Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
toaen
- Diamantmedlem
Guitar Nilsson skrev:
Och Toaen, varför skynda förbi ute på havet? Både Söderhamns och Hudiks skärgård är ju kanonfin....
"Jag vet, jag vet som en rutten get", som barnbarnet Casper, 5 år, brukar säga.
Jag skall transportsegla en båt och tänkte ta sträckan Öregrund till Härnösand i en etapp. Har vi otur med väder och vind kan det bli en natt på Storljungfrun, men det hoppas jag att vi slipper.

thallatha(alfakrull)hotmail.com
-
Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
av Guitar Nilsson » sön 13 apr 2014, 22:41
toaen skrev:Guitar Nilsson skrev:
Och Toaen, varför skynda förbi ute på havet? Både Söderhamns och Hudiks skärgård är ju kanonfin....
"Jag vet, jag vet som en rutten get", som barnbarnet Casper, 5 år, brukar säga.
Jag skall transportsegla en båt och tänkte ta sträckan Öregrund till Härnösand i en etapp. Har vi otur med väder och vind kan det bli en natt på Storljungfrun, men det hoppas jag att vi slipper.

Aha! Nej man kan inte råda över allting, det har jag skaldat om i följande låt:
https://soundcloud.com/user7908154/maskrosfro-n-131218
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
-
Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
av Guitar Nilsson » tor 17 apr 2014, 21:09
I dag fick jag plåtar, en 4 o en 6 mm...
Efter en timmes försiktigt lyftande av taket med domkraft på olika ställen fick jag helt perfekt dit 4 mm plåten. 6 mm plåten använde jag som dorn när jag bankade som värst. Jag fasade av plåten först.
Det fula på ytterteaken kommer att bli helt dolt av innertak o taklist när det är klart. Fan vad bra det blir-
Så här blev det på ovansidan. I morrn långfredag blir det plastning om det inte är för grisigt väder....

-
Bilagor
-

Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
-
Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
av Guitar Nilsson » fre 18 apr 2014, 08:22
Kan jag plasta ett par lager idag i ca 8 grader? Med full gas på värmen inne i båten och värmande täcken ovanpå plasten i så fall.
I morrn blir det varmare, men det är andra grejer som ska göras också, spelning med GUITAR 66 tex så jag vill hinna plasta lite på förmiuddagarna. Märker att jag har alldeles för liten erfarenhet av plastning...

-
Peter_K
- Diamantmedlem
Polyester ja, epoxy nej.
Alla borde ha skägg
-
Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
av Guitar Nilsson » fre 18 apr 2014, 11:15
Peter_K skrev:Polyester ja, epoxy nej.
Jo jag satsade på vanlig polyester. Drog på enorm värme inne i båten först, Trålarlampa 600 watt, spisen 4500 watt, dieselvärmare 4500 (?) watt, kupévärmare 2000 watt.
Plastade några varv med helblöta små bitar glasfibermatta. Sen på med kartongbit, två lager liggunderlag, fyrtrippelvikt hästtäcke med presenning, järntymgd (mastfoten) och en till presenning.
Nu går kuppevärmen + dieselvärmen för fullt, få se i morrn om det stelnat så jag kan slafsa på ett lager till. Det känns som att det kommer att bli helt perfekt bra det här.

-
jofred
- Diamantmedlem
Jag gjorde en annan lösning på min RJ där mastfoten också ligger halvt utanför mastbalken. I stället för att stärka upp taket lade jag gladpack över och plastade ett bredare område. På så vis fick jag en bra avgjutning på taket. Sedan fortsatte jag hemma i garaget och plastade upp en 0,5cm tjock platta med kolfiber och epoxi som ett extremt styvt underlägg till mastfoten. Kräver dock att man har tillgång till kolfiber, vilket jag har. En mindre styv väv kan gå att använda men då skulle jag nog göra den något tjockare. Praktiskt att kunna skruva fast stående block för t.ex nedhal till spinnbom i utan att behöva göra fler hål i däcket.
-
Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
av Guitar Nilsson » sön 20 apr 2014, 21:13
Plastade en sväng på långfredan... På påskaftons fm hade det härdat perfekt. (35 grader varmt inne i båten)
Sen plastade jag en sväng till på påskafton. Den överblivna stålplattan la jag i plasten med en engångshandske emellan för att få bort den lätt sen. På så vis fick nästan hela ytan exakt samma höjd som innan det pajade o jag slipade upp hålet. Jag behövde bara slipa bort lite valk som jäst över. Sen jag fått hela plattan platt spacklade jag med Marinepoxi, la dit plastkassen från ÖB där jag köpte Marinepoxin o tryckte dit mastfoten så epoxin formade sig exakt efter mastfoten. O plastpåsen gjorde att det går att ta bort mastfoten. Jag la på epoxi även under taket runt trästöttan upp mot stålplattan.
Det här är väl kanske inte mycket att rapportera om, men det kanske inspirerar någon annan som också gruvar sig att göra liknade sak. Jag tyckte den vanliga plasten o mattorna var perfekt att fylla hålet med, o marinepoxin var perfekt att både "måla" plasten med, och att lägga i runt trästöttan. Det sista var nog inte nödvändigt, men jag gjorde det ändå. Jag fick besiktat av en av de "riktiga" seglarna i klubben, han tyckte det såg väldigt bra o rejält ut. Hur det än är så gruvar nog sig de flesta för att åtgärda sånt här, där masten står är den punkt som får mest påkänning på hela båten, så det bara måste bli rätt.

-
Anders S
- Diamantmedlem
... så det bara måste bli rätt.

Och tätt!
Gratulerar till resultatet, det ser bra ut.
Anders S
-
toaen
- Diamantmedlem
Varför bytte du helt plötsligt material, när du var så mycket mot epoxy från början.
Vet inte om det har nån betydelse, men på vissa epoxygrundfärger står det att det skall gå minst 5 veckor innan epoxyn appliceras på nylaminerad polyester. På Biltemas variant står det 15 veckor.
Vi får hoppas att det blir bra.
-
Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
av Guitar Nilsson » mån 21 apr 2014, 18:59
toaen skrev:Varför bytte du helt plötsligt material, när du var så mycket mot epoxy från början.
Vet inte om det har nån betydelse, men på vissa epoxygrundfärger står det att det skall gå minst 5 veckor innan epoxyn appliceras på nylaminerad polyester. På Biltemas variant står det 15 veckor.
Var jag så väldigt mot epoxi...? Jag tänker bara att det är bäst att återställa plast med plast. Epoxin blir ju bara ett vattentätt skikt under mastfoten. Alternativet hadel varit att köpa tvåkompoonent färg bara för ca 2 kvadratdecimeter. Dyrt. Burkarna med marinepoxi kan jag ha kvar i båten till ev skador framöver. O det var lätt att få tag i (ÖB) på under påskhelgen.
Fick dit alla bultarna genom taket idag. Jag fick ta väck 8 bultar från skotskenefästen för att kunna ta ner innertaket o komma åt muttrarna till mastfoten. Men nu sitter alla bultar där.
Suveränt tätmedel. den här tuben köpte jag sommaren 2012, om den inte är äldre ändå, med ny pip och lite petande i öppningen fick jag helt färskt klet. Tycker den är mkt bättre att jobba med än Sikaflex.
Nu är det bara att hoppas på att det är tätt. Alltid finns det nåt att oroa sig för om man är sån...
-
Tomas E
- Diamantmedlem
Guitar Nilsson skrev:
Här ser man det underifrån. Tittar man på skruvhålen till mastfoten, de bakre är tomma o solen lyser igenom, i sb främre har jag stoppat i en lite tunnare bult som markör, så ser man att mitten av masten hamnar bara en bit in på maststöttan. Enligt vad jag minns ganska säkert så är det så att i påmastat och justerat skick så lutar masten aning framåt i förhållande till mastfotsringen, så tyngden från hela riggen hamnar ändå mitt över maststöttan. Taket är även plastat och hopbultat med huvudskottet som maststöttan sår emot. Det ser mer eller mindre ut som en felkonstruktion. Ändå har det hållit från 1985 till 2012 när jag märkte läckaget först. Under masten är taket ett ganska tunt enkelaminat, annars är det divinycellsandvisch.
Teaken ytterst runt den inre maststöttan av nåt annat träslag har tryckts sönder delvis o är även delvis halvrutten allra överst. Men kör jag in en mejsel i det inre trät o bankar med hammare hörs det att det är alldeles friskt innanför
Varför bygger du inte på maststöttan så att den stöttar under hela mastfoten?
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."
-
toaen
- Diamantmedlem
Guitar Nilsson skrev:toaen skrev:Varför bytte du helt plötsligt material, när du var så mycket mot epoxy från början.
Var jag så väldigt mot epoxi...? Jag tänker bara att det är bäst att återställa plast med plast. Epoxin blir ju bara ett vattentätt skikt under mastfoten. Alternativet hadel varit att köpa tvåkompoonent färg bara för ca 2 kvadratdecimeter. Dyrt. Burkarna med marinepoxi kan jag ha kvar i båten till ev skador framöver. O det var lätt att få tag i (ÖB) på under påskhelgen.
Fick dit alla bultarna genom taket idag. Jag fick ta väck 8 bultar från skotskenefästen för att kunna ta ner innertaket o komma åt muttrarna till mastfoten. Men nu sitter alla bultar där.
IMG_4295 (Small).JPG
Suveränt tätmedel. den här tuben köpte jag sommaren 2012, om den inte är äldre ändå, med ny pip och lite petande i öppningen fick jag helt färskt klet. Tycker den är mkt bättre att jobba med än Sikaflex.
Nu är det bara att hoppas på att det är tätt. Alltid finns det nåt att oroa sig för om man är sån...
Det blir säkert tät.
Just i frågan om valet mellan polyester och epoxy så är det ju på det sättet att epoxyn inte "bara blir ett vattentät skikt under mastfoten"
Epoxy fäster betydligt bättre på uthärdad polyester än vad polyester gör. Polyester har ganska dåliga limningsegenskaper.
En reparation med epoxy hade blivit väldigt mycket starkare än om man lagar med polyester och dessutom vattentät.
På ställen där man skall återställa gelcoatytan bör man dock laga med polyester, men där bör man också göra en rejäl utfasning 12-15 ggr matrialtjockleken.
Nu skall man inte gråta över spilld mjölk.
Din reparation håller säkert tom dig ut, och jag önskar dig ett långt och lyckligt seglarliv.

-
Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
av Guitar Nilsson » tis 22 apr 2014, 06:44
Nu ska jag bara fixa lite teaklist o gömma lite fult överst på maststöttan under taket.