Vad är detta för antenn?
Vad är detta för antenn?
Hittade denna i masttoppen....vad är den till för? VHF? VHF-appparaten i båten är inte kopplad till den. Tidigare ägare har haft massor av radioutrustning så kanske någon radioamatör känner igen den?
Re: Vad är detta för antenn?
Bilder säger inte så mycket, det som är intressant är hur långt sprötet rakt upp är. Är det över en meter, kan det vara en PR-antenn (27 MHz), är den kortare kan det vara en amatörradioantenn (144 MHz). VHF ligger som bekant på 156-160 MHz.
Den gula klumpen tyder på att det är en förkortningsspole, så att antennen inte ska behöva vara så stor. Det gör gissandet än värre.
De fyra spröten runt om bildar jordplan och har inte så stor betydelse för vilken frekvens som antennen används till.
Den gula klumpen tyder på att det är en förkortningsspole, så att antennen inte ska behöva vara så stor. Det gör gissandet än värre.
De fyra spröten runt om bildar jordplan och har inte så stor betydelse för vilken frekvens som antennen används till.
För att tråden skall bli komplett....
Antennen var en AC Marine VHF Antenn (A161 / GP2M 5/8). Jag var uppe och hämtade ner den.
Vid test visade det sig att den var trasig!
Hur kan en antenn vara trasig? Någon som har erfarenhet av detta?
Min AIS apparat som jag hade tänkt koppla den till, pep ur sig ett felmeddelande ang. sändning på denna antennen. Detta var med nyklämd kabel, RG213(en helt annan kabel alltså) och antennen tillfälligt återbördad upp i masten, hissad i ett fall. AIS:en hittade inga mål, switchade till en annan antenn,då ramlade det in mål direkt. Slutsats, trasig antenn. Besynnerligt.
mvh
Antennen var en AC Marine VHF Antenn (A161 / GP2M 5/8). Jag var uppe och hämtade ner den.
Vid test visade det sig att den var trasig!
Hur kan en antenn vara trasig? Någon som har erfarenhet av detta?
Min AIS apparat som jag hade tänkt koppla den till, pep ur sig ett felmeddelande ang. sändning på denna antennen. Detta var med nyklämd kabel, RG213(en helt annan kabel alltså) och antennen tillfälligt återbördad upp i masten, hissad i ett fall. AIS:en hittade inga mål, switchade till en annan antenn,då ramlade det in mål direkt. Slutsats, trasig antenn. Besynnerligt.
mvh
Har det kommit fukt in i spolen så kan den ha ärgat sönder. Men det är egentligen meningslöst att spekulera. Fungerar den inte så gör den inte det. Brukar inte gå att plocka isär och försöka laga. Bara att köpa nytt.
-
stockankare
- Guldmedlem
ot
Fick byta takantenn på min vw golf när den gått sönder, sitter antennförstärkare i foten och elektroniken hade ärjat sönder efter 10 år.
Fick byta takantenn på min vw golf när den gått sönder, sitter antennförstärkare i foten och elektroniken hade ärjat sönder efter 10 år.