av Dan Sandeberg, 2002-01-17
Båtens årsmodell: |
1974 |
Års erfarenhetet av modellen: |
2 år, Kappsegling |
Normal besättning: |
2 person(er) |
Seglingsegenskaperna: |
Styv, bra höjdtagningsförmåga men stampig i motsjö, snabb på mer öppna bogar, riktigt rolig & snabb på slör i 10-12 sek/m ( har loggat 13.7 knop på en surf i 12 sek/m ), snabbare än ryktet säger. Mycket lättmanövrerad både för motor & segel, mycket bra styrförmåga även vid backmanövrar. |
Hur det är att bo i båten: |
Fungerar bäst för max 3 vuxna eller 2 vuxna & 2 barn. Bra höjd i pentryt , lite dåligt med avställningsytor, bra stuvutrymmen, bra sovkomfort med breda kojer. Stor härlig sittbrunn som fungerar väl som ett extra rum i hamn om man har ett sittbrunnskapell över. |
Positiva egenskaper: |
Styv & familjevänlig, rolig, snabb & trimkänslig. Överraskande stor invändigt, Mycket bra manöverförmåga i alla situationer. Vid kappsegling så tävlar man i entyp. |
Problem / svaga punkter: |
Sittbrunn något djup , därmed lite svårt att få fri sikt under segling när man sitter ner på bänkarna . Något svag vantinfästning på tidiga årsmodeller, något som fabriken tog på sig att åtgärda . |
Genomförda förbättringar: |
Tierods ( förstärkning av vantinfästning ) installerat 77, Epoxibehandling 98, nya genua, fock & fall winschar 00, fall neddragna 00, separata skotskenor till genuan 00, dynor omklädda 98, |
Övriga kommentarer: |
Bra båt för nybörjarfamiljen som dock kan erbjuda en hel del fart & fläkt om man vill testa på kappsegling. Mycket bra klassförbund som alltid ställer upp med tips & råd för nybörjare eller nya klubbmedlemmar. |