Röstjärn(!?), h-båt, sirapsliknade vätska
-
ChristianIs
- Trogen medlem
Röstjärn(!?), h-båt, sirapsliknade vätska
Har stött på ett 'problem' med en begad h-båt. Hittade en sirapsliknade vätska under BB hurts. Dock, väldigt lite. Jag googlade på det och hittade att förra ägaren postat på h-båts-forumet (förra året i juni). Jag klipper in hans post här, samt några bilder jag tog.
Tips, förslag, lösning, vad kan hänt?
" Efter att jag noterat att det runnit något som liknar trög sirap längs skrovets insida bakom bb hurts började jag undersöka var det kom ifrån. Det visade sig att det förmodligen runnit ut under röstjärnet.
Röstjärnet verkar vara av en kvadratisk konstruktion där övre delen, närmast under fotlisten, är platt där öglebultarna går genom och fäster i röstjärnet. På däck syns inga spår av sprickor eller rost kring öglebultarna. Under däck syns inga direkta spår av vattengenomträngning då öglebultarna är fina. Jag misstänker att små mängder vatten tränger genom bulthålen och ner i laminatet och där har det nu samlats.
Har försökt med en vass syl göra ett hål under röstjärnet nedre del för att se om det rinner ut något men utan reultat. Däremot känns det en aningen fuktigt med fingret.
Antar att det bästa är att med hjälp av ett stämjärn mejsla ut röstjärnet och inspektera samt torka ut laminatet från insidan- och därefter limma dit det ånyo och plasta igen det med epoxy och glasfiber.
Båten är från -76 Artekno och kanske finns det någon som har erfarenhet av dylikt arbete?
Läste också att man kan använda ett plattjärn som sticker geonom däck med två hål för vanten istället för som nu med två öglebultar som fäster under däck i röstjärnet. Hur stort behöver ett sådant dimensioneras?"
Tips, förslag, lösning, vad kan hänt?
" Efter att jag noterat att det runnit något som liknar trög sirap längs skrovets insida bakom bb hurts började jag undersöka var det kom ifrån. Det visade sig att det förmodligen runnit ut under röstjärnet.
Röstjärnet verkar vara av en kvadratisk konstruktion där övre delen, närmast under fotlisten, är platt där öglebultarna går genom och fäster i röstjärnet. På däck syns inga spår av sprickor eller rost kring öglebultarna. Under däck syns inga direkta spår av vattengenomträngning då öglebultarna är fina. Jag misstänker att små mängder vatten tränger genom bulthålen och ner i laminatet och där har det nu samlats.
Har försökt med en vass syl göra ett hål under röstjärnet nedre del för att se om det rinner ut något men utan reultat. Däremot känns det en aningen fuktigt med fingret.
Antar att det bästa är att med hjälp av ett stämjärn mejsla ut röstjärnet och inspektera samt torka ut laminatet från insidan- och därefter limma dit det ånyo och plasta igen det med epoxy och glasfiber.
Båten är från -76 Artekno och kanske finns det någon som har erfarenhet av dylikt arbete?
Läste också att man kan använda ett plattjärn som sticker geonom däck med två hål för vanten istället för som nu med två öglebultar som fäster under däck i röstjärnet. Hur stort behöver ett sådant dimensioneras?"
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Re: Röstjärn(!?), h-båt, sirapsliknade vätska
Kan vara vatteniträngning med påföljden att distansmaterialet (oftast balsa) ruttnat.
/Anders G
-
ChristianIs
- Trogen medlem
Ok, jag antar att jag behöver 'öppna' och kolla? Men hur, vart och med vad? Ska man såga upp längs röstjärnet?
Kan inte den bruna färgen komma från järnet, rost? Helt ny när det kommer till dessa frågor.
/
C
Kan inte den bruna färgen komma från järnet, rost? Helt ny när det kommer till dessa frågor.
/
C
-
oceansailor
- Diamantmedlem
Brun färg kan vara rost. Sirapsliknande gegga tyder mer på en reaktion i fyllnadsmaterialet i fotlisten. Det är förmodligen polyester/sand alternativt microballonger.
Jo, dessvärre kan det vara korrosion. I så fall kan man inte så säkert veta vilket skick röstjärnsinfästningen är i. Men börja inte med att riva upp alltsammans, utan öppna några strategiska hål i det inre laminatet för att se hur det ser ut på insidan. Är där sunkigt värre får du gå vidare, men det är ett stort jobb som kräver rumstemperatur för att bli bra. Jag rekommenderar (om det visar sig vara fuktproblem) att ta bort och göra rent ordentligt och sedan limma fast röstjärnsvinklarna med epoxy med lämpligt fyllmedel, för att sedan laminera in röstjärnsvinklarna med epoxy och väv. Polyester duger normalt mycket bra när man reparerar polyesterlaminat, men här skall röstjärnen limmas för bästa fäste, och på stål och härdad epoxy biter bara epoxy.
Väljer du att göra röstjärnet som en dubbel "stick-igenom"-variant kan det vara lagom att göra det i 8 mm plattjärn, 25 mm brett och med hålet placerat mitt i och med 8 mm på var sida och (viktigt) 8 mm till ovankanten, givetvis snyggt rundat och polerat, där det sticker ovanför. Två sådana plattjärn, sammanfogade till ett "H" kan fungera. Du kan också göra dem som upp och nervända T, men då gör du dem olika långa så att de inte överlappar. Överkurs: Med några 8 mm hål i plattjärnet (inne i båten) kan man lägga in vävtråd i hålen och få ännu litet bättre hållfasthet.
Se sidan 8 i detta dokument: http://h-boat.se/nya/wp-content/uploads ... swe250.pdf
Väljer du att göra röstjärnet som en dubbel "stick-igenom"-variant kan det vara lagom att göra det i 8 mm plattjärn, 25 mm brett och med hålet placerat mitt i och med 8 mm på var sida och (viktigt) 8 mm till ovankanten, givetvis snyggt rundat och polerat, där det sticker ovanför. Två sådana plattjärn, sammanfogade till ett "H" kan fungera. Du kan också göra dem som upp och nervända T, men då gör du dem olika långa så att de inte överlappar. Överkurs: Med några 8 mm hål i plattjärnet (inne i båten) kan man lägga in vävtråd i hålen och få ännu litet bättre hållfasthet.
Se sidan 8 i detta dokument: http://h-boat.se/nya/wp-content/uploads ... swe250.pdf
Anders S
-
ChristianIs
- Trogen medlem
Hmm, verkar som ett större ingrepp. Utan någon direkt kunskap varken plastning eller liknande, hur svårt är detta att fixa? Tanken var att sjösätta båten i början av maj. Som det är nu kommer jag inte kunna finna någon rumstemperatur, utan båten står utomhus.
Några frågor:
1. När du menar öppna små hål, ungefär hur stora?
2. Vilket verktyg skall jag använda?
3. Jag antar att röstjärnet går som jag ritat ut på den bifogade bilden, är det smarta punkter att öppna upp på?
4. Hur vet jag om järnet måste bytas?
5. Kan det finnas chans att jag kan torka ut det och sätta igen?
6. Någon som har en uppskattad kostnad för att göra detta?
7. Antar att detta inte kan ignorera för att ta hand om efter sommaren?
Har jag förstått det rätt om röstjärnet är en kvadratisk bit som öglebultarna är fästa i eller är det 2 st som jag ringat in på bilden?
Tack för all hjälp.
EDIT
jag hittade dessa bilder. Verkar som att personen bytt till plattjärn? Det ser ut att vara ett betydligt större arbete.
https://picasaweb.google.com/SwedishHbo ... 0233457218
/C
Några frågor:
1. När du menar öppna små hål, ungefär hur stora?
2. Vilket verktyg skall jag använda?
3. Jag antar att röstjärnet går som jag ritat ut på den bifogade bilden, är det smarta punkter att öppna upp på?
4. Hur vet jag om järnet måste bytas?
5. Kan det finnas chans att jag kan torka ut det och sätta igen?
6. Någon som har en uppskattad kostnad för att göra detta?
Har jag förstått det rätt om röstjärnet är en kvadratisk bit som öglebultarna är fästa i eller är det 2 st som jag ringat in på bilden?
Tack för all hjälp.
EDIT
jag hittade dessa bilder. Verkar som att personen bytt till plattjärn? Det ser ut att vara ett betydligt större arbete.
https://picasaweb.google.com/SwedishHbo ... 0233457218
/C
Att det lite kan läcka vid röstjärnen är väl inte så ovanligt, man får lov att hålla sig stoisk till det. Besvärligt är det när röstjärnet skyddas av en hermetiskt "konformat" hölje så man inte kommer åt det. I mitt fall (Inferno 31- Crown 31) dränerade jag höljet genom att borra ett litet håll i nederkanten och, visst, det rann ut, inte sirap, men en sotsvart illaluktande vätska. Den hade säkert jäst där i åratal för att inte säga årtionden. Nu fasar jag för att behöva åtgärda saken. Höljet ligger inbäddat i teaksnickerier i hyllan ovanför kojerna. Not easy!
(Egentligen var jag på jakt efter en infernalisk liten läcka på styrbordssidan. Nånstans rinner vattnet in, men man kan inte veta var: däckskarven, fotlisten, hålen för toatömning och bränsle? Röstjärnen var det inte; min "dränering" visade att den vägen kommer det bara några droppar, som förstås med tiden har ackumulerats. Lokaliseringen av läckaget försvåras då inredningen täcker inspektionspunkterna inne och teakdäcket samma sak ute. Nånstans letar sig vattnet in. Men var?)
(Egentligen var jag på jakt efter en infernalisk liten läcka på styrbordssidan. Nånstans rinner vattnet in, men man kan inte veta var: däckskarven, fotlisten, hålen för toatömning och bränsle? Röstjärnen var det inte; min "dränering" visade att den vägen kommer det bara några droppar, som förstås med tiden har ackumulerats. Lokaliseringen av läckaget försvåras då inredningen täcker inspektionspunkterna inne och teakdäcket samma sak ute. Nånstans letar sig vattnet in. Men var?)
Det skulle jag tro. Hål kan du ta upp med ett stämjärn eller en slipmaskin (försiktigt!) och du behöver förmodligen inte byta omgående. Det har ju hållit tills nu...ChristianIs skrev:
/C
Men man måste veta hur det ligger till och om man har fukt som kan dräneras ut och ett litet läckage är mycket att föredra före stillastående vatten. När det gäller RF minskar korrosionen om det kommer till friskt vatten.
Anders S
-
ChristianIs
- Trogen medlem
Jag var och kikade lite idag. Tog upp 2 hål med stämjärn, ett större och ett mindre, kanske inte de snyggaste. Enligt mitt tycke ser röstjärnet bra ut!? Iaf. på ovansidan. Det kändes dock fuktigt i båda hålen. Fick inte intrycket av att sirapsvätskan fanns i hålen.
Har svårt att göra en egen bedömning, vad borde nästa steg vara?
Bifogar bilder.
Bifogar bilder.
Nästa steg:
Tvätta rent och montera vattenfällor (tejpa upp toapapper - du ser direkt om det varit blött) för att notera om det är ett pågående läckage. Om det läcker, ta tag i det efter sommaren eller när du har tid. Om det inte läcker, dutta lite färg på för att återställa...
Tvätta rent och montera vattenfällor (tejpa upp toapapper - du ser direkt om det varit blött) för att notera om det är ett pågående läckage. Om det läcker, ta tag i det efter sommaren eller när du har tid. Om det inte läcker, dutta lite färg på för att återställa...
gvs skrev:Nästa steg:
Bra idé det där med att tejpa papper - ska pröva själv. Annars är det klassiska ju att måla med vattenfärg. Gav ingen fingervisning om läckan för mitt vidkommande dock. Outgrundliga äro vattnets vägar.
Det ser inte oroväckande ut. Låt du hålen vara så länge. Har man spaltkorrosion (att det rostfria rostar i stillastående vatten), så ser det inte ut såpass bra och det borde runnit.ChristianIs skrev:Jag var och kikade lite idag. Tog upp 2 hål med stämjärn, ett större och ett mindre, kanske inte de snyggaste. Enligt mitt tycke ser röstjärnet bra ut!? Iaf. på ovansidan. Det kändes dock fuktigt i båda hålen. Fick inte intrycket av att sirapsvätskan fanns i hålen.
Bifogar bilder.
Du skulle nu kunna roa dig med att lossa själva ögonbultarna och förvissa dig om att de är hela och ofrätta (inget stort jobb). Skulle de vara angripna kan de bytas enkelt, annars skruvar man tillbaka med nytt tätmedel.
Tips: Du kan köpa latexhandskar på Biltema eller Clas i sjön, 100st för 30-40 kronor. Det är ofta en bra ide att använda vid målning, smetande av svart tätsmet, plastning, spackling och annat. Ekonomi-, hälso- och miljövårdsvinsten ligger i att man sparar massor av förtunning på fingrarna...
Anders S