Kortkopiering

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
tidow
Guldmedlem

Kortkopiering

Inlägg av tidow » sön 02 feb 2014, 20:57

Nu börjar det dra i båttarmen. Nu kan man skönja ljuset i tunneln. Snart är det vår.

Jag har köpt en plotter som erfodrar Navionics Micro-SD kort.
Nu är det så att jag har redan ett Navionics Gold SD och behöver lite hjälp av hjärntrusten ute i cyberrymden.

Min undran är, om det går att kopiera det till ett Micro-SD, utan att förstöra "orginalet" och om det överhuvudtaget är möjligt.

Annars är det ytterligare 1500:- som skall ut. Känns onödigt när jag redan har ett gällande kort, dock fel strolek.
Tim

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Re: Kortkopiering

Inlägg av Fredrik » sön 02 feb 2014, 21:24

Jag kan inte svara på om det nya kortet kommer att fungera i din nya navigator, men om du vill göra en identisk kopia av det gamla minneskortet rekommenderar jag programmet "WinHex", http://www.x-ways.net/winhex/

Med det programmet kan du kopiera över det gamla SD-kortet till din dator och sedan till det nya SD-kortet. Programmet kopierar data bit-by-bit, så kopian blir helt identisk med originalet.

Programmet kan också vara bra för lite allmän säkerhetskopiering av andra saker. Håll tungan i rätt mun bara, det är lätt att man råkar skriva över sin C: eller så om man trycker på fel knapp...
X-342 SWE 18 "Kexet"

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » mån 03 feb 2014, 16:30

Det beror lite på när du köpte ditt första SD-kort. De äldre korten angavs vara helt skyddade, och att de skadades när / om man kopierade. Det stämde iofs inte, men å andra sidan är det få som fått kopian att funka i navigatorn.

Den senare generationen anges vara uppdateringsbar av användaren själv. När man köper nytt kort får man samtidigt en pren på 1 års fria uppdateringar. Men det är väl klart att Navionics byggt in något skydd.

Så generellt går det inte.

Du kan ju prova med att ta upp det med en Navionicshandlare, de skall ha utrustning för att ta nya kort. Men det är svårt att se att Navionics eller handlaren skulle se någon egentlig affär i att kopiera över ditt kort till ett microSD-kort.

Så, tyvärr.

/J

Sommar
Rookie

Inlägg av Sommar » mån 03 feb 2014, 22:01

Vet inte om det är till hjälp, men min Garmin har jag för mig har ett system för kopieringsskydd där du knyter kartan/sjökortet antingen till själva GPSen (med ett unikt tillverkningsnummer) eller till minneskortet (som också har ett unikt tillverkningsnummer).
På det sättet kan man välja att låsa kartan till GPSen och kopiera hur många säkerhetskopior man vill (som fortfarande bara kan användas av den unika GPSen) eller låsa kartan till minneskortet och använda kartan i valfri GPS.
Ganska smart men ger en del beslutsångest.

Mitt förslag är att du provar att kopiera kartan till en nytt kort (kanske både utan och om det inte fungerar med winhex). Kolla med återförsäljare är inte heller någon dum idé.

(jag får lägga in en liten reservation för att jag minns fel för jag hittar för nuvarande inte källan till mitt påstående...)

/Lasse

tidow
Guldmedlem

Inlägg av tidow » tis 04 feb 2014, 14:54

Om jag nu provar, är det någon som har en uppfattning om hur stort kort (GB) jag behöver köpa för att Navionics gold small 5G483S2 som omfattar Strömstad - Halmstad - Skagen - Vänern - Vättern, skall få plats.
Tim

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem

Inlägg av Mackey » tis 04 feb 2014, 15:32

Jag har uppdaterat mitt Navionics-kort i datorn och då kan man se hur stort kortet är och hur stor plats filerna tar precis som på vilket lagringsmedia som helst. Sätt i kortet och kolla, men aktivera skrivskyddet för säkerhets skull.

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Skriv svar