Baktung båt?
Baktung båt?
Hej,
Min båt är lite baktung. Vattentankar, ankarspel, batteriet mm är placerat långt bak i båten och den blir lite baktung därav. Blir det bättre seglingsegenskaper om lägger lite extravikt i fören? eller är bättre att bara låta det vara? Vill minnas att jag läste någonstans att man inte vill ha mycket vikt i fören eller aktern utan att vikten skall vara centralt placerad och det kan man ju förstå att det blir midre rörlig massa då. Men är det så att det trots allt kanske är bättre att båten är i balans och att då lite mer vikt i fören trots allt ger lite bättre seglingsegenskaper? Vad tror ni som studerat frågan?
Niclas
Min båt är lite baktung. Vattentankar, ankarspel, batteriet mm är placerat långt bak i båten och den blir lite baktung därav. Blir det bättre seglingsegenskaper om lägger lite extravikt i fören? eller är bättre att bara låta det vara? Vill minnas att jag läste någonstans att man inte vill ha mycket vikt i fören eller aktern utan att vikten skall vara centralt placerad och det kan man ju förstå att det blir midre rörlig massa då. Men är det så att det trots allt kanske är bättre att båten är i balans och att då lite mer vikt i fören trots allt ger lite bättre seglingsegenskaper? Vad tror ni som studerat frågan?
Niclas
Re: Baktung båt?
Vad har du för båt.
I en liten båt blir ju problematiken större och möjligheterna mindre.
På min havsfidra hade jag både batteri och vattentank väldigt långt fram.
Fast i princip borde man ha allt tungt i kölskrapet under masten - hur man nu skall lyckas med det.
Bara skepparn i sig är en stor belastning i sittbrunnen.
I en liten båt blir ju problematiken större och möjligheterna mindre.
På min havsfidra hade jag både batteri och vattentank väldigt långt fram.
Fast i princip borde man ha allt tungt i kölskrapet under masten - hur man nu skall lyckas med det.
Bara skepparn i sig är en stor belastning i sittbrunnen.
thallatha(alfakrull)hotmail.com
I vår Arabesque 30 vart det bättre fart när ngn lastade ner fören med sin kroppsvikt, alt vattentanken proppfull, antar att
båten är ritad för att uppföra sej mest optimalt när vattenlinjen är som på ritbordet.
Vet ni förresten vad det är för vätska i ett vattenpass?
båten är ritad för att uppföra sej mest optimalt när vattenlinjen är som på ritbordet.
Besqua skrev:I vår Arabesque 30 vart det bättre fart när ngn lastade ner fören med sin kroppsvikt, alt vattentanken proppfull, antar att
1. Det handlar ibland om våt yta när vinden är lätt. En båt som trimmas på fören lyfter ofta mycket mer yta (inte volym) från vattnet då "den står på näsan" än den yta som doppas i fören. När det går mycket sakta märks detta. Annars säger teorierna det Toaen också säger, vikt gör sig egentligen aldrig bra i en segelbåt, men om man nu har den skall den vara centralt och djupt. Så kan man stuva lätta saker i änskeppen (badbollar, fendrar, sovsäckar etc) och batterier och ankare centralt, så är det bra.
2. En vätska som inte fryser, har låg ytspänning och som har kontrast som gör att man ser den. T-sprit borde funka. Skall du göra ett slangvattenpass, ta litet glykol i vattnet, inte för frysrisken, utan för att sänka ytspänningen och öka precisionen.
Anders S
Givetvis är det rakvatten.Besqua skrev:Vet ni förresten vad det är för vätska i ett vattenpass?
Vissa vattenpass innehåller faktiskt bubbelvatten.Gaidin skrev:Givetvis är det rakvatten.Besqua skrev:Vet ni förresten vad det är för vätska i ett vattenpass?
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970
Fast bara i Göteborg.Gaidin skrev:Givetvis är det rakvatten.Besqua skrev:Vet ni förresten vad det är för vätska i ett vattenpass?
-- man kan ha fler hobbies än segling --
http://www.greatnorthern.se
http://www.greatnorthern.se
Intressant tråd.
Jag har installerat ett s.k. prestandamätsystem i min Y40:a med vars hjälp jag i realtid kan följa med hur båten beter sig. Med detta har jag kommit fram till att båtens rörelsecentrum är alltför långt bak, typiskt lite bak om S-drevet. Då båten har bred akter leder detta (och en ökad pitchvinkel) till att våtytan akterut ökar, vilket ju begränsar möjligheterna att öka farten.
Funderar nu på vilka möjligheter jag har att minska pitchvinkeln och flytta rörelsecentrum framåt. Besättningen kan givetvis flytta sig en eller kanske t.o.m. två meter framåt. Dessutom kunde man kanske minska vikten i båtens akter genom att bl.a. flytta värmaren, gasolflaskan, ankaret, ankarkätting, tågvirke och batteribanken framåt. Dieseltanken, som är rätt långt bak kunde ev. också flyttas, men bör (så länge den finns här) inte vara helt fylld under kappsegling. Ultimat skulle man kunna göra ett nytt roder av kolfiber vilket ytterligare kunde minska vikten med 20-30 kg i aktern. Även metallratten kunde bytas ut till en kolfiberratt.
Alternativt kunde man skaffa en tung ankarkätting till ankarboxen längst fram och/eller fylla vattentankarna under förpikskojen, vilket ju inte är bra i gropig sjö då tröghetsmomentet i långskeppsled ökar. I smult vatten är dock problemet inte lika stort.
Mvh,
Chrisse
Jag har installerat ett s.k. prestandamätsystem i min Y40:a med vars hjälp jag i realtid kan följa med hur båten beter sig. Med detta har jag kommit fram till att båtens rörelsecentrum är alltför långt bak, typiskt lite bak om S-drevet. Då båten har bred akter leder detta (och en ökad pitchvinkel) till att våtytan akterut ökar, vilket ju begränsar möjligheterna att öka farten.
Funderar nu på vilka möjligheter jag har att minska pitchvinkeln och flytta rörelsecentrum framåt. Besättningen kan givetvis flytta sig en eller kanske t.o.m. två meter framåt. Dessutom kunde man kanske minska vikten i båtens akter genom att bl.a. flytta värmaren, gasolflaskan, ankaret, ankarkätting, tågvirke och batteribanken framåt. Dieseltanken, som är rätt långt bak kunde ev. också flyttas, men bör (så länge den finns här) inte vara helt fylld under kappsegling. Ultimat skulle man kunna göra ett nytt roder av kolfiber vilket ytterligare kunde minska vikten med 20-30 kg i aktern. Även metallratten kunde bytas ut till en kolfiberratt.
Alternativt kunde man skaffa en tung ankarkätting till ankarboxen längst fram och/eller fylla vattentankarna under förpikskojen, vilket ju inte är bra i gropig sjö då tröghetsmomentet i långskeppsled ökar. I smult vatten är dock problemet inte lika stort.
Mvh,
Chrisse
Då bör du givetvis trimma om, hellre än att barlasta. En lätt båt är oftast en totalsnabb båt. En sak som ökar om man barlastar båten är ju utöver tröghetsmomentet (mer motstånd mot stampning) deplacementet och massan i båten, vilket straffar sig hela tiden (mer våt yta, mer undanträngd vattenhåla, mer vågmotstånd etc etc) och vid accelerationer. Anlita då hellre en fetare besättning, som dels kan göra nytta på fördäck, dels kan hänga. Eller, som du är inne på, kommendera fram de du har på däck. Att börja med att flytta de tunga grejor du har till någonstans strax framför rörelsecentrum och så långt ner som möjligt är det allra bästa. Sedan finns det också en annan aspekt, och det är de hydrodynamisk lyftkrafter du kan tillgodogöra dig då båten gör god fart. De påverkar (under fart) var centrum för den undanträngda vattenhålan hamnar, och därmed ändras båtens rörelsecentrum med farten.Chrisse skrev:Intressant tråd.
Mvh,
Chrisse
Anders S
Glyk-ål som Anders S föreslår ska man akta sig för.andres skrev:Fast bara i Göteborg.Gaidin skrev:Givetvis är det rakvatten.Besqua skrev:Vet ni förresten vad det är för vätska i ett vattenpass?
Mackey