Laga ABS-skrov?
Laga ABS-skrov?
Vad lagar man ett skrov i ABS-plast med? Fäster epoxy?
Re: Laga ABS-skrov?
En svetslagning av en spricka kan nog funka om sprickan uppstod på grund av ett slag eller liknande på ett i normala fall inte utsatt område. Men om spricakn finns på grund av att området normalt är utsatt för stora krafter så lär svetsen inte palla.
Man kunde kanske göra en stark men ful reparation med glasfiberarmerad cyanoacrylat, det fäster kanske på ABS. Prova med en liten bit glasfibermatta på ett undangömt ställe.
Man kunde kanske göra en stark men ful reparation med glasfiberarmerad cyanoacrylat, det fäster kanske på ABS. Prova med en liten bit glasfibermatta på ett undangömt ställe.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Om du har en Terhi båt av ABS så har Terhi en speciell reparationssats för reparation av ABS skrovet. Det är fråga om en förpackning med kanske 1..2 dl ABS spackel som fäster bra på ABS båten. Har en gång för flera år sedan reparerat en Terhi Baby Fun jolle som hade slitits så illa i kölen att det gått hål. Reparationen var ganska lätt att göra enligt de instruktioner som fanns med. Det lyckades riktigt bra och jollen är fortfarande i bruk. Rekommenderar trots att satsen var rätt dyr. Dock inte dyr jämfört med en ny båt förstås.
Minne
Minne
Jo, det är en Terhi och jag känner till Terhifix. Men den är som sagt väldigt dyr och jag är osäker på hur långt 300g räcker. Det var trailervagnens hjul som låg emot båtsidan ett tag och slipade hål på ytterskrovet, och jag har försökt fråga åf om hur mycket volym somm 300g motsvarar, men de svarar inte på det. Så jag hoppades det skulle finnas något lika bra och mer lättkontrollerat material att laga med.
ABS har ungefär samma densitet som vatten, och om man gissar att Terhifix är något liknande så bör en sats ge en volym på 2-3 deciliter.Ridax skrev:Jo, det är en Terhi och jag känner till Terhifix. Men den är som sagt väldigt dyr och jag är osäker på hur långt 300g räcker. Det var trailervagnens hjul som låg emot båtsidan ett tag och slipade hål på ytterskrovet, och jag har försökt fråga åf om hur mycket volym somm 300g motsvarar, men de svarar inte på det. Så jag hoppades det skulle finnas något lika bra och mer lättkontrollerat material att laga med.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "