Batteriproblem

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
tosse
Trogen medlem

Re: Batteriproblem

Inlägg av tosse » lör 03 aug 2013, 11:32

Hej!

Tillbaka efter lite semester...

Regulatorn för solpanerna ser ut som en äldre variant av den som länkades.

Nu har jag inte kollat några exakta specar men en panel med 36 mindre celler sitter monterad på rufftaket under bommen, den andra har 24 större celler och sitter på targabåge och är vinklingsbar.
Det finns en del utrustning i båten som kylbox, värmare, vhf, radio, autopilot, ev dator m.m. och tanken är att kunna ligga ute längre och förhoppningsvis inte behöva landström eller generatorladdning så mycket. Där finns också problemet som innan att förbrukningen enbart laddas från land / sol och start enbart från generator. Generatorn verkar för övrigt vara standard 35A på MD5A.

Det låter som om D250S skulle lösa laddningen av både start och förbrukning samt ta bättre hand om batterierna. Jag håller på att gå igenom hela elsystemet och se över dragningar och kopplingar för att förhindra framtida problem samtidigt som jag lär mig om båten.

tosse
Trogen medlem

Inlägg av tosse » mån 26 aug 2013, 15:12

Hej igen

D250S är nu inkopplad och saker och håller batterierna fint laddade. Dock är det inte mycket kapacitet kvar i de stackars förbrukningsbatterierna kanske 30% av de ursprungliga 75Ah styck är kvar. Får nog bli nya till nästa säsong.

Innan ändringarna i elsystemet så märkte jag inte detta, när motorn är varm och går i marchfart (2000-2200 rpm) tappar den ibland 100-300 rpm för ett litet tag. Jag har inte kunnat observera hela tiden under förloppet, men jag vet att D250S laddaren snor 20A lite drygt från generatorn och trycker in i förbrukningsbatterierna. Är det laddaren som under laddcyklerna drar mer och det som gör att motorn går så mycket så den tappar varv? Jag har inte märkt att den gör så när den går på tomgång, men då kanske inte generatorn har fart nog för att kunna generera så mycket som laddaren skulle vilja ha?

I övrigt så har under fixandet kommit en hel del beväxning under båten och nog tappat i alla fall 1 knop i toppfart, kanske gör att den går tungt redan från början?

Jag är lite dålig på förbränningsmotorer så undrar mest om detta är "normalt"?

Med vänlig hälsning
Torbjörn

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 26 aug 2013, 15:32

25 A och 14 V svarar mot ungefär 350 Watt , dvs i närheten av en halv hästkraft. Det är det minsta din generator bromsar mellan ingen last och full last. Skulle generatorn verkligen lämna detta vill den dessutom ha en smula mer från motor, litet mekaniska förluster med mera.

Vad gäller att dieslar tappar i varvtal, så fungerar de litet annorlunda än bensinmotorer med spjäll. Dieseln har allt max luftspjäll och regleras i varvtal av regulatorn. Så länge motorn orkar med, så resulterar en ökad belastnikng "bara" i att motorljudet ändras, varvtalet är ju inställt på vad det är och regulatorn kompenserar med mera diesel. Detta gäller tills det är maximal effekt, sedan sjunker varvtalet en smula och motorn går riktigt tungt och börjar kanske t o m ryka svart. Så om du kör med 2200 varv, båten är litet knottrig undertill och dessutom CTEK:en ropar på 20-25 A från generatorn, så är det norm,alt att motorn sakkar. Du vet kanske inte om det, men motorn vet att nu är det så tungt att det inte blir mer.
Anders S

Skriv svar