.byggplast-batprylar.se/Segli ... _RING_12MM ) i lagom storlek om man är rädd att en vanlig kaus skall kantra. En bra dyneemasplits blir mycket stark, men om man inte får den "helt rätt" i storlek till kausen/ringen skall man göra om och göra rätt, latmanstricket att tagla fast kausen kan man spara till vanliga dubbelflätade splitsar.
Anders S

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » tis 22 apr 2014, 17:35

Infästningen i masttoppen är en riggbult. En splitsad ögla och sedan trä linan " genom sig själv" ger en liknande ögla som den du länkar till, så hade jag tänkt göra, men avstår om någon säger att ett kaus är enda rätta.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 22 apr 2014, 21:03

Spider skrev:Infästningen i masttoppen är en riggbult. En splitsad ögla och sedan trä linan " genom sig själv" ger en liknande ögla som den du länkar till, så hade jag tänkt göra, men avstår om någon säger att ett kaus är enda rätta.

Här ( http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q= ... GQ&cad=rja ) hittade jag litet data om böjradie för Dyneema och om man håller radien samma som linans diameter kommer det att gå bra. Splitsdelen har ju dubbel styrka (den är dubbel) och får fler bärande fibrer i "ytterböjen". Kaus är inte nödvändig.
Anders S

Kenta
Platinamedlem

Inlägg av Kenta » ons 23 apr 2014, 11:15

Hej!
Jag har bytt till Dyneema i akterstaget och backstagen för ca 4 år sedan. Jag tror jag har 6 mm i akterstaget och 5 mm i backstagen.
Jag splitsade efter konstens alla regler i kauser med samma dim. som Dyneeman och efter som jag gärna kör med både hängslen och livrem, så taglade jag även dem samt att det blev en liten stump krympslang också. Tror inte krympslangen har med hållfastheten att göra med det såg snyggare ut. Även hanfoten till akterstags-sträckaren är av Dyneema. Och hittills har jag inte sett några förslitningar som kan ge upphov till problem, och Dyneema ska enligt expertisen vara UV-tålig.
Men det är viktigt att inte ta för tunn Dyneema, då det kan börja "sjunga" i den om man inte ligger helt i lä.
Mvh
Kenta
Det var bättre förr, längre tillbaka!

Selection
Rookie

Inlägg av Selection » sön 04 maj 2014, 20:21

Har dyneema i både akterstag och backstag (dvs sista metrarna).Funkar utmärkt. Blir förstås bäst med en välsplitslad kaus, men lägger man linan ett par varv runt ett grovt schackel blir det inte så mycket slitage.

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » mån 05 maj 2014, 11:51

Det blev splits utan kaus.

Skriv svar