F**, packboxen kass!
Åkte till närmaste VP-verkstad o köpte nya packboxar. Informerades av deras mek att "den är lite stökig att byta packboxar på, men ta loss pumpen o kom hit så fixar vi det".
Tillbaka i båten visade det sig att för att få loss pumphuset så måste inte bara slangar och reglagekablar demonteras utan hela motorfästet på SB sida måste bort för att komma åt de två inre bultarna
Den som har konstruerat VP's (dvs Perkins) smådieslar måste ha haft otur när han tänkte!
Fick plocka fram taljan igen o avlasta motorn (har bytt bälg i vinter så motorn har hängt i den taljan tidigare).
Skruvade loss motorfäste o pump och åkte tillbaka till VP-verkstaden. Väl där fick jag beskedet "Nä, den har vi inte tid med nu. Du får lämna in den så får vi se när det finns tid..."
Dessutom krävdes enligt dem att man måste fixera drevet som sitter på pumpaxeln genom att spänna fast det i ett skruvstäd med "bly-mellanlägg" och sedan lossa muttern med en "mutterknackare".
Ridå! Här höll jag på att tappa sugen och övervägde att endast byta den yttre packboxen som går att bända/pilla ut genom att trycka med något i skvallerhålet.
Men som de sade på verkstaden "har den yttre packboxen gett upp så är det bara en tidsfråga innan den inre gör det".
Innanför yttre packboxen sitter en O-ring och en mellandistansbrick av plast. De går också att pilla ut.
Sen tog jag en borrmaskin och ett 2mm borr och borrade två grunda hål i den inre packboxen (som sitter ca 4 cm in i huset).
Sen skruvade jag i ett par plåtskruvar i hålen och kunde dra ut packboxen ur huset - istället för att trycka ut den från "drevsidan" som var verkstadens föreslagna metod. Men den krävde ju demontering av pumpaxeln.
För att återmontera inre packboxen behövs ett rör att trycka med, tex ett VP-rör. Hittade inget sånt i hamnen men väl en trasig snorkel