Revtrassel

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Revtrassel

Inlägg av thomask » mån 07 okt 2013, 18:41

trassel.jpg
Nu åker båten upp imorgon, så jag har hela vintern på mig att få till något seriöst på detta jäkla revtrassel som var som på bilden när jag köpte båten.
Gillar egentligen inte att ha massa snöre som hänger överallt. (Motorbåt?)
Jag har revkrokar vid mast, som jag tänkt behålla, så det räcker med att kunna straffa akterliket snyggt/enkelt/säkert. Bak i bommen finns endast en rulle.
"Singelrev-system" ska jag (nog) inte ha.

Lättast kunde kanske vara att utnyttja bomuthalet med en schackel och snabbt koppla om det till revöglan, och extra tamp runt bommen ??
Alt2, såga upp bakändan på bommen och OM det går ha en extra trissa för rev, och ta ut tampen lite längre fram på bommen och låsa tampen i en knap??
Alt3, Stanna hemma när det blåser.
Finns det någon lösning med två trissor i bomnocken som går att använda på en sån bom?

/Thomas

Peter_K
Diamantmedlem

Re: Revtrassel

Inlägg av Peter_K » mån 07 okt 2013, 18:54

Jag har två trissor i bomnocken, och en revrad. Har ett snöre till främre revet och ett till aktre. Enkelt, och fungerar bra. När seglet är hissat hänger inga snören, när det ligger på bommen lägger jag linorna under stropparna.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 07 okt 2013, 22:00

thomask skrev: Finns det någon lösning med två trissor i bomnocken som går att använda på en sån bom?
/Thomas
Det kan nog finnas: http://www.benns.se/fallbox-dubbel-lina ... c-108.aspx
Anders S

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Inlägg av thomask » tis 08 okt 2013, 06:25

Perfekt! får jag ner en sån i bommen, så blir jag av med alla linor som hänger på utsida, Och ett rev som Peter har, räcker säkert med. Boxen var kanske lite stor, men man skulle ju kunna tillverka en själv.
Kommer att få en himla massa hål "över" på bommen där trissor o annat suttit, Finns det någon typ tunn plåt/dekal man kan limma över?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 08 okt 2013, 07:06

thomask skrev:Perfekt! får jag ner en sån i bommen, så blir jag av med alla linor som hänger på utsida, Och ett rev som Peter har, räcker säkert med. Boxen var kanske lite stor, men man skulle ju kunna tillverka en själv.
Kommer att få en himla massa hål "över" på bommen där trissor o annat suttit, Finns det någon typ tunn plåt/dekal man kan limma över?
Ha inte för bråttom. Att ha revlinorna på utsidan må kännas knepigt och "slarvigt", men om du sätter in ett dubbelt uttag kan ju blocken du har vara "reserv" - de stör ju inte mycket om de är i beredskap men oanvända. När (om) du sedan tar bort dem är en vanlig popnit i aluminium tillräckligt för att fylla igen hålen. Glöm inte att knacka ur splinten - den rostar !

När det gäller ett eller två rev är det svårt att råda. Det knepiga med ha det "i beredskap" brukar vara att dra i revlinan den dag (eller natt!) du behöver rev nr 2. Men då får man kanske ta ner seglet, fästa det med rev nr 2 och sätta det igen. Jobbigt, men allt är jobbigt när man (på riktigt) behöver bottenreva.
Anders S

M.A.C.
Silvermedlem

Inlägg av M.A.C. » ons 09 okt 2013, 08:33

Ytterligare alternativ är att göra ett hål i bommen framför det utanpåliggande blocket och låta linan gå in i bommen, förutsatt att det finns plats att ta ut linan i framkant bommen.

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Inlägg av thomask » fre 11 okt 2013, 19:42

Är det någon som sett en fallbox med mindre diameter, typ 50-60mm? Annars får jag tillverka en själv.
Min bom, är för smal/ för lite plats för 70mm.

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Inlägg av thomask » fre 11 okt 2013, 19:42

Är det någon som sett en fallbox med mindre diameter, typ 50-60mm? Annars får jag tillverka en själv.
Min bom, är för smal/ för lite plats för 70mm.

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem

Inlägg av Mackey » sön 08 dec 2013, 16:25

Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Anders B
Guldmedlem

Inlägg av Anders B » sön 15 dec 2013, 17:02

Om du har plats mellan trissan till uthalet och skothornstravaren i bakre läget, så kan du montera en enkeltrissa till i samma linje som bomliksrännan. Ytterligare ett alternativ är att ta bort den trissa du har och montera ett ändbeslag med två inbyggda trissor bredvid varandra. Jag brukar klista Al-tejp över gamla hål i master och bommar. Man klipper ut en liten rund bit, tvättar av Al-bommen och klistrar fast. Om du av misstag nångång punkterar den, så klistrar du på en ny. Lite små hål här och var har ingen betydelse för hållfastheten. Det enda ställe på bommen som du måste tänka till när det gäller hållfastheten är vid kickfästet.

Skriv svar