Återfall till ägande

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
kajlahtinen
Platinamedlem

Återfall till ägande

Inlägg av kajlahtinen » tor 27 mar 2014, 02:01

Hej alla sailguidister!

Tja, vad kan man säga, det ser ut som att man blir en båtägare igen. Hur kom det sig? Efter några års paus började jag litet kolla på båtar under en längre sjukledighet. Och ganska snart blev det allvarligare och slutade med en grundlig analys av begagnadmarknaden i Sverige och i Finland. En viktig faktor var att båtarna är så billiga åtminstone om man jämför med läget för 5-10 år tidigare. Sen råkar vi ha kvar pengarna som vi fick när vi sålde Firsten för några år sen. Med dessa pengar får man ganska mycket båt i dagens läge.

Min första fråga är då, eftersom jag har kollat marknaden genom blocket i Sverige och nettivene i Finland, om någon tycker att jag går miste på viktig information på några andra båtsajter (i Sverige) och vilka dessa då skulle vara?

Detta betyder inte att jag skulle anse att båtägandet är speciellt rationellt, nej, tvärtom. Det var en lättnad att slippa alla båtgöromäl och betala alla möjliga avgifter som medföljer av att ha segling som hobby. När semestern började körde man till båten seglade två veckor och lämnade in båten efter en timmes städning. Och samma sak en veckoslut på våren och hösten. Enkelt och bekvämt. Jag rekommenderar detta till alla som någonsin tycker att det är jobbigt att äga båt som för det mesta står vid bryggan eller på land (för att attackeras av strormvindar). Men jag är då tydligen inte en sån person som är kapabel att värdesätta bekvämlighet och enkelhet tillräckligt. Av allt att döma.

Nåh, jag tänker ändå agera motströms genom att varva ner. Ganska många sailguidister har här försäkrat att seglare under årens lopp nödvändigtvist behöver/vill ha en allt större båt. Detta trots att barnen, som rymdes i den lilla båten, är utflugna. Just därför tycker jag inte att vi inte behöver någon större båt. Dessutom rymdes det inte heller mera en fem personer i vår hyrbåt (Hanse 342) fast den var kolossal till sina yttre mått (se bilden nederst). Ingen fiffig layout på den båten men ganska billig var den (privathyrd). Men nu tycker jag alltså att vi kan använda följande 3-4 säsongens hyrpengar till att köpa en liten eller medelstor segelbåt. Och sen sälja den om arragemanget eller båten inte är tillfredsställande.

Därav kommer det första villkoret för köpet. Båten måste vara i skick: snygg och hel i skrov och i innanmätet och åtminstone motorn eller seglen av nyare modell, gärna båda. Vad beträffar båtmärken har jag, med hjälp av sailguides faktasidor och - måste medge - Gelin båtbibel, vaskat fran följande vinnare:

Dixie 27
Maxi Magic
Albin 78
Omega 28
NF
Shipman 28
H 30 Netta
Finnexpress 83
Linjett 29/30
Nordship 808 (?)

Mina huvudkriterier var följande. Att båten är tillräckligt styv (viktigt: pojken avskyr krängning och jag tycker heller inte själv att det är trevligt när sakerna börjar flyga omkring). Att båten har partialrigg (och gärna utan backstag). Att det finns 5 kojer varav en kring 2 meter. Att det finns en separat toa. Att det finns någorlunda ståhöjd (>170). Att sittlådan är rymlig och att man kan sitta på sargarna (där föll t.ex. Ohlson/Winga 29). Att det finns sidodäck (eller vad de nu kallas för) att gå på. Att spisen ligger nära ruffluckan. Och sen vill vi gärna ha mantåg och vajrar.

Priset? Över 100 lapp vill jag gärna inte gå om det inte är en perfekt båt med allt förnyad. Men det behöver man knappast göra. Köparens marknad nu. En del av listans båtar är klart billigare och en del litet dyrare (i begärt pris). Jag är litet förtjust i Dixie men också i Maxi Magic men å andra sidan i Linjetten (masthead dock). Några av båtarna uppfyller inte alla kriterier men helheten (skicket+utrustningnivån) avgör.

Jag vänder mig nu till er segelbåtskonossörer för åsikter speciellt beträffande listans båtar men också om båtar som jag kanske missat och även gärna för funderingar kring temat båtens storlek samt att äga eller hyra båt.
Purjehdus 2011 Sylvia 034 pieni.jpg
MVH
Kaj

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Återfall till ägande

Inlägg av AndersGustafsson » tor 27 mar 2014, 07:40

Mina huvudkriterier var följande. Att båten är tillräckligt styv (viktigt: pojken avskyr krängning och jag tycker heller inte själv att det är trevligt när sakerna börjar flyga omkring). Att båten har partialrigg (och gärna utan backstag). Att det finns 5 kojer varav en kring 2 meter. Att det finns en separat toa. Att det finns någorlunda ståhöjd (>170). Att sittlådan är rymlig och att man kan sitta på sargarna (där föll t.ex. Ohlson/Winga 29). Att det finns sidodäck (eller vad de nu kallas för) att gå på. Att spisen ligger nära ruffluckan. Och sen vill vi gärna ha mantåg och vajrar.
Jag kan svara för NF... Definiera styv och jag begriper inte hur du skall kunna segla utan krängning :) En NF kränger en del om man inte revar i tid. Partialrigg har den,med backstag. Du har tre 2m kojer och en förpik som rymmer två barn/kortare personer. Separat Toa finns. Du har ståhöhd för en kort person hela vägen :) Samt ståhöjd i pentry med luckan öppen. Sargarna är inte bekväma att sitta på men sittbrunnen är mycket rymlig. Det finns sidodäck. Spisen är nära luckan.

Notera dock att många NF sålts som halvfabrikat så utseendet på inredningen kan variera.

Kolla in: http://www.nfseglare.com/?page_id=1225
PentryJuni2012s.JPG
NF med U-kök och kakel
Kylbox.jpg
Plats för kylbox
Sittbrunn.JPG
Sittbrunnen
Se även denna utmärkta sida
/Anders G

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » tor 27 mar 2014, 09:47

NF har ett relativt starkt klassförbund. Se mer på http://www.nfseglare.com. Klassförbund är bra då man kan få hjälp och goda råd från likasinnade.
De finns även på Facebook för konkreta frågor.

Av de andra båtarna... Linjetten kanske du kan hitta ett partialriggat exemplar av om du har tur. Dock mindre sittbrunn än NF. Alibin 78 är också trevlig tycker jag. Omega 28 har liten sittbrunn - annars jämförbar med NF, Shipman 28 är en pråm i jämförelsen. Det som talar mot NF i den här uppräkningen ser jag som ruffhöjden (ca 175 på en vanlig NF, bättre på nya NF) och ev svårt hitta fint exemplar.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » tor 27 mar 2014, 12:07

Jo, vi funderade på en Linjett vi med, men det blev en prisfråga, dvs den Linjett 32 vi såg på hade för högt utgångspris, kombinerat med att det behövdes en del arbete.

Som jag ser det kan man angripa det hela på två sätt: 1) Bestämma sig för en båttyp och sedan leta objekt. 2) Ha litet lösare ramar och se runt vad som finns.

NFar kan fås relativt billigt, men kvaliteten kan variera.
/Anders G

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tor 27 mar 2014, 12:50

Listan ser misstänkt ut den jag själv hade en gång i tiden, lägg bara till Maxi 777, Sunwind 26 och Aphrodite 25 så är den i närmast komplett.

För egen del kokade jag ner den till Albin 78 och Dixie 27, de tilltalade mig bäst. Det blev sedan en Dixie 27, och kompisen köpte senare en Albin 78. Jag har därför ganska bra koll på skillnaderna mellan dessa.

Albin 78:
+ Bättre ståhöjd
+ Fler exemplar
+ Varvsbyggd
+ Bra konstruktör, bra konstruktion
+ Enkelt, men ärligt byggd
+ Går att köpa dynsatser, sprayhoods mm som passar direkt
- Toaplaceringen, gillar inte att skita bland dynorna
- Pentryt som man kliver på
- Vanligt m läckage kring mastfot och mantågsstöttor upptäckte jag...

Dixie 27:
+ Jag gillar sittbrunnen mer
+ Toaplaceringen
+ Gillar layouten mer, fler finurliga luckor och fack
+ Mer lättrimmad rigg, slankare mastprofil
- Man måste malla i stort sett allt för att det skall passa, ingen "standardbåt"
- Självbygge. Försök att hitta en välbyggd inredd m den inredningssats man kunde köpa till, eller i alla fall en välskruvad
- Ingen skjutlucka i ruffnedgången (som standard, vissa är ombyggda...)

Båtarna seglar lika bra, lika snabbt. Vi pratar om småmarginaler här, det är skeppare och beslut som avgör vem som är snabbast när vi är ute tillsammans i varsin båt. Albins sittbrunn är djupare, jag gillar den grunda brunnen och att sitta på sargen när jag seglar. Jag ska också lägga till att jag gillar att min båt ÄR ett självbygge. Jag kan ta bort, lägga till och bygga om hur jag vill - så länge jag gör det bra sabbar jag inget "originalutförande"

NF tittade jag på, ett par stycken billiga/äldre. De var låga invändigt och jag tyckte sittbrunnen var för bred, så det blev inga affärer, även om det var nära vid ett tillfälle.
Maxi 777 har Maxi 77:an alla fördelar, fast en "riktig" rigg som gör den till en riktigt fin seglare.
Någon FinnExpress lyckades jag aldrig hitta till salu.
Shipman 28 brukar jag tampas med i klubbseglingarna. Vi går väldigt jämt. Jag gillar den otroligt mycket - förutom dinettlösningen som jag inte gillar alls. Ser bra ut på papperet, men eftersom skrovet äter upp benutrymme i den inre sittplatserna gillar jag den inte.
Omega 28 tittade jag på vid ett tillfälle, men fick ingen känsla för den riktigt, kan inte sätta fingret på vad det var...
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 27 mar 2014, 14:18

En krass synpunkt: Efter att Kaj diagnosticerat sig själv med underhålls- och reparationsfobi, så är ju "rätt båt" den finaste, mest uppdaterade och välskötta båten på listan. Sedan är ju ingen av dem precis "ny" så den enskilda båtens skick får ju avgöra. Om mina preferenser om själva båten får råda, så skulle jag ändra listan så här:

Omega 28, därför att den är snygg, har blyköl och modern rigg (modern, i betydelsen "storseglet är just ett storsegel"
Shipman 28, mest för en sådan har jag haft... :mrgreen: Hittar man en av de senaste årsmodellerna (alla är "gamla") som är uppdaterad är det framförallt en snygg båt. Dinetten får man bestämma om man gillar, men min hade extraskivan till bordet, och därmed var dinetten ingen trängselfråga. Innerplatserna är mest för barn.
Linjett 29/30 är ju mycket väl ansedda båtar. Kan du hitta en fin sådan är det ju troligen den båt jag skulle skynda mig att köpa om jag ville ha den, den lär försvinna snabbt.
Bubblare: Dixie 27, mest för att den är rätt snygg för att vara en 70-talsbulle. Nu har Peter K talat väl om den, men den fanns på min egen lista äver båtar man kunde tänka sig, då den var mer aktuell. Men PeterK:s modell var inte den enda, den tappar litet charm då den blir "konventionell" i sittbrunnen (jag tror att Peter K har tvåbadkarsmodellen).
Bubblare 2: Maxi Magic är sportigare än vad man kanske tror i förstone. Den lutar kanske en del, men är ändå en båt jag skulle titta på. Den förefaller vara modernare än sina systrar från tiden, i alla fall visuellt.

Men, givet att latmasken skall ha sitt, så skulle jag rent allmänt välja: Blyköl, för då slipper jag slipa rost, fraktionsrigg, så jag kan segla med liten eller ingen (aktiv) besättning, en båt som har vit gelcoat, en ny eller nästan ny inombordare och nya segel. (Jag skulle inte värdera Honda bensin-inombordaren med drev som fanns på den tiden till en enda krona, tvärtom.) Sedan skall båten vara välskött och så skall jag tycka att båten är både snygg och välplanerad inuti, för jag vill varken måla, limma om takmatta eller renovera/bygga om...

Och den båten, oavsett märke och modell får man leta efter, och inte tveka då man får korn på den.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tor 27 mar 2014, 16:57

Peter K har en Dixie 27, som ju har konventionell sittbrunn, till skillnad mot tvåbadkarsmodellen som jag inte tror funkar så bra i hamn, hur i helskotta sitter man och äter nygrillat med familjen i en sådan..? Dessutom har "Dixie utan 27" motor i förpiken. Bra för vikt, mindre bra om man skall ha barn sovandes där under gång (vilket jag ofta har)
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 27 mar 2014, 19:39

Peter_K skrev:Peter K har en Dixie 27, som ju har konventionell sittbrunn, till skillnad mot tvåbadkarsmodellen som jag inte tror funkar så bra i hamn, hur i helskotta sitter man och äter nygrillat med familjen i en sådan..? Dessutom har "Dixie utan 27" motor i förpiken. Bra för vikt, mindre bra om man skall ha barn sovandes där under gång (vilket jag ofta har)
Jag tror man har det nygrillade på mellanrummet. Jag tyckte (då) att den tvådelade brunnen var en poäng. Men kanske inte lika mycket i hamn.

Men tack för att påminna om skillnaden mellan Dixie och Dixie27. Blykölen är nog den största fördelen i så fall, jag minns nu att du också berättat att det är fraktionsrigg på den senare modellen.
Anders S

Göran A
Platinamedlem

Inlägg av Göran A » tor 27 mar 2014, 22:08

Har ägt Dixie och Albin 78 och sedan några år tillbaka äger jag en Maxi Magic och mina högts personliga åsikter om båtarna är:
Dixie, eller Dixie 27 som den heter efter den ändrades till 7/8 dels rigg (nåja, vill minnas att man ökade masthöjden lite och fick på det sättet ett lite större storsegel ung som när Maxi 77 blev 777). Däremot flyttades motorn akterut med S-drev och inredningen ändrades radikalt samt sittbrunnen blev mer konventionell.
Tycker att den nya 27:an blev en riktigt trevlig båt men tyvärr saknar den skjutlucka (som Maxi 77:an). För egen del ägde jag den äldre modellen med MH-rigg under ganska kort tid. Orsaken att jag sålde den var att det var ett hemmabygge och man tror att man kan fixa till det mesta, men orken tröt så den såldes.
Skulle dock kunna tänka att äga den nya 27:an med en proffsig inredning.
Albin 78 seglade jag flera år och tyckte framförallt om seglingsegenskaperna, speciellt på kryss. Med en 110% fock så är höjdtagningen och farten mycket bra. Relativt rymlig invändigt, mycket beroende att man inte har vare sig garderob eller toalett midskepps. Stor och fin sittbrunn gör att man känner sig säker. Går man på båten i hamn märker man att den rör sig mycket mer än många andra båtar i samma storlek.
Senaste större båt (nåja) var en Comfortina, men då seglingen nu för tiden blir dagssegling och några få övernattningar ville ja ha en lättmanövrerad båt med hyfsad fart och då blev det en Maxi Magic. Ägde också en Magic under -80 talet och seglade utanför Hallandskustet med ganska grov sjö och var förvånad hur sjövärdig båten var för att inte vara större. Seglignsmässigt är den mycket enkel att hantera med självslående fock ( har skaffat nya segel med större akterrundor så segelytan ligger mellan fock/genua).
Tycker sittbrunnen är bra med låga kanter (som Dixie 27), då man lätt rör sig mellan däck och sittbrunn. Båten ser ganska modern ut, även om man kan ha olika uppfattninging om "solbrillorna", men sikten i ruffen blir suverän.
Inredningen är ganska enkel, men praktisk. Separat toalett (till skillnand från Albin 78:an) uppskattas. Nedgången via kylboxen tycker jag är både ranglig och alldeles för långt steg, men kan ganske enkelt fixas.
Utgår att du skall ha en med inombordsmotor för jag skulle inte vilja hänga utanför akterspegeln och försöka dra igång en triskande utombordare.
Så jag skulle rekomendera en Magic och gör väl som de flesta andra och föreslår den båt man själv har.
Är det något specifikt du undrar över ang båten så hör av dig. Bor du på västkusten bjuder jag på en provsegling.

/Göran A

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tor 27 mar 2014, 22:09

Blykölen och mastheadrigg är på den tidigare modellen med "rejsingsittbrunn", den senare har partialrigg (9/10-del märkligt nog), konventionell sittbrunn, järnköl. Den senare är dessutom plastad på varv, medan den tidigare (utan 27) är plastad av byggarna.
För att jönsa till det ytterligare finns de tidigare med partialrigg, och den kallades tidigare Dixie 7/8. Med 9/10-delsrigg, då...
Solklart. 8)
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 28 mar 2014, 08:00

Peter_K skrev:Blykölen och mastheadrigg är på den tidigare modellen med "rejsingsittbrunn", den senare har partialrigg (9/10-del märkligt nog), konventionell sittbrunn, järnköl. Den senare är dessutom plastad på varv, medan den tidigare (utan 27) är plastad av byggarna.
För att jönsa till det ytterligare finns de tidigare med partialrigg, och den kallades tidigare Dixie 7/8. Med 9/10-delsrigg, då...
Solklart. 8)
Nu har ju frågan om hemma- eller fabriksplastning inte med inte med specifikt Dixie att göra, men det tål kanske att påminnas om att en stort antal mindre båtmodeller och även litet större, plastades i självbyggarlador på diverse industriområden under 70-talet. Det här innebar att grundkvaliteten på "ägarlaminerade" skrov kan variera ordentligt. Framförallt kan varianser i temperatur och övervakning av härdningen varierat och har man byggt med trä (damm!) i samma rum som plastningen kan det finnas en del skräp i plasten. Att skrovet är plastad i en riktig plastfabrik och i litet större serier är rimligtvis något som bör vara en fördel. Liten serie och/eller där båten kan vara "självbyggd" hela vägen från jungfrulig matta och polyester, så skall man kanske kosta på ett besiktningsmannautlåtande avseende plastningskvaliteten ? I vart fall är det ett bra tecken om en sådan båt är fri från osmos(*), inte har stjärnsprickor runt vant/stag-infästningar, kölinfästningar, roderlagringar, eller skäddan eller oförklarliga ut- eller inbuktningar i jämna delar av skrovet.

(många båtar har behandlats "i onödan", så "nyligen epoxybehandlad" behöver inte bero på att båten är eller har varit problematisk)
Anders S

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » fre 28 mar 2014, 09:40

Anders S skrev:
Peter_K skrev: Blykölen och mastheadrigg är på den tidigare modellen med "rejsingsittbrunn", den senare har partialrigg (9/10-del märkligt nog), konventionell sittbrunn, järnköl. Den senare är dessutom plastad på varv, medan den tidigare (utan 27) är plastad av byggarna.
Solklart. 8)
Nu har ju frågan om hemma- eller fabriksplastning inte med inte med specifikt Dixie att göra, men det tål kanske att påminnas om att en stort antal mindre båtmodeller och även litet större, plastades i självbyggarlador på diverse industriområden under 70-talet. Det här innebar att grundkvaliteten på "ägarlaminerade" skrov kan variera ordentligt. Framförallt kan varianser i temperatur och övervakning av härdningen varierat och har man byggt med trä (damm!) i samma rum som plastningen kan det finnas en del skräp i plasten. Att skrovet är plastad i en riktig plastfabrik och i litet större serier är rimligtvis något som bör vara en fördel. Liten serie och/eller där båten kan vara "självbyggd" hela vägen från jungfrulig matta och polyester, så skall man kanske kosta på ett besiktningsmannautlåtande avseende plastningskvaliteten ? I vart fall är det ett bra tecken om en sådan båt är fri från osmos(*), inte har stjärnsprickor runt vant/stag-infästningar, kölinfästningar, roderlagringar, eller skäddan eller oförklarliga ut- eller inbuktningar i jämna delar av skrovet.

(många båtar har behandlats "i onödan", så "nyligen epoxybehandlad" behöver inte bero på att båten är eller har varit problematisk)
Det där sista håller jag med om. Det lär inte vara helt ovanligt att problem istället uppstår efter en dåligt genomförd behandling.

Skriv svar