Cranking Amps VP 2020

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
HansH
Diamantmedlem

Cranking Amps VP 2020

Inlägg av HansH » ons 23 apr 2014, 14:36

Har försökt hitta uppgifter för hur många "Cranking Amps" (CCA/MCA) som specas för en Volvo Penta 2020.
Skall bygga om elen och installera ett separat startbatteri.
Penta specar bara max Ah till 70 - hittar inga rek uppgifter för CCA eller MCA.
Skulle av viktskäl gärna gå ner lite i batteristorlek.
Batteriet måste vara slutet då det händer att "båten ligger på sidan" (och startbatteriet hamnar under en koj). Gel känns dock lite dyrt...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Cranking Amps VP 2020

Inlägg av Anders S » ons 23 apr 2014, 15:23

Startmotorn på en sådan ligger på 0,9 till 1 KW. Har du otur kanske du måste starta i minusgrader, och Volvo specar troligen "70 AH" för detta. Om inte, kan du gå litet lägre, du skulle troligen kunna använda ett standardbatteri runt 45AH utan problem. Ett sådant kan man få tippsäkert till 45 grader. Om batteriet sedan förvaras i en dedikerad låda blir riskerna för syraspill inte stora.

JAg har ett sådant för motorstart till en Yanmar 4JH. Det fungerar utmärkt, om inte kan jag låna från förbrukningsbatterierna.
Anders S

paliswe
Diamantmedlem

Inlägg av paliswe » ons 23 apr 2014, 20:32

Jag har en VP MD2010 och till det har jag ett startbatteri på 19 Ah! Det är ett MC/AGM som kan lämna 200 CCA och det fungerar utmärkt!
Nu finns det dåligt med batterier mellan MC-storlek och småbilsstorlek så nästa storlek på AGM är på 60AH och kan lämna 780 CCA. Standardbatterier (våta) på 40Ah kan bara lämna 240 A (EN) och det är ju obetydligt mer än mitt lilla MC-AGM-batteri.
EN och CCA är i det närmaste lika mycket, åtminstone i plusgrader eller nära det.
Senast redigerad av 1 paliswe, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 24 apr 2014, 06:56

Mkt intressant info, Paliswe. Så "snål" hade jag inte vågat vara.

Ett MC-batteri bör vara av karaktären startbatteri. Nu kanske jag hade tyckt att ett motorstartbatteri till en båtdiesel skall ge chansen att lufta en "torrkörd" diesel åtminstone en gång, och då brukar man få köra med startmotorn en del, så man skall väl inte försöka slå Paliswe:s minimirekord. Men det visar med tydlighet att när allt är som det skall vara, så behövs inte mycket kraft för att knuffa igång motorn.

Det går väl då att påpeka att det kan vara rätt stor skillnad på olika batterityper och OM man använder konceptet med ett separat startbatteri och separat batteri(bank) för konsumtion, så kan man (kanske till och med bör man) skaffa "rätt sort" till endera uppgiften. Startbatterier (dvs, "den vanliga typen som säljs på Biltema") brukar vara optimerade för kortvariga, höga belastningar (massor av A, kort tid) medan förbrukarbatterier tål långvarig, men svagare urladdning (färre A, längre tid) och framförallt, tål att urladdas djupare och laddas igen (stort antal laddcykler). Startbatterier kan förbruka så litet som 0,25-0,5 AH (200 A i 5-10 sekunder) men strömstyrkan är hög, därav mätbegreppet EN (eller CCA). Så Volvos "70 AH" är naturligtvis inte något att gå efter, om man inte vet vilken typ det är.

Vill man ställa kravet att batteriet skall kunna tippas till 45 grader (mer än högst tillfälligt) finns det få eller inga tillräckligt täta batterier av konventionell typ, och då gäller gel- eller AGM-batterer. Det man då bör känna till är att dessa normalt inte tål vare sig de laddnings- eller uttagsströmmar som "plaskeblask"-batterier kan tåla, utan behöver vara större (större aktiv yta) för att inte fara illa. Ett typiskt värde (från Global) för ett litet MC-batteri (18AH) anger att man kan ta ut 300 A under fem sekunder - detta är troligen konservativt och med viss marginal, men pekar på att skadeeffekter kan uppstå lokalt om man kör det hårt och intensivt en längre tid (trög motor, mer än 10-15 sekunder, gissningsvis). Samma batterityp men 75AH-version anges tåla 900A under samma tid. Fem sekunder bör lätt starta en frisk diesel, behövs det mer är den inte tät, har bränsle ända fram, kalla glödstift (om den inte är direktinsprutad) eller har något annat fel. Här skall man tänka på att startmotorer är serielindade, dvs de drar mer och mer ström ju mer startmotorn bromsas (seg olja, kall motor) och den konservative motortillverkaren specar då ett startbatteri som klarar worst case: ett batteri som är slitet, nedkylt och skall starta en nerkyld diesel, kanske i 10 minusgrader (då är batteriet nere på hälften, och motorn minst dubbelt så seg som då den är 20 grader). Detta inträffar sällan i våra båtar, i vart fall inte minusgraderna...
Anders S

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem

Inlägg av Mackey » tor 24 apr 2014, 09:23

Jag har själv tänkt ersätta startbatteriet med ett MC-batteri och utöka batteribanken med ett 80 Ah batteri istället.

Det jag inte riktigt har klart för mig är hur laddningen funkar när man kopplar ihop ett litet MC-batteri med den övriga batteribanken under motorgång.
Ett 14 AH batteri från Biltema (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Re ... ter-80240/) för 200 spänn skulle funka bra, men hur passar det med Tudor Dual (http://www.tudor.se/start/produkter/marin/tudor-dual/) när det gäller laddning.

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

SteX
Diamantmedlem

Inlägg av SteX » tor 24 apr 2014, 09:37

Har en VP MD2020D (3 cylindrar), bytte startbatteri våren 2013. Köpte ett Biltema Silver-Kalcium batteri 45 Ah, klarar lutning 60 grader, 4 års garanti artikel 80-2543. Vikt 12,5 kg.
Ersatte ett 11 år gammalt Tudor startbatteri (18 kg).
viktbesparing blev 5,5 kg. Fungerade perfekt hela förra sommaren och gör det säkert flera år ytterligare.

Ska man göra en riktig viktbesparing ska man nog gå på Lithium Ion batterier, men det kräver ombyggnad av laddningssystemet, mao det blir dyra kilon.
Stefan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 24 apr 2014, 10:53

Mackey skrev:Jag har själv tänkt ersätta startbatteriet med ett MC-batteri och utöka batteribanken med ett 80 Ah batteri istället.

Det jag inte riktigt har klart för mig är hur laddningen funkar när man kopplar ihop ett litet MC-batteri med den övriga batteribanken under motorgång.
Ett 14 AH batteri från Biltema (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Re ... ter-80240/) för 200 spänn skulle funka bra, men hur passar det med Tudor Dual (http://www.tudor.se/start/produkter/marin/tudor-dual/) när det gäller laddning.

Mackey
Har man ett väl laddat batteri i batteribanken kommer detta att försöka utjämna laddningsnivåerna så gott det orkar (det är inte mycket). Då belastas batteriet, spänningen sjunker och generatorn "ser" en batteribank med låg spänning. Sedan löser de respektive batteriernas motEMK laddningsfördelningen alldeles utmärkt. Det väl laddade, lilla batteriet tar emot mindre (högre motEMK), de tomma, stora får det mesta - helt automatiskt. Laddningen från generatorn är ju spänningsbegränsad.

Det enda knepiga skulle då vara att om du sätter samman alla batterier utan att ladda, så jämnas de ur, och då kommer förstås ett litet batteri att snabbt jämnas ut ("skicka över") till ungefär de svagare laddade batteriernas spänningspotential. I praktiken töms det till samma nivå som de övriga.
Anders S

SYBY
Platinamedlem

Inlägg av SYBY » tor 24 apr 2014, 10:55

Har också en trecylindrig diesel på 20 hk (Beta Marine). Tillverkaren rekommenderar minst 450 CCA för startbatteriet. Jag har använt ett Red Flash 1100 på 37 Ah utan problem i åtta år, det klarar strömkravet med lite marginal. Ett litet och helt slutet AGM-batteri som tål 90 graders lutning eller mer. Ganska dyrt, omkring 2000 kr vill jag minnas.

paliswe
Diamantmedlem

Inlägg av paliswe » fre 25 apr 2014, 06:37

Mackey skrev:Jag har själv tänkt ersätta startbatteriet med ett MC-batteri och utöka batteribanken med ett 80 Ah batteri istället.

Mackey
Jag har batterierna helt åtskilda med en Ctek D250S. generatorn laddar MC-AGM-batteriet och försörjer Ctek:en. Denna laddar sedan förbrukningsbatteriet.

Skriv svar