Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Mackey
- Diamantmedlem
hedgehog skrev:Vad menar du? 5-6 år är ju nyss köpt!

Skämt åsido, jag håller egentligen med men problemet är att en segelbåt (och allt annat med...) innehåller massor med områden där det går att resonera likadant. Till slut blir det dyrt...
TS antyder att det är av intresse att spara, så därav mina försök att hjälpa TS i sin önskan.
Jag är ingen förespråkare för att lägga ner allt för mycket möda på att rädda gamla batterier, det gjorde jag till mina första bilar när det var roligare att göra annat än att köpa bly för pengarna. Om jag inte räddade batterierna med mirakeltabletter från Teknikmagasinet så hämtade jag "nya" batterier i skrothögen på macken. Det funkade hur bra som helst de första 15 åren av bilägande.
Som startbatteri till båten kan man mycket väl använda "upplivade" batterier, det är ju sommar och varmt när man använder båten och man har reservkapacitet för motorstart i förbrukningsbanken.
Personligen kommer jag av ren nyfikenhet att pröva de metoder jag hittat om tillfälle ges, dvs. om jag råkar sulfatera relativt nya batterier av misstag.
Mackey
-
hedgehog
- Diamantmedlem
När det kom till kritan så ville jag inte riskera onödigt strul under påskhelgens hemsegling från varvet där båten fått ny motor under vintern (en annan historia).
Jag köpte mig alltså fri från det bekymret men vet således fortfarande inte om batteriet gått att rädda eller ej...
Dumsnål får man aldrig bli men samtidigt slängs alldeles för många saker helt i onödan.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p
-
Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
av Guitar Nilsson » ons 23 apr 2014, 18:22
hedgehog skrev:...
Dumsnål får man aldrig bli men samtidigt slängs alldeles för många saker helt i onödan.
Jag har en bekant som skruvar mycket med gamla bilar o traktorer. Om han behöver ett "nytt" batteri tar han bara en startkabel med sig o testar att kortsluta de avlagda batterier som står på pallar vid mackens batteriuppsamlingavdelning. Och som han sa sist, det finns alltid nåt batteri i som det inte är nåt fel på. Gratis.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.