Beväxning på loggen

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Beväxning på loggen

Inlägg av Fredrik » fre 27 sep 2013, 09:28

Jag har en Raymarine logg som nästan aldrig fungerat under sommaren pga att den alltid är igenproppad med havstulpaner. Jag har dykt ned och skrubbat på denna otaliga gånger, men jag tänkte höra vad den samlade expertisen här har för råd för att instrumenten skall fungera. Det var trist att inte ha en fungerande logg att fotografera när vi halvvindade i 15 m/s från Läsö för ett par veckor sen...

Kan man måla skovelhjulet på något sätt så att det inte växer, utan att för den skull paja givarens egenskaper?

Jag har funderat på att plocka ut loggen när jag inte använder båten och sätta i en blindplugg istället, men jag har inte velat göra detta i sommar då jag inte är helt säker på handgreppen. Jag planerar att öva på denna manöver när båten står på land, för att minska stressen...
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
andres
Guldmedlem

Re: Beväxning på loggen

Inlägg av andres » fre 27 sep 2013, 09:35

Jag målar min lite försiktigt med utspädd självpolerande bottenfärg, samma som jag använder till skrovet. Har fungerat bra under ett flertal säsonger.
-- man kan ha fler hobbies än segling --
http://www.greatnorthern.se

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » fre 27 sep 2013, 09:36

Fredrik skrev:Jag har en Raymarine logg som nästan aldrig fungerat under sommaren pga att den alltid är igenproppad med havstulpaner. Jag har dykt ned och skrubbat på denna otaliga gånger, men jag tänkte höra vad den samlade expertisen här har för råd för att instrumenten skall fungera. Det var trist att inte ha en fungerande logg att fotografera när vi halvvindade i 15 m/s från Läsö för ett par veckor sen...

Kan man måla skovelhjulet på något sätt så att det inte växer, utan att för den skull paja givarens egenskaper?

Jag har funderat på att plocka ut loggen när jag inte använder båten och sätta i en blindplugg istället, men jag har inte velat göra detta i sommar då jag inte är helt säker på handgreppen. Jag planerar att öva på denna manöver när båten står på land, för att minska stressen...
det hör nog till "standard operating procedure" att ta loss och rengöra loggen några ggr per sommar.

Antar att du drar den inåt i båten och snabbt sätter dit en blindplugg i stället ?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » fre 27 sep 2013, 09:42

peterh skrev: det hör nog till "standard operating procedure" att ta loss och rengöra loggen några ggr per sommar.

Antar att du drar den inåt i båten och snabbt sätter dit en blindplugg i stället ?
Just så. Tänkte lära mig att snabbt få ut (in) loggivaren och trycka dit blindpluggen. Bra att öva på detta när det inte är så mycket vatten på utsidan av skrovet...
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » fre 27 sep 2013, 11:05

Jag har samma problem.

Loggen fungerar ett tag efter rengöringen.

På min skall det va en "lucka" som stänger när man drar upp logg-givaren. Första gången jag gjorde ren loggen trodde jag ju att luckan skulle stänga, men inte. Hade inte blinpluggen nåbar från den plats där jag låg på durken. Så det blev en hand mot hålet och försöka göra ren givaren med den andra. Sen dess har jag alltid blindpluggen tillgänglig och då är det inget problem.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

BjörnS
Platinamedlem

Inlägg av BjörnS » fre 27 sep 2013, 13:16

Det känns alltid lite nervkittlande att frivilligt göra ett 42mm hål i botten. Tänk om pluggen inte går i! och sedan skall man göra det en gång till!
Praktiken är att det kommer in högst fem liter vatten, vanligen mindre. Det sänker ingen båt. Men fortfarande drar jag mig för att ta ur pluggen under gång...

Blöt blir man normalt, det är hyfsat tryck på vattnet som sprutar rakt upp. Men något problem är det inte. Jag övade aldrig innan första rengöringen. I dagsläget är det mest irritation över att bli blöt och behöva torka/svampa upp vatten efteråt.

Att måla skovelhjulet, ja, då får man vara försiktig. Toleranserna i givaren är små, lite för mycket färg och loggen funkar inte.

Ett udda fel. Vid bottenmålningen uppkom en mikroskopisk kant i genomföringen. När loggen sattes i funkade den inte, jag letade fel men hittade inget. Urtagen logg snurrade glatt när man blåste på den. Dykare såg inget konstigt. Senare visade det sig att skovelhjulet högg iden lilla kanten och stannade eftersom skovelhjulet går ända ut i pluggens ytterkant.
//Björn

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » ons 02 okt 2013, 14:37

Fredrik, av en slump vet jag att du har VC17 på din båtbotten :)
Den bygger så tunna lager att det funkar att måla på loggens skovelhjul.
Om man är petig kan man avlägsna det gamla färglagret mha lite rödsprit innan man målar på ett nytt (använd tex en "vattenfärgspensel").
Jag har gjort så i mer än 15 år och i slutet av säsongen (när färgen tappat "bettet") kan det sätta sig lite slem som gör att skovelhjulen fastnar.
Men det går lätt att fixa med en borste på skaft eller liknande från en flytbrygga eller gummibåt.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » ons 02 okt 2013, 14:49

Hej Hans, tack för tipset. Det slumpade sig dock så att jag inte alls har VC17 på min båt. :o
Vet faktiskt inte vad det är för färg, det har jag glömt att ta reda på, men den är vit och självpolerande... Har dock kvar några burkar VC17 från min gamla båt, så det kanske är värt att offra lite för att måla loggivaren med denna färg. Min erfarenhet från VC17 är dock inte särskilt god, jag tycker mest den verkar funka som gödning åt havstulpanerna.

Det är bara någon vecka kvar till upptagning nu, jag skall undersöka loggen när båten kommit upp på land, under nästa år skall jag våga mig på att dra ut givaren ur skrovet när båten ligger still länge så kommer jag förhoppningsvis att slippa detta problem.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » ons 02 okt 2013, 14:55

Späder min tjocka bottenfärg med bensin, (10 ggr billigare än rekommenderad förtunning :wink: ) målar ett tunt lager, kollar att den snurrar lätt. För att förhindra vattenintränging försök att placera en "plastskynke" under propellern innan den dras ur.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 02 okt 2013, 14:57

Det kvittar väl vilken färg man SJÄLV har på sin botten? Man kan ju måla logghjulet med VC17 i alla fall ? Det räcker ju att NÅGON målar med VC 17 på sin båt, ju.
Bottenskyla i en liten kapsyl eller en plast-tesked (ta inte silverskeden) räcker ju så bra. :mrgreen:
Anders S

Neptun
Silvermedlem

Inlägg av Neptun » ons 02 okt 2013, 16:40

Som jag skrev tidigare i ett inlägg om kärvande Silva loggar, så provades i år att spraya ett tunt lager drevfärg på loggen. Efter lite problem i början så har loggen fungerat till upptagningen i söndags.
Det är första året som loggen fungerat hela säsongen!Målade även propelleraxeln med drevfärg, inte en snäcka.
Hälsningar Magnus.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » ons 09 okt 2013, 12:22

Anders S skrev:Det kvittar väl vilken färg man SJÄLV har på sin botten? Man kan ju måla logghjulet med VC17 i alla fall ? Det räcker ju att NÅGON målar med VC 17 på sin båt, ju.
Bottenskyla i en liten kapsyl eller en plast-tesked (ta inte silverskeden) räcker ju så bra. :mrgreen:
Jag gör exakt så - tar inte ens en kapsyl, utan brukar be att få låna deras fortfarande kladdiga pensel när de är klara.
Alla borde ha skägg

M.A.C.
Silvermedlem

Inlägg av M.A.C. » ons 09 okt 2013, 13:13

Jag tar ur loggen ett par ggr per säsong. Det är ingen större panik med att få i blindpluggen, det bara känns så...:)
Gör man det lugnt och metodiskt så får jag inte in mer än en liter max. Se bara till att o-ringar är insmorda så att det håller tätt och går lätt att byta till pluggen och tillbaka.
Jag har tom ett år fått slipa lite med en rasp runt kanten för att det hade blivit en utstickande flaga av den hårda bottenfärgen så att loggen inte gick runt. Då kom det ju in lite mer vatten såklart, runt en halv hink har jag för mig.

Skriv svar