Åsikt om solcell
Åsikt om solcell
Det finns nog många här som är duktigare på solceller än vad jag är.
Vill gärna ha synpunkter på denna, både för och emot.http://www.aliexpress.com/store/product ... 93473.html
Vill gärna ha synpunkter på denna, både för och emot.http://www.aliexpress.com/store/product ... 93473.html
Re: Åsikt om solcell
Vet inget m denna. Undrar däremot vem som ev säljer den i Sverige.
Verkar ju ha väldigt bra flex för enkel montering.
Sail On !
Sail On !
Jag vet ingenting om just den nämnda panelen men jag skulle vilja lyfta frågan lite till:
Hur mycket laddar en solcellspanel egentligen? Jag menar -hur många amperetimmar blir det under en vanlig sommarvecka då båten ligger still i sin hemma hamn? Och inga teoretiska beräkningar nu utan verkliga siffror.
Jag har en känsla (vilket inte är en sanning!) av att många köper en solcellspanel och sedan monteras den på ett passande ställe (den ska sitta så öppet som möjligt men samtidigt inte vara ivägen för något) på båten i förvissning om att man ska få ut dom t.ex utlovade 2 Amp från arrangemanget. Glad i hågen räknar man snabbt ut att 2 Amp x 8 timmar x 5 dgr blir 80 Ah vilket räcker mer än väl för den förväntade förbrukning under helgen. Men hur ser det ut på riktigt? Hur många dagar i veckan är det tillräcklig sol? Hur optimalt sitter panelen monterad? Hur många Ah får man egentligen ut?
Jag har haft solcellspaneler monterade på de båtar jag haft sedan mitten av 80-talet och tyckt att det hjälpt till att hålla batterierna laddade. På den nuvarande båten har jag ingen solcellspanel men tycker fortfarande att mina batterier är bra laddade. Det är därför jag ifrågasätter nyttan av solceller. Sedan finns naturligtvis en miljöaspekt på det hela, om man verkligen kunde nyttja gratisenergin uppifrån skulle mycket vara vunnet.
Hur mycket laddar en solcellspanel egentligen? Jag menar -hur många amperetimmar blir det under en vanlig sommarvecka då båten ligger still i sin hemma hamn? Och inga teoretiska beräkningar nu utan verkliga siffror.
Jag har en känsla (vilket inte är en sanning!) av att många köper en solcellspanel och sedan monteras den på ett passande ställe (den ska sitta så öppet som möjligt men samtidigt inte vara ivägen för något) på båten i förvissning om att man ska få ut dom t.ex utlovade 2 Amp från arrangemanget. Glad i hågen räknar man snabbt ut att 2 Amp x 8 timmar x 5 dgr blir 80 Ah vilket räcker mer än väl för den förväntade förbrukning under helgen. Men hur ser det ut på riktigt? Hur många dagar i veckan är det tillräcklig sol? Hur optimalt sitter panelen monterad? Hur många Ah får man egentligen ut?
Jag har haft solcellspaneler monterade på de båtar jag haft sedan mitten av 80-talet och tyckt att det hjälpt till att hålla batterierna laddade. På den nuvarande båten har jag ingen solcellspanel men tycker fortfarande att mina batterier är bra laddade. Det är därför jag ifrågasätter nyttan av solceller. Sedan finns naturligtvis en miljöaspekt på det hela, om man verkligen kunde nyttja gratisenergin uppifrån skulle mycket vara vunnet.
Kul med lite åsikter. Om jag köper den så blir det direkt från kina på nätet. Den är på cm i storlek för att kunna ligga på däck i skapligt soligt läge.
Helt ovetenskapligt, men ändå: Jag har en 50W (nominellt) solcell som jag haft i fyra år (på det femte), dvs "Jag köpte då det var dyrt". Denna ligger platt på luckgaraget, och skuggas ofta(st?) av bommen, alltså en pragmatisk placering med som inte maximerar utbytet på något sätt. Den är kopplad via en konverterande regulator (den där sorten som alla älskar att hata, "för den kokar batterierna") och det enda observation jag egentligen kan stå för är att jag numera sällan behöver ladda via landström.
Men, jag har kombinerat solcellen med ledlampor, jag har inget emot att använda motorn, slösar inte på ström "i onödan" (men har alla navgrejor man kan tänka sig igång). kylen går hela tiden, och det verkar i alla fall gå runt på ett hyfsat sätt. Så var det inte före solcellens tid. (Men inomhusbelysning är ju heller inte den tyngsta posten sommartid i Norden.) Vill jag skrota den? Nej. Skulle jag köpa en ny? Ja, absolut, särskilt till Kinapriserna som gäller nu. Därmed inte sagt att man måste importera själv, om man inte tycker sådant är ett kul hobbyprojekt. Det finns en hel del säljare som håller bra priser (kanske är de hobbyimportörer?).
Men, jag har kombinerat solcellen med ledlampor, jag har inget emot att använda motorn, slösar inte på ström "i onödan" (men har alla navgrejor man kan tänka sig igång). kylen går hela tiden, och det verkar i alla fall gå runt på ett hyfsat sätt. Så var det inte före solcellens tid. (Men inomhusbelysning är ju heller inte den tyngsta posten sommartid i Norden.) Vill jag skrota den? Nej. Skulle jag köpa en ny? Ja, absolut, särskilt till Kinapriserna som gäller nu. Därmed inte sagt att man måste importera själv, om man inte tycker sådant är ett kul hobbyprojekt. Det finns en hel del säljare som håller bra priser (kanske är de hobbyimportörer?).
Anders S
Jag besvarar trådkapningen först.Seagull skrev:Jag vet ingenting om just den nämnda panelen men jag skulle vilja lyfta frågan lite till:
Hur mycket laddar en solcellspanel egentligen? Jag menar -hur många amperetimmar blir det under en vanlig sommarvecka då båten ligger still i sin hemma hamn?
Ja, jag håller med Anders S, solpanel funkar hur bra som helst.
Vi kommer absolut att fortsätta att använda solceller och komplettera/byta ut den vi har om det behövs.
Fakta:
2x80 Ah batteribank.
50 W solpanel på pinne i aktern som vi försöker rikta in mot solen lite halvhjärtat. Ibalnd noggrannare och iblend inte alls.
Vi går mycket sällan under halvfylld batteribank.
Jag uppskattar lite laddningar och förbrukningar, har inte mätt.
Vi seglar flera veckor i streck och går för motor max 30 minuter per dygn med 30 A originalgenerator till MD 11:an. = +15 Ah per dygn.
Plotter -12 Ah
Kompressorkyl -24 Ah
Lite radio. -5 Ah
Använder ganska mycket ljus i ruffen, men LED. -2 Ah
Någon timme dator eller surfplatta på kvällen, men ingen TV. -5 Ah
Laddar mobiler. -1 Ah
Totalt -49 Ah
Eftersom vi aldrig laddar med landström så borde solpanelen ge +34 Ah, dvs. ca 2 A under dygnets ljusa och soliga timmar.
Bra synpunkt, kan vara bra att köpa i Sverige så att man har garanti om produkten inte uppfyller vad den lovar. Det blir troligen lite dyrare, men också lite mindre riskabelt.callisto skrev: Vet inget m denna. Undrar däremot vem som ev säljer den i Sverige.
Sail On !
Jag känner inte till den aktuella panelen.Spider skrev: Kul med lite åsikter. Om jag köper den så blir det direkt från kina på nätet. Den är på cm i storlek för att kunna ligga på däck i skapligt soligt läge.
Det är troligen helt ok att köpa direkt från Kina, väldigt mycket solceller tillverkas där idag.
Något att tänka på - som jag inte vet hur det blivit med - är att EU skulle införa 40% tull på solceller från Kina. Då blir det 400 $ + moms? + frakt. Det kan vara värt att kolla upp vad slutpriset kan förväntas bli innan du beställer.
Som jämförelse kostar en 90 W trampbar. tun men inte böjlig, 3 300:- kr på http://24volt.eu/osc2/catalog/index.php?cPath=1_69
Mackey
Det där kollade jag upp. Det var så endast en mycket kort period, sedan redde det ut sig.Mackey skrev: Något att tänka på - som jag inte vet hur det blivit med - är att EU skulle införa 40% tull på solceller från Kina. Då blir det 400 $ + moms? + frakt. Det kan vara värt att kolla upp vad slutpriset kan förväntas bli innan du beställer.
Som jämförelse kostar en 90 W trampbar. tun men inte böjlig, 3 300:- kr på http://24volt.eu/osc2/catalog/index.php?cPath=1_69
Mackey
Man kan se en trend här:
På kinesiska AliBaba-liknande sajter kan man handla, räkna med tull och moms. Det blir litet billigare, och det finns alla nivåer på kvalitet. De snorbilliga är inte de bästa, men är de dyra också de bästa ? Våndor, elände, osäkerhet...
På Tradera hittar man ett antal säljare med låga priser, och förmodligen litet mindre osäkert - lågpris, 2:asortering, inte riktigt på spec - det är risken, förmodligen inte att man blir helt blåst.
Hos "opportunistfirmor" hittar man ungefär samma priser och tar samma risker som på tradera, men man kan kanske få litet mer kött på benen innan köp.
I "Fina Affären" betalar man dubbelt (minst), och får garantier, men vad det är värt när man får (minst) två "billiga" för en "dyr" kan man fråga sig.
Att man köper en kina-panel är det sannolika i alla fallen.
Anders S
Solceller tillvarkas till stor del i Kina (ca. 90 %), Tyskland, Japan och USA delar på resten av produktionen. De svenska tillverkarna har gått i KK. När det gäller solceller är det svårt att undvika att köpa kinesiska produkter även om man skulle vilja.Anders S skrev: Att man köper en kina-panel är det sannolika i alla fallen.
Vad gäller pris, risk, mm så kan man tänka olika.
Om man kan tänka sig en hårda panel så får man dem för runt 10 kr/W i Sverige idag, men inte på båttillbehörsfirmorna.
Jo, nästan ser jag nu, på Erlandssons brygga kan man köpa en 50 W panel för 678:- kr!!!
Mackey
Tack för alla svar, det hade varit perfekt om någon kunde utifrån angivna data se om den verkar ok, eller om den har brister man kan läsa av direkt.
När det gäller solcell eller inte så gällde inte frågan det, jag har haft båtar både utan och med solceller och upplever att jag klarar mig längre på min batteribank med solcell, så köp blir det, bara frågan om vilken.
Betr Kinaimport privat så är jag beredd att ta risken,har en son som handlar friskt därifrån utan större besvikelser. Det finns ingen (som jag hittat i Sverige) som får plats och som uppges vara på 100w. Inte heller någon dyrare faktiskt, men kom gärna med tips för jag kan ha missat någon.
Betr frakt så var priset inkl frakt till Sverige om länken funkade korrekt, tullen vet jag inte riktigt hur hög den kan vara, men 25% moms räknar jag med att betala.
Tulltaxan verkar svår att hitta, skyddstullen är borta på vissa fabrikat, men det verkar vara en djungel. Det jag hittat hos tullverket är att importpris inkl frakt som understiger 1300:- blir tullfria.
När det gäller solcell eller inte så gällde inte frågan det, jag har haft båtar både utan och med solceller och upplever att jag klarar mig längre på min batteribank med solcell, så köp blir det, bara frågan om vilken.
Betr Kinaimport privat så är jag beredd att ta risken,har en son som handlar friskt därifrån utan större besvikelser. Det finns ingen (som jag hittat i Sverige) som får plats och som uppges vara på 100w. Inte heller någon dyrare faktiskt, men kom gärna med tips för jag kan ha missat någon.
Betr frakt så var priset inkl frakt till Sverige om länken funkade korrekt, tullen vet jag inte riktigt hur hög den kan vara, men 25% moms räknar jag med att betala.
Tulltaxan verkar svår att hitta, skyddstullen är borta på vissa fabrikat, men det verkar vara en djungel. Det jag hittat hos tullverket är att importpris inkl frakt som understiger 1300:- blir tullfria.
[quote="Anders S"][quote="Mackey"]
Något att tänka på - som jag inte vet hur det blivit med - är att EU skulle införa 40% tull på solceller från Kina. Då blir det 400 $ + moms? + frakt. Det kan vara värt att kolla upp vad slutpriset kan förväntas bli innan du beställer
Anders S skrev:
Det där kollade jag upp. Det var så endast en mycket kort period, sedan redde det ut sig.
Vet du vad som gäller idag Anders?
Något att tänka på - som jag inte vet hur det blivit med - är att EU skulle införa 40% tull på solceller från Kina. Då blir det 400 $ + moms? + frakt. Det kan vara värt att kolla upp vad slutpriset kan förväntas bli innan du beställer
Anders S skrev:
Det där kollade jag upp. Det var så endast en mycket kort period, sedan redde det ut sig.
Ja - de stora strafftullarna (hot om 40-50 %) blev extremt kortvariga, men vilken varugrupp solceller räknas till vet jag inte. Men det kan tullen berätta. Förmodligen är det 8541 30 00 00Spider skrev:Anders S skrev:Mackey skrev: Något att tänka på - som jag inte vet hur det blivit med - är att EU skulle införa 40% tull på solceller från Kina. Då blir det 400 $ + moms? + frakt. Det kan vara värt att kolla upp vad slutpriset kan förväntas bli innan du beställer
Anders S skrev:
Efter en sällsam upplevelse (ett IT-system som heter Taric ) kan jag berätta att man kan komma hit: http://taric.tullverket.se/taric/bin/ta ... s=S%C3%B6k Litar man på sin förmåga att tolka obefintliga anvisningar i ett svagdokumenterat proffssystem, så är det 0 % tull.
Väl bekomme.
Anders S
Jag har använt Taric i många år, sämre / krångligare får man leta efter. Jag mejlade leverantören på solcellen och frågade om tulltariffnumret, spännande att se om det blir något svar.
Var nere vid båten och mätte igen. Om jag flyttar ett beslag får jag exakt 124cm vilket gör att denna passar i stället : http://www.aliexpress.com/item/100W-Fle ... o_detail_a
På lager i UK då slipper jag stöket med tull och moms. USD 313,05 blir ca 2200:- inkl regulator, har jag missat något??
På lager i UK då slipper jag stöket med tull och moms. USD 313,05 blir ca 2200:- inkl regulator, har jag missat något??
-
oceansailor
- Diamantmedlem
Kolla in det här alternativet:
http://teknikhamstern.se/index.php/solp ... panel.html
Om man skall tro "reklamen" så är den något effektivare. Storleken verkar vara något mindre än Ditt alternativ. Priset är dock ett annat. Det kostar att
hänga med i teknikutvecklingen.
http://teknikhamstern.se/index.php/solp ... panel.html
Om man skall tro "reklamen" så är den något effektivare. Storleken verkar vara något mindre än Ditt alternativ. Priset är dock ett annat. Det kostar att
hänga med i teknikutvecklingen.
Hej!
Det är ju bra att slippa tull och så har du ju betydligt starkare möjligheter att klaga om produkten är felaktig eller går sönder.
Ett par synpunkter, naturligtvis beroende på hir och var du ska montera solcellen:
1) om någon av solpanelens celler skuggas kommer panelen inte att ge mer än den skuggade cellen ger.Det kan därför vara bättre att ha två mindre celler än en stor.
2) Det framgår inte om panelen är "trampbar", tänk på placeringen.
3) Solceller blir mindre effektiva när de blir varma, har för mig att de kan tappa upp till 10 % vid 50 C (och så varma blir de) så det kan vara lönt att försöka få luftcirkulatin under cellen om det går.
Mackey
Det är ju bra att slippa tull och så har du ju betydligt starkare möjligheter att klaga om produkten är felaktig eller går sönder.
Ett par synpunkter, naturligtvis beroende på hir och var du ska montera solcellen:
1) om någon av solpanelens celler skuggas kommer panelen inte att ge mer än den skuggade cellen ger.Det kan därför vara bättre att ha två mindre celler än en stor.
2) Det framgår inte om panelen är "trampbar", tänk på placeringen.
3) Solceller blir mindre effektiva när de blir varma, har för mig att de kan tappa upp till 10 % vid 50 C (och så varma blir de) så det kan vara lönt att försöka få luftcirkulatin under cellen om det går.
Mackey