Roder till Ockelbo 19 OS

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
spehling
Erfaren medlem

Roder till Ockelbo 19 OS

Inlägg av spehling » lör 05 okt 2013, 17:45

Ägare till en Ockelbo 19 OS och under säsongens sista segeltur drabbades jag av roderhaveri. Jag har försökt att hitta återförsäljare och liknande som kan hjälpa mig med en ritning eller tips på var man kan beställa ett nytt men inte lyckats komma vidare. Jag har tyvärr inget kvar av de gamla rodret så jag har inget att utgår från. Jag behöver således hjälp med tips på var jag kan hitta en ritning eller ett varv/snickeri som kan tillverka ett nytt. jag är tacksam för alla tips som forumet kan dela med sig av. Tack på förhand!

Peter_K
Diamantmedlem

Re: Roder till Ockelbo 19 OS

Inlägg av Peter_K » lör 05 okt 2013, 18:39

Personligen hade jag först mallat ett i kartong, sedan tillverkat ett ämne genom att limma ihop plywood till lämplig tjockek, hyvlat till en profil, efteråt lagt på ett par-tre lager väv med epoxy.
Jag hade skitit i ursprungsutseendet, och istället sneglat på en vassare båt som rör sig i samma fartområde, t ex Express.
Alla borde ha skägg

spehling
Erfaren medlem

Inlägg av spehling » lör 05 okt 2013, 18:51

Bra tips, tackar för det! Jag har varit inne på samma tillverkningsmetod som du beskriver, jag är mest orolig över att jag inte får tillräcklig "roderverkan" om jag inte följer ursprungsmodell. Men du har förmodligen helt rätt, Express kan ju vara ett alternativ. Finns det fler tips eller modeller? Finns det ritning över roder till Express online eller behöver jag ut till närmaste uppläggningsplats för att rita av :-)?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 05 okt 2013, 22:46

Här skall du se: OS19 är en litet förbättrad Sailfish 18, som i sin tur har en tvilling som heter Sand Piper 565. Här ( http://www.vaxxine.com/clsailboats/565manual.pdf ) finns en länk till den båtens handbok, och där finns ett par bilder på rodret som kan vara av nytta. På en OS19 hr dy troligen inte behov av ett fällbart roder, men storleken du behöver ser du på bilderna. Sedan kan du göra på flera sätt: Antingen köpa ett begagnat roder (en aning större spelar ingen roll, men helst inte mindre (vi talar ytan i vattnet här), annars gör du en Peter K, dvs bygger själv. Ett massivt plywoodroder kanske blir en smula tungt, men det fungerar vanligen utmärkt och blir starkt.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » sön 06 okt 2013, 07:49

Tungt och tungt... Plywood flyter, så vikten i vattnet blir låg.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 06 okt 2013, 08:20

Massan, Peter, massan...

Jag är inte heller helt säker på att det flyter. En vårkväll i maj 1978 eller så hjälpte jag en kamrat att fiska upp ett roder till en POP 16 från fyra meters djup. Det var visserligen av plywood och väl inplastat men flöt INTE.

Nu tror jag inte att OS19 hade ett ihåligt skalroder i plast, men det vet man inte säkert. Men eftersom det är uppenbart att OS19 har rodret på akterspegeln, så är det också viktigt att ytan (och därmed roderkrafterna) inte ökar mer än marginellt. Sätter man på ett överstort roder får man också ökade påfrestningar på beslagen och själva akterspegeln än tidigare, och det är allmänt obra.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » sön 06 okt 2013, 09:12

Angående ihåliga roder och dess nytta diskuterade jag saken som av en händelse i måndags. När båten kränger borde dess lyftkraft bidra till ökad krängning, och därför borde ett viktneutralt roder vara att föredra. Ja - plywoodroder är inte lätta, men vikttillskottet när man väger in den undanträngda vattenmassan borde inte bli så stor att det påverkar båtens läge i vattnet elle dess egenskaper nämnvärt.

Plywood har dessutom fördelen att uppbyggnaden gör att man mha "årsringarna" enkelt kan se profilens form. En stor skiva, vattenfast lim och en sticksåg och en elhyvel och man kan få till en bra slutprodukt, kanske t o m med bättre profil och därmed bättre verkan än originalet utan att öka ytan?

Hursom, jag har någonstans förutsatt att beslagen till rodret sjösattes med resten av rodret, men kan ha fel inser jag.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 06 okt 2013, 12:01

Peter_K skrev:Angående ihåliga roder och dess nytta diskuterade jag saken som av en händelse i måndags. När båten kränger borde dess lyftkraft bidra till ökad krängning, och därför borde ett viktneutralt roder vara att föredra. Ja - plywoodroder är inte lätta, men vikttillskottet när man väger in den undanträngda vattenmassan borde inte bli så stor att det påverkar båtens läge i vattnet elle dess egenskaper nämnvärt.

Plywood har dessutom fördelen att uppbyggnaden gör att man mha "årsringarna" enkelt kan se profilens form. En stor skiva, vattenfast lim och en sticksåg och en elhyvel och man kan få till en bra slutprodukt, kanske t o m med bättre profil och därmed bättre verkan än originalet utan att öka ytan?

Hursom, jag har någonstans förutsatt att beslagen till rodret sjösattes med resten av rodret, men kan ha fel inser jag.
Sådär formade jag ett par ganska lyckade optimistcenterbord och roder så det går givetvis utmärkt. På litet större båtar vill man nog ha rätt så tjocka profiler, så man klarar sig nog inte med bara en bit. Man kan också tänka sig att man bygger rodret av tre bitar plywood, då kan man spara slitsamt grovslipande i den avsmalnande delen, men få material nog till en hyfsad ingång i profilen. För att få presstryck när man lägger samman bitarna kan man skruva tätt med kort trallskruv, men de måste tas ut, i alla fall där man tänker slipa och framförallt hyvla. Med rätt lim blir plywoodskarvarna lika starka som plywoodens eget lim.

Jag tror också att beslagen på rodret är väck, men tänker på själva akterspegeln. Ungefär samma roderyta som inan eller obetydligt mer, så lossnar inget från själva akterspegeln. Att man får handla nya roderbeslag tror jag måste ingå i kalkylen.
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 06 okt 2013, 18:14

Här är ju (hm?) en annan möjlighet: http://www.blocket.se/stockholm/Ockelbo ... =23_10&w=3
Anders S

spehling
Erfaren medlem

Inlägg av spehling » sön 06 okt 2013, 22:21

Tack för alla bra synpunkter, uppskattas! Jag ska lägga några timmar till på att hitta originalritning till ett nytt roder, om inte det fungerar så blir det till att ut på gården och malla av ett roder som "känns" rätt. Plywood låter som ett bra alternativ, vintern är räddad verkar det som :D . Anders S - har ingen möjlighet att dra hem båt från Södertälje annars är det en bra idé, reservdelsbåt....kanske kan få en skiss därifrån...

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 07 okt 2013, 08:38

Jag hade nog försökt få till något som var bättre än originalet - små, gamla båtar var kanske inte helt optimerade i profilerna på köl och roder. Se t ex http://www.sedation4.com/rudder.html
Alla borde ha skägg

Skriv svar