av Erik Guldager, 2010-05-15
Båtens årsmodell: |
1979 |
Års erfarenhetet av modellen: |
år, Familjesegling |
Normal besättning: |
5 person(er) |
Seglingsegenskaperna: |
Härlig seglare, Styr sig själv under segel, dock inte under motorgång i vår båt, vid högre fart kräver rodret ständig passning eller roderlås. |
Hur det är att bo i båten: |
För oss är den kanon! Vi har två barn i förpiken och ett i salongen. Själva sover vi i akterruffen, vår akterruff har en bred (nästan 1.60) m bred dubbelkoj på tvären. Där andra ofta har stickkojer har vi stuv, där har i år under en månad hamstern Viggo bott dagtid :) |
Positiva egenskaper: |
Allt är positivt när man kommer från en alldeles för liten 26 fots båt med tre ungar, |
Problem / svaga punkter: |
Något lite stuv i pentryt då den inte har en traditionell överbyggnad, det omöjliggör överskåp och det saknar vi en del. Bensin inombordare, 2-takt, drar ganska mycket bränsle (fast vad gör det när man seglar?), ryker en hel del. |
Genomförda förbättringar: |
Har bara haft båten i tre månader så det har vi inte hunnit med ännu. Planerade förändringar är ny Genua och en lättare ombyggnad till Gennaker båt med långt peke. |
Övriga kommentarer: |
Kul uddabåt! Kul att ofta få frågan om vad tusan det är för en båt. Förra veckan blev vi ikappkörda av en fräsig rib/turbåt där kaptenen stannar av och hojtar "Visst är det en Guy 33? Grym båt!" Sådant blir man glad av. |