Gammal diesel i tanken mm

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
H-437
Trogen medlem

Gammal diesel i tanken mm

Inlägg av H-437 » mån 28 okt 2013, 21:36

Har precis köpt en ny/begagnad båt med inombordare (lombardini ldw502m) monterad 05/06.
Båten har sedan dess använts lite och tanken har fyllts på år för år dvs att en del a dieseln i tanken kan vara från 06??!!.
Förre ägaren var osäker och sa att det kan ha fylts på med "macksoppa" dvs RME utblandad diesel.
Tanken sitter dåligt till och har ej ngn inspektionslucka.
Frågan är vad man ska göra.
Alt 1: Fylla upp tanken och tanka i "sta-bil" tillsats, byta grov och finfilter och hoppas på det bästa.
Alt 2: Försöka slanga ur all gammal diesel och fyll på med ny blankdiesel och tillsats samt byta alla filter.
Alt 3: Såga upp durk och tank, göra rent, byta filter och fyla på med nytt.

Vid kontroll av dieseln i glaskoppen under förfiltret såg jag inget grumligt men däremot lite vatten på botten av glaskoppen.
När jag sedan tömde ur dieseln så fans det lite svart skräp i den däremot osäkert om det bara är smuts eller dieselbakterier?

Påfyllning på tanken sitter lågt och tillopp/retur högt på tanken.

Tacksam för tips.

Kalle Kula
Diamantmedlem

Re: Gammal diesel i tanken mm

Inlägg av Kalle Kula » mån 28 okt 2013, 22:02

Hyr en filterutrustnng och kör igenom tankens innehåll...

Börja gärna med att om möjligt få ur bottensatsen, koppla filterutrustningen och låt cirkulera under en vecka... ALL skit och vatten försvinner! Jag hyrde en dylik utrustning för några hundralappar förra året! Funkade perfekt, men så är det ju proffsgrejer oxå! Var finns Du?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 29 okt 2013, 07:53

När du säger att tilloppet sitter lågt, menas det då ett internt rör inne i tanken, eller menas det en slanganslutning i botten på tanken?

Det Kalle Kula beskriver kallas på utrikiska "fuel polishing" och det är lönsamt om man har mer värde i bränslet än vad hyran kostar. Det som maskinen ("dialys för bränsle") inte kan göra är att få loss sådant som ligger kvar i tanken. Det finns tillsatsmedel som dödar alla bakterier och påstås lösa upp deras restprodukter, men det är ju alltid svårt att lita på om man inte kan ta en titt.

Att tömma den är inte så svårt - en hävert brukar gå att få igång när båten står på land, och det sista kan man ta med en sugpump. Har du nu gjort detta, och det syntes "svart" så är det inte smuts, utan något annat, troligen tillväxt. Bränsle är vanligen helt rent och fritt från synlig smuts, vilket bevisas av att bränslefilter i rena anläggningar inte behöver bytas särskilt ofta. Har du såpass med vatten i bränslet att det kommer ut i filterburken är du i farozonen för tillväxt, kan man säga. Annars är det ju att rekommendera att se till att tanken kan underhållas på något sätt i fortsättningen.

Jag är välbekant med problematiken, ty jag har en hemmabyggd tank med en speciell lösning: manluckan sitter inte på tanktaket, utan en bit ner, så man kan bara öppna för rengöring om tanken är under 1/3. (Det är helt förkastligt, men att ändra är inte så lätt). Men det jag gjort för att ha en chans att kunna pejla bottensatsen är att på avluftningen sitter ett T-rör, där jag kan sticka ner ett rör som når ner i bottens nedersta skrymsle. Ser det bränsle jag fiskar upp där bra ut, så behöver jag inte t ut tanken detta året heller och för mig är vatten i grovfiltret att ta på allvar. Tips: Har du vatten i bränslet bör du kontrollera att påfyllningsbeslaget är alldeles tätt - i synnerhet den O-ring som ligger i locket. Av någon anledning (så är det på min båt också) har man vanligen påfyllning för både vatten och bränsle på däck, när man lika väl kunde haft dem välskyddade i en stuvlucka.
Anders S

paliswe
Diamantmedlem

Inlägg av paliswe » tis 29 okt 2013, 08:16

Det är också viktigt att man suger ut hela bottensatsen med vatten och skräp (bakterier), skräpet fastnar för det mesta i filter men vattnet är förödande att få in i motorn. Kommer det vatten in i motorn och den stannar på grund av detta är risken stor att det börjar rosta på spridare och i pumpen. En spridarspets för Lombardini FOCS kostar 650:- /st + arbetet att byta dem.
Har detta hänt är det viktigt att man så fort som möjligt tar reservdunken och kopplar in denna direkt till motorn och kör en kort stund på ren diesel

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 29 okt 2013, 12:26

Den perfekta bränsletanken (alltså, inte min) har då en bottensug alldeles i botten som bara används för att pejla bottensatsen och (i förekommande fall) ta ut det sista, läskiga. Bränslet tar man ett par centimeter upp, och accepterar att det finns ett par liter som man aldrig kan köra motorn på.

I brist på en sådan har jag använt en undertrycksoljebytare med, som det verkar, godtagbart resultat. Men inget är som en rejäl manlucka där man kan få ner verktyg, borstar och vad man nu behöver och när det bara är rengöringsmedel, vatten, skit och slafs kvar (all diesel är borta) så kan man suga upp det med en våtdammsugare. Men gör inte det med diesel i tanken, det blir inte bra.

PS: Kalle Kulas diesel-dialys är då beroende att det inte står en slatt längst ner, utom räckhåll. Men om den pumpen och filtren bara får chansen att ta allt, så handlar det alltså om rediga grejor, som inte ger dieselodjuren minsta chans. Jag skulle leta efter sådana hos företag som jobbar med fartyg och stora stationära motorer, reservkraft med stora tankar och sådant. Kalle Kula kanske inte vill nämna namn?
Anders S

Kalle Kula
Diamantmedlem

Inlägg av Kalle Kula » tis 29 okt 2013, 13:15

Nämner gärna namn...det var lite anledning till att jag frågade var i landet TS finns.. Stenungsund där jag bor är ju tungt på processindustri och alla dess underleverantörer, Filterteknik hette företaget där jag hyrde..

Precis som Anders skriver så lönar detta sig i läget där Du har mer diesel kvar än vad Du vill hälla bort och det är mer värt än vad det kostar att hyra utrustningen..

Jag var lite trött igår när jag skrev här, så här gjorde jag mer specifikt. Förutsättningen var ungefär samma som TS...Alltså eg inga kända problem, men då jag ändå bytte motor i båten så ville jag göra det riktigt!

1. Tömde ur bottensatsen, innehöll lite skräp..
2. Anslöt utrustningen på ordinarie anslutning från tanken mot motorn. Direkt på tankens stos utan något filter emellan
3. Andra sidan utrustningen anslöts direkt till tankens stos för returen.
4. Tog loss och hem vattenavskiljare och grovfilter för omsorgsfull rengöring
5. Via bränslemätarens hål stoppade jag ner ett rör med 2-3 dm dm vanlig klen bränsleslang i änden. Till röret kopplades en tryckluftkompressor som via en vanlig väggtimer jobbade 5 minuter varje timme. Det var Filtertekniks tips för att komma åt skräp/påväxt som kunde tänkas lossa på det sättet utan att behövas borstas bort mekaniskt/manuellt. Slangstumpen vispar runt ordentligt när tryckluften slås till...
5. Körde utrustningen under en vecka, den sög 1 liter i minuten vilket innebär att mina 150 litrar passerade filtret många gånger...
6. Efter en vecka fyllde jag över innehållet på RENA dunkar och tömde därmed tanken.
7. Lossade bottenpluggen och släppte ut bottensatsen
8. Tog 10 liter vadet rena bränslet och hällde på via påfyllningsröret och lät rinna ut via bottenpluggen.
9. Efter denna operation kom inte minsta skräp ut viabottenpluggen..
10. Monterade tillbaka vattenavskiljare/grovfilter med nya insatser och nya slangar.

Nya maskinen har gått som en klocka hela säsongen och inte minsta skräp har hittats i vattenavskiljare/grovfilter eller finfiltret. Det är min förhoppning att ev påväxt i tanken som överlevt den här proceduren sitter såpass fast att inte sjöhävning/skvalp i tanken kommer att dådet att lossna.

All tankning sker nu med hjälp av smuts/vattenavskiljande filtertratt, och jag tillsätter Grotamar enligt doseringsanvisningsarna.

Jag tror att detta är bäst effort att hantera en tank utan manlucka... Hade jag dock haft en känd påväxt i systemet så hade jag nog försökt att eftermontera en manlucka...om möjligt..

Jag tror att vissa båtmeckar/motorfirmor har motsvarande utrustning för uthyrning, för mig kostade det 500 kr samt några timmars jobb med att koppla ihop det hela...sedan skötte det sig självt!

Lycka till!

/Ola

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem

Inlägg av Besqua » ons 30 okt 2013, 08:34

*
Senast redigerad av 1 Besqua, redigerad totalt 0 gånger.
Har jag bråttom tar jag bilen

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » ons 30 okt 2013, 14:20

Även riktig diesel kan drabbas av bakterier.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » ons 30 okt 2013, 16:20

Det skapar ju lite ont i magen såna här diskussioner. Hela sommaren har jag helt ovetande om att det fanns olika sorters diesel tankat bränsle från Preem i Härryda (vilket ligger rätt långt från havet). Hela sommaren har jag kört med RME-diesel utan några extra tillsatser, och nu när hösten kom har jag fyllt upp tanken. Efter att ha läst detta hällde jag i en chockdos grotamar innan båten täcktes över.

Frågan är; ska jag anta att det fungerar till våren nu när jag hällt i Grotamar, eller bör jag slanga ur tanken innan sjösättning och fylla på med nytt bränsle? (Det handlar om ca 30 liter). Någon inspektionslucka finns det inte i tanken och det finns heller inte någon plats för en inspektionslucka (tanken sitter monterad under en koj.
X-342 SWE 18 "Kexet"

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » ons 30 okt 2013, 16:29

Fredrik skrev:Det skapar ju lite ont i magen såna här diskussioner. Hela sommaren har jag helt ovetande om att det fanns olika sorters diesel tankat bränsle från Preem i Härryda (vilket ligger rätt långt från havet). Hela sommaren har jag kört med RME-diesel utan några extra tillsatser, och nu när hösten kom har jag fyllt upp tanken. Efter att ha läst detta hällde jag i en chockdos grotamar innan båten täcktes över.

Frågan är; ska jag anta att det fungerar till våren nu när jag hällt i Grotamar, eller bör jag slanga ur tanken innan sjösättning och fylla på med nytt bränsle? (Det handlar om ca 30 liter). Någon inspektionslucka finns det inte i tanken och det finns heller inte någon plats för en inspektionslucka (tanken sitter monterad under en koj.
Har du dieselbil ( eller någon bekant som har) så kan det vara värt att slanga ur och fylla på bilen.
Bilar ät mycket mindre utsatta, har större omsättning och regelbundna filterbyten. Och skulle man bli stående är det mycket behagligare än att få stopp på en båtmotor.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

feeling286
Diamantmedlem

Inlägg av feeling286 » ons 30 okt 2013, 19:32

I fem år har jag tankat från Statoil i Kållekärr på Tjörn. Slängt i lite grotamar varje höst. Har Max konsumerat 15 liter varje år. Tanken rymmer 30. Hade uppe tanken nu i höstas O kolla. Lite sandkorn va allt jag hitta förutom diesel då.
Har jag bara haft tur ?? Måste vara mycket som spelar in..?

Mvh Johan

Kalle Kula
Diamantmedlem

Inlägg av Kalle Kula » ons 30 okt 2013, 21:12

feeling286 skrev:I fem år har jag tankat från Statoil i Kållekärr på Tjörn. Slängt i lite grotamar varje höst. Har Max konsumerat 15 liter varje år. Tanken rymmer 30. Hade uppe tanken nu i höstas O kolla. Lite sandkorn va allt jag hitta förutom diesel då.
Har jag bara haft tur ?? Måste vara mycket som spelar in..?

Mvh Johan
Du kanske aldrig råkar ut för något problem relaterat till det här problemet...eller så gör Du det,,
Som vanligt handlar allt om risk management..

Hur mycket använder Du båt/motor?
Var använder Du..när använder Du..
Hur mycket tid och pengar har Du lust att lägga på att så långt möjligt lägga risken på en nivå som är rätt för Dig..

Jag är ute runt 60-70 dygn per säsong från slutet av mars till oktober, tycker att man kan göra massa friska nya misstag istället för att återupprepa dem som andra gjort..
:-)

Motorstopp vid fel tillfälle är en av de saker jag inte vill ha! Det kan så lätt leda till ohanterliga situationer..

Därför är det för mig värt tiden, pengarna och merarbetet att minimera den här typen av risker..se till att det är rent..framförallt när jag ändå bytte maskin, hålla det rent, tanka "riktig diesel" och ha ordning på systemet..

Samma bedömning från mig ligger till grund för livflotte, nödraketer, fast-och hand-VHF, flytväst, livsele och EPIRB...

Men det är jag och vi i vårt båtliv och gemensamma bedömingar av riskhantering...andra har annat sätt att se på saken.

Inget är rätt, inget är fel...bara olika..

Med vänlig hälsning,

/Ola

feeling286
Diamantmedlem

Inlägg av feeling286 » tor 31 okt 2013, 06:47

Hej. Är inte en så fullt flitig användare iofs, april - sep. Kanske 20 dygn. Använder bara maskin vid lite vind O in/ur hamn. Vid kuling ligger jag still.

Men denna riktiga dieseln? Kan du ens köpa den med kvitto längre? Tom med min auktoriserade VP mekaniker kunde knappt argumentera varför man skulle tanka på sjömacken.
Man borde kanske fråga respektive tankställe.

Någon som vet om macken i almösunds marina har riktig diesel isf?? Den blir närmast för mig.

Mvh Johan

Kalle Kula
Diamantmedlem

Inlägg av Kalle Kula » tor 31 okt 2013, 07:15

feeling286 skrev:Hej. Är inte en så fullt flitig användare iofs, april - sep. Kanske 20 dygn. Använder bara maskin vid lite vind O in/ur hamn. Vid kuling ligger jag still.

Men denna riktiga dieseln? Kan du ens köpa den med kvitto längre? Tom med min auktoriserade VP mekaniker kunde knappt argumentera varför man skulle tanka på sjömacken.
Man borde kanske fråga respektive tankställe.

Någon som vet om macken i almösunds marina har riktig diesel isf?? Den blir närmast för mig.

Mvh Johan
Hejsan

Samtliga sjömackar i vårt närområde har den riktiga dieseln.. Almösund - oxå "min hamn", Mollösund, Stenungsund, Mossholmen..

Alla bilmackar har RME-inblandning, sjömackarna skall inte ha det..vilka garantier som finns på det är ju en annan sak..

Med vänlig hälsning,

Ola

Kallseglaren
Guldmedlem

Inlägg av Kallseglaren » tor 31 okt 2013, 07:58

Jag öppnade inspektionsluckan till min tank och eftersom min tank har spetsig undersida och lutar lite nedåt föröver (maxi 87) hittade jag en ca 1 till 2 liter porös klump med brun gegga längst ner och fram i tanken. Som tur är sitter sugledningen i inspektionsluckan vilket gör att den sitter högre än framkanten på tankenJag har den lite större vacumsugen köpt på Jula för oljebyten genom oljestickans hål, den har 5-6 liter volym i vacumbehållaren och 3 olika dimensioner på sugledningarna. Jag använde den grövsta och hur enkelt som helst sög den in geggan. Därefter sög jag upp resterande diesel, torkade tanken ren och torr, det låg några vattendroppar på tankbotten, filtrerade dieseln och- kanske dumsnålt- tömde jag tillbaka detta i tanken och satte till bakterieskydd. Jag har inte haft några driftstörningar eller hittat något i bränslefiltret. Det tycks vara så att dieselgeggan är tyngre än dieseloljan och man kan undvika många problem genom att luta tanken i längsled om det är möjligt eller kapa sugledningen 5-10 cm.
Kallseglaren
Maxi 87
338

Skriv svar