Fönstertätning

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Fönstertätning

Inlägg av Eilean » tis 07 apr 2009, 10:21

Ett av Eileans fönster har börjat läcka mellan ram och ruffsarg.

Fönstret monteras utifrån med en aluminiumram som överlappar hålet med ca 15 mm och därefter spänns det fast med en skruvad innerram. Nu har jag plockat ut fönstret, det har varit tätat med någon gråvit, för mig okänd massa som är gummiartad i konsistensen men verkar ha måttlig vidhäftning. Se bifogad bild.

Frågan är nu vad jag skall ta istället. En tanke är att använda Sikaflex, fylla spalten med massan, trycka dit fönstret och fixera med tejp, låta härda och sedan skruva på innerramen och sätta det hela i spänn. Men å andra sidan behöver jag inte Sikaflexens vidhäftning, snarare tvärtom med tanke på framtida demonteringar. Spalten varierar något, mellan i princip noll och ca 2 mm.

Har någon ett bra förslag?
Bilagor
Fö 2.JPG

matsa
Diamantmedlem

Re: Fönstertätning

Inlägg av matsa » tis 07 apr 2009, 10:29

varför inte butylgummi?
fast det kanske blir svart när vattnet rinner intill det och ner vid sidorna?
det är bara att köpa en rulle och lägga dit, tror jag ? :?

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tis 07 apr 2009, 10:48

Bytylband använder man när man tätar bilrutor, och det geggar ju inte som beskrivs. Däremot tror jag det färgar av sig om man kommer åt det, så vill man vara riktigt duktig ska man nog först lägga ett bitumenband och sedan dra Sika på kanterna för att hindra avkladdning. Tror den metoden är bäst.

Om du använder Sika, missa inte att "prajma" rutramarna.
Annars fäster det inte ordentligt.
Alla borde ha skägg

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 07 apr 2009, 11:23

Jag skulle kunna tänka mig att den gråvit orginalmassan är en tätmassa som bla Bostik har/hade. Den låg i korvar på gul past, är kladdig ungefär som häftmassa. Användes till att täta/fylla kabelgenomföringar med. Blir mjuk i värme men håller sig plastisk i evighet. Jag har använt den till bla att täta mellan instrument och skott utvändigt dvs grejer som man vill kunna få loss.
Idag skulle jag nog lägga sillikon eller butylgummi.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tis 07 apr 2009, 14:51

Inspirerad av ditt tätningsproblem tänkte jag igenom mina egna d:o som handlar om att få tätt intill en bit minst sagt högglanspolerat rf stål.
Jag ringde upp Sika och frågade vad jag skulle använda...
Antingen först en cleaner, sen en primer och slutligen Sika 291.. till en kostnad av kanske 500 - 600 kr
Eller så kunde man utan några avancerade förberedelser gå direkt på med en Sika-produkt som heter Lastomer 710 (kostar 90 kr på Hjertman). Den tänkte jag satsa på och jag tror den skulle klara dina behov också.
http://www.sika.se/upload/Produktblad/S ... 0%20PB.PDF
Nu hade Hjertman Bromma ingen hemma men jag tänkte be dom ta hem en tub till mig och då kunde du ju få 'låna' en skvätt till din ruta.

:o
/T

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 07 apr 2009, 20:12

T skrev:Inspirerad av ditt tätningsproblem tänkte jag igenom mina egna d:o som handlar om att få tätt intill en bit minst sagt högglanspolerat rf stål.
Jag ringde upp Sika och frågade vad jag skulle använda...
Antingen först en cleaner, sen en primer och slutligen Sika 291.. till en kostnad av kanske 500 - 600 kr
Eller så kunde man utan några avancerade förberedelser gå direkt på med en Sika-produkt som heter Lastomer 710 (kostar 90 kr på Hjertman). Den tänkte jag satsa på och jag tror den skulle klara dina behov också.
http://www.sika.se/upload/Produktblad/S ... 0%20PB.PDF
Nu hade Hjertman Bromma ingen hemma men jag tänkte be dom ta hem en tub till mig och då kunde du ju få 'låna' en skvätt till din ruta.

:o
/T
Låter ju vettigt. Jag tror nämligen att jag skall fixa det läckande fönstret nu i vår och sedan slå på stort och plocka ur de andra efter sommaren (7 st till) och täta om dem. Har det ena börjat...

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tis 07 apr 2009, 21:17

Det brukar vara fönstertätningar där det kan uppstå relativ rörelse mellan fönster och ruffmaterialet som tätningen släpper ena eler andra ytan. På sådan ställen är det svårt att hålla varaktigt tätt med geggor som härdar.
Det som Maxi tillämpade på den senare generationen av utanpåliggande rutor där det verkligen rör sig var just maxklibbig butylgummigeggasom distans och utspritsningsstopper ytters av t.ex. silikongummi som hårdnar lite till fjädrade konsistens innan slutdragningen av skruvarna.

Alltså, i ditt fall, för att inte butylgummit skall pressas ihop helt, läggs nån form av gummipackning på några mm tjocklek ytterst som distans så att inte butylgummit spritsas ut i för tunna skikt.

Fönstren på min Maxi har aldrig läckt med denna princip, trots att båten misshandlats av riggspänning, grundstötning och hård segling med massor av relingsgorillor i kuling med grov sjö.

Butylgummit är ju självvulkande och jätteklibbigt, jag har tom. använt det som förskruvningspackning under motmuttern på logggenomförignen som lossnade och började läcka, och det funkade trots att jag var tvungen att göra detta under vatten....

Fresso
Platinamedlem

Inlägg av Fresso » tis 07 apr 2009, 21:29

Jag hade samma problem när jag skulle montera nya rutor på Rocken. De skruvas från utsidan. Alla föreslog butylgummit eller Volvoband som de tydligen kallas. Jag har ingen yttre ram och ville inte ha en svart och troligen ojämn kant runt fönstren. Tillslut kom jag på att jag faktiskt har en äkta glasmästare i släkten. Han föreslog monterings"lim/massa" för utomhusbruk. Finns tom i olika färger. De en någon PVC-baserad produkt. Jag köpte en tub på K-Rauta.

Seden görde jag Martin Ts silikontrix. Maskade kanterna och jämnade till med ett fuktat finger. Det går att torka bort ev. missar och överflöd med en torr trasa.
Rock 20
Statistik
2008 Sjösätt 16/5 370 M Torrsatt 31/10
2009 Sjösatt 30/4

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 07 apr 2009, 21:50

Fresso skrev:Jag hade samma problem när jag skulle montera nya rutor på Rocken. De skruvas från utsidan. Alla föreslog butylgummit eller Volvoband som de tydligen kallas. Jag har ingen yttre ram och ville inte ha en svart och troligen ojämn kant runt fönstren. Tillslut kom jag på att jag faktiskt har en äkta glasmästare i släkten. Han föreslog monterings"lim/massa" för utomhusbruk. Finns tom i olika färger. De en någon PVC-baserad produkt. Jag köpte en tub på K-Rauta.

Seden görde jag Martin Ts silikontrix. Maskade kanterna och jämnade till med ett fuktat finger. Det går att torka bort ev. missar och överflöd med en torr trasa.
Men Fresso, blev det verkligen tätt? Med tanke på en annan tråd....

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » tor 09 apr 2009, 18:25

Har ett liknande projekt fast här gäller det inte ruffrutor utan rutor till en fast sprayhood. Underlättar något att det är "ute" på båda sidor av rutorna! Med andra ord behöver det inte bli tvärtätt. Däremot är det viktigt med rörelsefog så att inte rutorna (plexi) spricker. Fråga är vad man bör använda. Tätningen måste vara vit så butylgummi går bort.
Jag vill väldigt gärna få tag på nåt i stil med häftmassa på rulle. Skulle gå att tejpa ut snyggt och enkelt innan rutan monteras och överskottet kunde lätt skaras bort utan kladd. Den skulle aldrig härda och bli stel och konsistensen lagom klippig utan att kleta.
Frågan är vad denna fantastiska produkt heter och vem som säljer den?
Nån som vet?
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

ole
Diamantmedlem

Inlägg av ole » mån 13 apr 2009, 09:36

Snabbhärdande, elastiskt. För tätning av luckor, skarvar m.m. ovan vattenlinjen. Ger permanenta och vattentäta fogar. God vidhäftning mot glasfiber, glas, målade ytor och metaller. Tål -60 till +180 °C. Ej övermålningsbar. Vit. 310 ml.

Skriv utVisa stor bild
Art nr Pris Antal
36-4814 49,90 kr

:roll:
ole

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » mån 13 apr 2009, 12:04

ole skrev:Snabbhärdande, elastiskt. För tätning av luckor, skarvar m.m. ovan vattenlinjen. Ger permanenta och vattentäta fogar. God vidhäftning mot glasfiber, glas, målade ytor och metaller. Tål -60 till +180 °C. Ej övermålningsbar. Vit. 310 ml.

Skriv utVisa stor bild
Art nr Pris Antal
36-4814 49,90 kr

:roll:
Det kan säkert vara en utmärkt produkt men jag ville ha täning i sträng/tejpform för att slippa kladd.
Hittade karosseritätning på en biltillbehörsfirma (ej BT :-) ) den fanns i ljusgrått och verkar uppfylla de flesta av mina krav. Levereras på rulle med skyddsplast på ena sidan. Började monteringen igår och det ser ut att fungera rätt bra, förutom att en av rutorna sprack rakt av men det var inte tätningens fel.
Framtiden får väl utvisa hur det fungerar på sikt.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Skriv svar