Vad betalar ni för vinterförvaring?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Kårvik
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 17 maj 2010, 11:19

Vad betalar ni för vinterförvaring?

Inlägg av Kårvik » mån 12 jul 2010, 14:39

Hej!
Jag har planer på att köpa segelbåt nästa vår och håller på att kolla upp vad kostnaderna kommer bli på ett ungefär...
Tänkte höra vad som är vanligt att betala för vinterförvaring och allt som har med det att göra?

Tack på förhand! :)

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Vad betalar ni för vinterförvaring?

Inlägg av Mr Q » mån 12 jul 2010, 17:33

Dryga 3 000 i Sthlmsområdet. Säger inte vilket varv, för då kommer alla ringa dit.

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Inlägg: 310
Blev medlem: lör 26 aug 2006, 16:07
Kontakt:

Re: Vad betalar ni för vinterförvaring?

Inlägg av fribbe » mån 12 jul 2010, 18:45

Typ 1600 kr. Inklusive upptagning och sjösättning. På ett av de större varven i stockholmsområdet :)
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Vad betalar ni för vinterförvaring?

Inlägg av Mr Q » mån 12 jul 2010, 19:26

I vanliga fall spelar den ingen roll, men i just detta fall kan storleken faktiskt ha betydelse. Sen får jag ha riggen på om jag vill, pilutta dig Fribbe! :mrgreen:

Anders
Site Admin
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 24 mar 2004, 20:55
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Vad betalar ni för vinterförvaring?

Inlägg av Anders » mån 12 jul 2010, 20:17

Jag ligger hos det kommunala bolaget Grefab som har de flesta hamnarna i Gbg. Där kostar vinterlyft, avspolning, uppallning på Grefabs egna bockar samt sjösättning runt 6.000 kr för mig. Kanske skulle jag flytta båten till Sthlm på vintern....

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Vad betalar ni för vinterförvaring?

Inlägg av Jaramaz » mån 12 jul 2010, 21:09

GREFABs pris är hur bra som helst om man tar med allt som fås. Motsvarande i Stockholmsområdet kostar mer, den intresserade kan slå upp hos Svinninge eller Bullandö (bägge har motsvarande servicegrad, kostar ca dubbelt mot GREFAB - men återigen är det en svår jämförelse, för Anders har väl betalt en insats? Jag har svagt minne av att Anders har en B34 eller B36).

Väljer man att göra en del själv, som att hålla med ställning, jobba med upptagning osv, så minskar totalpriset.
Priset kan bestå av endast vinterförvaring, eller inkludera torr- och/eller sjö-sättning.

Vinterförvaringskostnaden brukar vara proportionell mot L x B (uppgiven, ofta inte inkluderande spröt ), lyftprisrna brukar ha någon koppling till vikt & storlek.

Vinterpriset brukar också ha visst samband med hur långt från stan platsen ligger. (låter otroligt när man tänker på Bullandö som har urusla kommunikationer, men det får vara ett litet undantag). I Göteborgstrakten kunda man iaf tidigare hitta mycket billigare vinterförvaring på någon ö en bit ut, men det är ett begränsat nöje att vintertid ta sig till dessa.

Å, skulle jag bekänna mitt pris? Lågt, men så får jag jobba som attan.

/Jaramaz

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: Vad betalar ni för vinterförvaring?

Inlägg av Excel 319 » mån 12 jul 2010, 22:58

Medlemsavgift 250:-
Lyft 200:-/st
Vinterplats 400:-
Sommarplats 425:-/breddmeter.

Det finns betydligt dyrare saker i båtägandet.

Skriv svar