Jo men...T skrev:Kan man säja att Navionics saknar en del grundfunktioner? Eller är det så, att dom inte saknas?
![]()
Hmmm... nu blev jag fundersam.
/T
...något är i grunden fel...
Mackey
Jo men...T skrev:Kan man säja att Navionics saknar en del grundfunktioner? Eller är det så, att dom inte saknas?
![]()
Hmmm... nu blev jag fundersam.
/T
Roade mig med att gå in på Garmins hemsida och läsa användarhandböcker mm. Valde, av slump, typ 721. I användarhandboken hittade jag inga uppgifter om noggrannhet i positionsbestämmelse (men de kanske finns någonstans). I dokumentet Viktig säkerhets- och produktinformation finns varningstexten som, i korthet säger att man inte ensidigt ska förlita sig på GPS och plotter. Det finns inga uppgifter om noggrannhet.Mackey skrev:Angående varningstexter vid start av plottern kommer jag inte ihåg exakt vad det står, men i marknadsföringen av plottrar och sjökort nämns sällan eller aldrig några brister eller risker. Dessutom tycker inte jag det skulle vara ok att i en varningstext friskriva sig från allt ansvar genom att skriva att produkten visar information rätt ibland och fel ibland.
Mackey
Jag ror man skall förstå problemet rätt. Om man utgår från papperskort är det väl känt att informationen visas olika beroende på kortets skala. Vi vet också att papperskort inte alltid visar all information, och vi vet att papperskort inte heller alltid har den senaste, uppdaterade kartinformationen, även om den finns. Till sist vet vi att det fortfarande finns ett och annat grund som överhuvud taget inte finns kartlagt någonstans.Mackey skrev:Jag förstår att plottertillverkarna och/eller sjökortsleverantören vill och måste göra viss friskrivning.
En friskrivning jag aldrig kan acceptera är om man friskriver sig mot vad som visas hur, exempelvis att vissa grund visas som för djupa ibland.
Jag tycker det kan jämföras med om grunden på papperssjökort var tryckta lite olika - på samma kortnummer - så att vissa kort visar rätt och andra kort visar fel. Det skulle ingen acceptera!!!
Mackey
Det kan bero på...Mackey skrev:Jag vet att det finns många felkällor, men...
För att komma vidare så frågar jag dig Andrs S och även andra förståss.
Var tror du felet ligger om ett grund visas på rätt sätt på skärmen och ett annat grund bredvid på samma skärmbild vid samma tillfälle, vid samma förstoring visas fel.
Mackey