av Richard Nordgren, 2004-05-29
Båtens årsmodell: |
1973 |
Års erfarenhetet av modellen: |
7 år, Familjesegling |
Normal besättning: |
3 person(er) |
Seglingsegenskaperna: |
Härlig kryssbåt med bra bett. I lite hårdare vind är det få som seglar om en. Styv men för att få bästa driv lönar det sig att reva vid 9-10 m/s. Suverän på slörbogar med spinnaker. |
Hur det är att bo i båten: |
Båten är byggd för att segla i. Sjökojer ovanför sofforna i salongen och stickkojen gör att långa seglatser är enkla att genomföra. I hamn saknar man en akterkabin. Men med två vuxna i förpiken och två barn i salongen fungerar det utmärkt. Fem vuxna gubbar klara sig också galant. |
Positiva egenskaper: |
SEGLINGEN! Stadigt byggd, utom bottenstockarna. Långt överhäng i fören gör att man lätt kommer i land i naturhamnar. Väldesignad för användning till sjöss. Lätt att laga mat. Navigeringsbordet så man kan kontakt med sittbrunnen. |
Problem / svaga punkter: |
Bottenstockarna är dåligt byggda. Förorsakar problem vid grundstötningar. Det saknas ankarbox i fören. Jättegenua kräver mycket när det friskar i. Inte jättemycket stuvutrymme. Läcker vid sittbrunnsluckorna |
Genomförda förbättringar: |
Bottenstockarna förstärkta. Harkenrulle för genuan. Extra hyllor i salongen. Ny lucka till motorrummet. Septiktank. De flesta beslag utbytta. |
Övriga kommentarer: |
En fantastiskt SEGELbåt om man inte kräver alltför mycket privatliv. Lättseglad även ensam. Tillräckligt enkel att ta in och ut ur lite krångligare hamnar också ensam. I höst (2004) skall giftfärgen bort och den skall epoxybehandlas. Dessutom skall skrovet målas om. |