I detta är vi helt eniga. Jag menade tidigare i tråden (och menar fortfarande) att man kan köpa en vettig bärbar till att börja med, och om man känner att man behöver mer räckvidd och starkare sändare (och har ett elsystem som duger, dvs lddning och battri) kan man komplettera med en fast VHF senare. Senare behöver inte inträffa på mycket länge.stangen skrev:
Väljer man mellan den ena eller andra så menar jag bara på att man kan få lite av stationära fördelarna med en bärbar också...
VHF radio
Re: VHF radio
Anders S
Fast för att dra runt diskussionen ytterligare ett varv: för samma pris som en bärbar "med extra allt" kan man nog få en ordinär fast ( med DSC/nödanrop) OCH en minimal bärbar.Speciellt om man vaktar på "tillbud" vid mässor etc.Anders S skrev:I detta är vi helt eniga. Jag menade tidigare i tråden (och menar fortfarande) att man kan köpa en vettig bärbar till att börja med, och om man känner att man behöver mer räckvidd och starkare sändare (och har ett elsystem som duger, dvs lddning och battri) kan man komplettera med en fast VHF senare. Senare behöver inte inträffa på mycket länge.stangen skrev:
Väljer man mellan den ena eller andra så menar jag bara på att man kan få lite av stationära fördelarna med en bärbar också...
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Ja, visst är det så. Stackars oss som måste välja, jämföra och ta beslut.peterh skrev:Fast för att dra runt diskussionen ytterligare ett varv: för samma pris som en bärbar "med extra allt" kan man nog få en ordinär fast ( med DSC/nödanrop) OCH en minimal bärbar.Speciellt om man vaktar på "tillbud" vid mässor etc.Anders S skrev:I detta är vi helt eniga. Jag menade tidigare i tråden (och menar fortfarande) att man kan köpa en vettig bärbar till att börja med, och om man känner att man behöver mer räckvidd och starkare sändare (och har ett elsystem som duger, dvs lddning och battri) kan man komplettera med en fast VHF senare. Senare behöver inte inträffa på mycket länge.stangen skrev:
Anders S
Det finns minst en handhållen VHF med DSC.
HX851E Handheld DSC portable radio
från Standard Horizon
se http://www.standardhorizon.co.uk/produc ... _id=100018
för mer information.
Enligt de artiklar jag läst verkar den vara köpbar.
Observera bokstaven E i HX851E. I detta fall markerar E att den är godkänd för användning inom EU.
Om man tänker importera från ett icke EU land så bör man kontrollera om den kan / får användas
i EU.
från Standard Horizon
för mer information.
Observera bokstaven E i HX851E. I detta fall markerar E att den är godkänd för användning inom EU.
Om man tänker importera från ett icke EU land så bör man kontrollera om den kan / får användas
i EU.
xyz123
Tänk vilka snälla människor det finns här på forumet.
Här frågar man om tips och råd för ett inköp av en VHF-anläggning.
Droppar in en massa värdefulla erfarenheter. Tack alla.
Tim
Nejdå, vi är inte alls snälla. Vi försöker lura så många som möjligt att passa VHF kanal 16tidow skrev:Tänk vilka snälla människor det finns här på forumet.
så att vi kan bli räddade när vi går på grund. Ren egoism alltså!
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
-
Kalle Kula
- Diamantmedlem
xyz123 skrev:Det finns minst en handhållen VHF med DSC.
från Standard Horizon
för mer information.
i EU.
Har en 850 (föregångaren) med extra allt...kompisen har 851... Vi är båda helnöjda! Men vi har även fast monterade fullwattare med masttoppsantenn...
"Nejdå, vi är inte alls snälla..." Stämmer säkert i många fall! Vi vill bl.a. att alla med bara en bärbar VHF ser till att den kan kopplas till en bra antenn i masttoppen och att den sättas i en laddstation eller på annat kan hållas laddad hela tiden.
P.S. Icom har tydligen också en bärbar med gps och dsc. Själv har jag en fast och en bärbar. På den bärbara har jag aktuell trafikkanal, på den fasta 16 och ev. övriga kanaler av intresse.
P.S. Icom har tydligen också en bärbar med gps och dsc. Själv har jag en fast och en bärbar. På den bärbara har jag aktuell trafikkanal, på den fasta 16 och ev. övriga kanaler av intresse.
xyz123