Måste man rulla in en rullgenoa i vindögat?

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
peon
Guldmedlem
Inlägg: 78
Blev medlem: ons 02 sep 2015, 12:34

Måste man rulla in en rullgenoa i vindögat?

Inlägg av peon » fre 18 mar 2016, 15:35

I sommar ska jag segla med rullgenoa för första gången. Har bara seglat med vanlig fock innan och är upplärd att man bara kan hissa resp ta ner seglet när man är i vindögat. Gäller samma för rullgenoa?

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Måste man rulla in en rullgenoa i vindögat?

Inlägg av T » fre 18 mar 2016, 16:36

peon skrev:I sommar ska jag segla med rullgenoa för första gången. Har bara seglat med vanlig fock innan och är upplärd att man bara kan hissa resp ta ner seglet när man är i vindögat. Gäller samma för rullgenoa?
Man kan nog ta ner i vilket läge som helst men enklast blir det i vindögat, om det inte blåser för mycket. Snyggast blir det om man rullar in när man har lite luft kvar i seglet, risken för oönskade veck minskar men det blir ju lite pyssligt när man ska rulla in och slacka på skotet samtidigt.

:o
/T

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Måste man rulla in en rullgenoa i vindögat?

Inlägg av marede » fre 18 mar 2016, 17:34

Jag tycker det är enklare både att få snyggt och att rulla in när man inte är rätt i vindögat. Faller man av lite så fladdret helt försvinner (liten buk framme vid rullen) så minskar också kraften i draglinan. Jag brukar ha ett varv kvar på skotet kring vinschen vilket för mig brukar ge lagom motstånd. Det ska i normalfallet gå förhållandevis lätt att rulla in. Med andra ord; får du ta i har du förmodligen för mycket vind i seglet, en kärvande rulle, eller som jag i början - glömde släcka på skotet... :oops:
//Martin
Najad 34 HR -77

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Måste man rulla in en rullgenoa i vindögat?

Inlägg av HansH » mån 21 mar 2016, 11:28

Varför inte göra tvärt om - rulla in när du seglar med vinden. Det gör vi nästan alltid.
Mycket mindre tryck i seglet när man går med vinden och inget fladder. Seglet rullas in utan rynkor/veck.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Måste man rulla in en rullgenoa i vindögat?

Inlägg av marede » mån 21 mar 2016, 11:37

HansH skrev:Varför inte göra tvärt om - rulla in när du seglar med vinden. Det gör vi nästan alltid.
Mycket mindre tryck i seglet när man går med vinden och inget fladder. Seglet rullas in utan rynkor/veck.
Ja det är naturligtvis ännu bättre. Jag förutsatte vind från andra hållet.
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Måste man rulla in en rullgenoa i vindögat?

Inlägg av T » mån 21 mar 2016, 12:19

HansH skrev:Varför inte göra tvärt om - rulla in när du seglar med vinden. Det gör vi nästan alltid.
Mycket mindre tryck i seglet när man går med vinden och inget fladder. Seglet rullas in utan rynkor/veck.
Hur bra det funkar beror ju lite på hur förstagsfästet sitter i förhållande till pulpiten och om rullen sitter över eller under däck.
På min båt sitter förstaget 68 cm in på däck och pulpiten längst föröver. Och rullen under däck... Så släpper jag ut för mycket viker sig seglet över antingen mantåg eller pulpit och det ger veck i det inrullade seglet. Men visst är det avsevärt mycket lättare att dra in på undanvind när det blåser (för) mycket. Jag gör det ibland men jag brukar rulla om när jag kommit i lä.

:o
/T

LarsL
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 11 dec 2009, 18:48

Re: Måste man rulla in en rullgenoa i vindögat?

Inlägg av LarsL » tis 22 mar 2016, 05:38

Efter att i många år kämpat med att rulla in folken fladdrande i eller nära vindögat så försöker jag nu att speciellt i lite starkare vind segla med vinden och låta storseglet ge folken lä. Det blir betydligt mycket mindre fladder och kräver mindre kraft av den som drar i fockrullens lina. Det fungerar också bättre även om inte storseglet är hissat.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Måste man rulla in en rullgenoa i vindögat?

Inlägg av HansH » tis 22 mar 2016, 08:06

marede skrev:
HansH skrev:Varför inte göra tvärt om - rulla in när du seglar med vinden. Det gör vi nästan alltid.
Mycket mindre tryck i seglet när man går med vinden och inget fladder. Seglet rullas in utan rynkor/veck.
Ja det är naturligtvis ännu bättre. Jag förutsatte vind från andra hållet.
Om vi kryssar så gör vi antingen en stagvändning eller faller av tillbaka mot färdriktningen och rullar in focken.
Focken går snabbt att rulla in när den inte är belastad så det är inte många båtlängder innan man kan vända upp mot vinden igen.
Det här gör vi självklart bara när det blåser lite mer.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Måste man rulla in en rullgenoa i vindögat?

Inlägg av Calle C » ons 23 mar 2016, 17:59

Du kan göra som du vill, du märker vad som fungerar bäst för dig
Det är däremot viktigt när du släpper ut genuan. Det blir problem och trassel i rullen om du råkar släppa av tampen utan lite mothåll.
Tänk på det. Ha alltid lite mothåll när du släpper ut genuan.
Calle

Se gla ut

Skriv svar